Po wakacjach ruszy przebudowa węzła kolejowego w Katowicach. PKP PLK podpisało największą umowę w historii

Do czasu letnich wakacji podróżni mogą spać spokojnie. Stacja PKP w Katowicach, serce systemu kolejowego w Metropolii i całym regionie, nie zostanie sparaliżowana. A potem się zacznie... Zamykanie torów, ograniczanie liczby przejeżdżających pociągów, rozbieranie dzielących śródmieście mostów i wiaduktów. – To spowoduje duże perturbacje – przyznają przedstawiciele firmy Torpol, która właśnie podpisała z PKP Polskie Linie Kolejowe umowę na przebudowę centralnej części katowickiego węzła kolejowego.

M. Wroński
Katowice stacja PKP

Cztery lata prac, trzy nowe przystanki, dodatkowa para torów

To największa umowa dotycząca modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej w całej historii PKP PLK – podkreślał Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe podczas prasowego briefingu na katowickim dworcu. Warta 3,7 mld zł umowa, którą zarządca kolejowej infrastruktury podpisał właśnie z konsorcjum firm Torpol oraz Intop Warszawa zakłada gruntowną przebudowę katowickiego węzła kolejowego na odcinku od Szopienic Południowych przez śródmieście po Piotrowice. To kluczowy element gigantycznej inwestycji, dla której wstęp stanowiły rozpoczęte jesienią prace w Zagłębiu i w rejonie Tychów. Roboty w Katowicach mają trwać przez najbliższe cztery lata.

– To tylko 13 km linii, natomiast modernizacja będzie bardzo kompleksowa, a teren jest bardzo skomplikowany – tłumaczył prezes PKP PLK.

Jak wyliczają kolejarze w ramach inwestycji przebudowane zostanie 96 km torów, wymienionych będzie ok. 133 km sieci trakcyjnej, odbudowane zostaną wszystkie mosty i wiadukty, całkowitej wymianie będzie podlegać system sterowania ruchem kolejowym, a samych Katowicach powstanie centrum sterowania, z którego dyżurni będą prowadzić pociągi na linii od Sosnowca do Tychów. Co istotne, na odcinku między Szopienicami Południowymi, a Piotrowicami zostaną dobudowane dwa tory, co pozwoli rozdzielić ruch aglomeracyjny od ruchu dalekobieżnego. Powstaną też trzy nowe przystanki osobowe (Katowice Akademia, Katowice Uniwersytet, Katowice Kokociniec), a wszystkie pozostałe zostaną gruntownie zmodernizowane.

– Stacja Katowice przyjmuje obecnie ok. 450 pociągów na dobę. Modernizacja, poprzez optymalizację układów torowych, pozwoli na zwiększenie przepustowości i przyjęcie większej liczby pociągów – zaznaczył prezes KP PLK.

– Warto odciążać węzły komunikacyjne. Duże projekty muszą być inwestowane tam, gdzie mamy wielkie potoki osobowe i gdzie ludzie od dawna czekają na właściwą ofertę. A węzeł komunikacyjny Katowice jest obecnie bardzo obciążony, stacja Katowice to czwarta tego typu stacja w Polsce – zwraca uwagę Minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Katowice czekają duże perturbacje. Odczują je kierowcy i pasażerowie

– Przebudowa takiego węzła i to przy czynnym ruchu pociągów jest bardzo skomplikowaną operacją. Niestety należy liczyć się z utrudnieniami, to spowoduje duże perturbacje – nie pozostawia złudzeń Konrad Tuliński, wiceprezes zarząd spółki Torpol, jednego z krajowych potentatów na rynku inwestycji kolejowych.

– Utrudnienia będą dotyczyć zmniejszenia liczby pociągów, które będą mogły przybywać i wyjeżdżać z Katowic, jak również ruchu drogowego w poprzek linii kolejowych, co będzie związane z remontami mostów i wiaduktów, które są w ciągu tychże linii – wyjaśnia prezes Wyborski.

Nazywając rzeczy po imieniu – na rozkopaną stację będzie mogło wjeżdżać mniej pociągów, więc przewoźnicy albo będą ich mniej uruchamiać, albo skracać ich trasę do przystanków poza śródmieściem Katowic, zaś demontaż i późniejsza odbudowa mostów i wiaduktów w ścisłym centrum zablokuje samochodom oraz pojazdom komunikacji miejskiej możliwość swobodnego przejazdu np. ulicą Francuską, Kościuszki, czy Mikołowską.

Wykonawca zapewnia, że naraz wszystkich obiektów inżynieryjnych w centrum Katowic nie zacznie rozbierać i że kolejność działań będzie uzgadniana z PKP PLK oraz z miastem tak, aby dać czas na poinformowanie mieszkańców o zmianach i przygotowanie działania komunikacji zastępczej. Na dokonanie takich uzgodnień będzie miał 90 dni Jeśli idzie o ograniczanie przepustowości stacji Katowice dla ruchu pociągów, to – wedle informacji PLK – ma ona maksymalnie spaść o przeszło 20 proc. „przy najbardziej trudnych fazach”.

Do wakacji nie będzie „bolesnych” zamknięć. Prace w terenie ruszą przed jesienią

Data i miejsce wbicia „pierwszej łopaty” w obrębie centrum Katowic na razie pozostaje więc jeszcze nieznane. Konsorcjum wykonawców chciałoby zacząć roboty jak najszybciej, bo – jak mówi wiceprezes Torpolu – pogoda sprzyja…

– A nie ma nic gorszego dla firmy budowlanej jak wtedy, gdy budowa stoi – dopowiada Konrad Tuliński.

Przedstawiciele PK PLK oceniają jednak, że fizyczne prace w terenie zaczną się za kilka miesięcy, w okolicach sierpnia – września.

– Jeśli idzie o czerwcową korektę rozkładu jazdy, to nie są zaplanowane zamknięcia bolesne dla przewoźników. W wakacje pasażerowie nie powinni tego odczuwać, w tym czasie bardziej będą prowadzone prace rozbiórkowe, przygotowawcze – deklaruje nam prezes Wyborski.

Dodajmy, że umowa dotycząca przebudowy odcinka między Szopienicami Południowymi, a Piotrowicami jest jedną z dwóch, jakie podpisała PKP PLK w kontekście modernizacji strategicznej linii E65. Gruntowny lifting za kwotę 1,7 mld zł ma przejść także odcinek Zebrzydowice – Zabrzeg. Tam prace również trwać mają ok. czterech lat (w tym czasie linia będzie przejezdna, przynajmniej po jednym torze), a po ich zakończeniu pociągi pasażerskie będą mogły osiągać tam prędkości rzędu 160 km na godz. , zaś towarowe - 120 km na godz.

Pociag FLIRT Koleje Slaskie

Może Cię zainteresować:

Koleje Śląskie od maja wracają na trasę do Zakopanego. Pociągi wyraźnie przyspieszą

Autor: Michał Wroński

13/03/2024

CPK Spotkanie z ministrem Laskiem Sala Sejmu Śląskiego

Może Cię zainteresować:

Budowa śląskiej „szprychy” kolei do CPK nie jest pewna. Ale... pewne nie jest też wycofanie się z niej

Autor: Michał Wroński

28/02/2024

Pociag Kolei Śląskich w Katowicach

Może Cię zainteresować:

Koleje Śląskie z rekordem za rok 2023. Powrót pasażerów widać od lat

Autor: Michał Wroński

26/01/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon