W przeddzień inauguracji sezonu zimowego w Beskidach turyści doczekają się wreszcie otwarcia linii kolejowej do Wisły. Pierwsze pociągi, po przeszło dwu i półrocznej przerwie, mają pojechać nią 11 grudnia. Wraz z inauguracją nowego rozkładu jazdy na kolei.
Remont linii kolejowej do Wisły w końcu na finiszu
Remont linii kolejowej do Wisły trwa już od kilku lat. Prowadzony jest etapami. Ostatni etap, obejmujący odcinek Bronów – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce rozpoczął się w marcu 2020 r. W ramach inwestycji miały być prowadzone prace torowe na ponad 50 km linii, modernizacja już istniejących stacji i przystanków, budowa zupełnie nowych dwóch przystanków oraz Lokalnego Centrum Sterowania w Skoczowie. Równolegle pracowano także nad przywróceniem do stanu używalności linii ze Skoczowa przez Goleszów do Cieszyna. Jak wyliczali kolejarze wartość wszystkich tych inwestycji sięgać miała prawie 460 mln zł, z czego 85 proc. miało pokryć unijne dofinansowane.
Na
czas trwania robót
podróżnych do Ustronia
i Wisły dowoziła
autobusowa komunikacja zastępcza. To
nie zachęcało do wyboru tego kierunku, ale humor poprawiały
deklaracje PKP PLK
o tym, że
dzięki inwestycji
pociągi wyraźnie
przyśpieszą i czas
przejazdu z Katowic do beskidzkich kurortów skróci się o ponad pół
godziny. Gorzej, że deklarowany termin ukończenia robót
nieustannie
się przesuwał. Pierwsze
zapowiedzi
wskazywały,
że
nastąpi to już w roku 2021, ale szybko okazało
się, że jest to
nierealne.
Ani
wiosną, ani latem tego roku sytuacja nie uległa zmianie.
W lipcu 2022 roku PLK oficjalnie podały, że na odcinku Goleszów – Wisła Głębce prace zakończą się z końcem września, skutkiem czego Koleje Śląskie zadeklarowały uruchomienie połączeń ze Skoczowa przez Goleszów do Wisły już od 15 października. Z początkiem września okazało się jednak, że plany te trzeba będzie zrewidować, ponieważ najpierw pojawiła się nagła konieczności wykonania dodatkowych prac związanych z usunięciem „niezidentyfikowanych kolizji z infrastrukturą energetyczną i teletechniczną”, a potem dodatkowych prac związanych z usunięciem drzew. Te ostatnie zaś można było zrealizować dopiero po 15 października (tj. po zakończeniu okresu lęgowego ptaków). Finalnie, jako nowy termin ukończenia robot został wskazany listopada i wedle informacji z PLK tym razem zostanie on dotrzymany.
Pod Baranią Górę pojadą pociągi PKP Intercity i Kolei Śląskich
Do otwarcia linii do Wisły szykują się już przewoźnicy. Od 11 grudnia pod Baranią Górę mają pojechać pociągi PKP Intercity oraz Kolei Śląskich. Te ostatnie kursować będą zarówno z Katowic, jak i z Gliwic (przez Zabrze i Rudę Śląską, ale planowane jest też jedno połączenie przez Rybnik i Żory). Czas przejazdu ze stolicy województwa do centrum Wisły wynieść ma ok. półtorej godziny. Z Rybnika do Wisły dojedziemy w niewiele ponad godzinę.
Może Cię zainteresować: