Pociągi mają w końcu pojechać Centralną Magistralą Kolejową z prędkością 250 km/h. „Inwestycje skrócą czas przejazdu”

Ponad 20 milionów złotych kosztuje PKP PLK przygotowywanie Centralnej Magistrali Kolejowej do tego, aby pociągi mogły ją pokonywać z prędkością 250 kilometrów na godzinę. – Inwestycje skrócą czas przejazdu pociągiem na trasie z Warszawy w stronę Krakowa, Katowic i Wrocławia – zapewniają w kolejowej spółce.

Jednym z elementów prac jest szlifowanie szlifowanie szyn oraz rozjazdów. W efekcie wygładzane są nierówności na powierzchni szyn, redukowany jest ponadto hałas i zwiększony komfort podróży. Jak informuje PKP PLK, wartość zadania – dofinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – to ponad 20 milionów złotych.

Podróż szybsza, bezpieczniejsza i bardziej komfortowa

Szlifowanie szyn na torach nr 1 i 2, a także rozjazdów na całej 224-kilometrowej trasie od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia to prace będące częścią dostosowania Centralnej Magistrali Kolejowej do najwyższych prędkości na polskiej sieci kolejowej. – Zadanie zrealizowane w 2024 roku polegało na wyprofilowaniu szyn i rozjazdów, aby zapewnić parametry wymagane dla kolei dużych prędkości. Podczas prac ruch pociągów na CMK był utrzymany – informują w PKP Polskich Liniach Kolejowych SA.

Szlifowanie szyn znacząco wpływa nie tylko na jakość, ale i bezpieczeństwo podróży. Podczas przejazdu specjalistycznej maszyny torowej Speno, ważącej około 300 ton, usuwane są nierówności i wady powstałe na powierzchni szyn, co pozwala na szybszą i płynniejszą jazdę.

Usunięcie defektów i nierówności zmniejsza ryzyko awarii, co przekłada się na bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Gładkie szyny redukują hałas generowany przez pociągi, co jest korzystne zarówno dla pasażerów, jak i mieszkańców okolicznych terenów. Ponadto, lepiej wyprofilowane szyny przedłużają żywotność i zmniejszają zużycie kół, co przekłada się na niższe koszty utrzymania infrastruktury i pojazdów kolejowych – wyjaśnia Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK SA.

Nowoczesny system pokieruje ruchem na CMK

Na 200-kilometrowym odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej Szeligi – Zawiercie zostanie wybudowany system ETCS poziomu 2, pojawią się także nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Jak wyjaśniają w spółce PKP PLK, ETCS to system kontroli jazdy na kolei, który „w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pojazdu przez maszynistę, monitorując dopuszczalną prędkość oraz miejsca zatrzymania”. Komunikacja między pociągiem i systemem prowadzona jest drogą radiową przy wykorzystaniu kolejowej sieci telekomunikacyjnej. System nie tylko zwiększy bezpieczeństwo, ale i pozwoli na oszczędności w zużyciu energii – poprawi się bowiem przepustowość i płynność przejazdu pociągów.

Częścią inwestycji będzie między innymi montaż nowych komputerowych urządzeń zabezpieczających ruch kolejowy. Urządzenia stacyjne będą dostosowane do współpracy z systemem ETCS poziomu 2, a nowe urządzenia zapewnią wymagany poziom bezpieczeństwa dla szybkich pociągów.

Jak podkreślają w PKP PLK, po zakończeniu prac, uruchomieniu nowych systemów oraz po przeprowadzeniu procesu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii CMK, będzie możliwy przejazd pociągów z prędkością do 250 km/h.

Wiadukt Katowice Mikolowska

Może Cię zainteresować:

PKP PLK zamknie wszystkie wiadukty w Katowicach na pół roku? Prezydent Katowic mówi o takiej groźbie

Autor: Katarzyna Pachelska

21/01/2025

Katowice Airport

Może Cię zainteresować:

Pyrzowice: Węglokoks sprzedaje akcje GTL, samorząd województwa śląskiego kupuje. Nadchodzą zmiany właścicielskie w Katowice Airport

Autor: Grzegorz Lisiecki

20/01/2025

Slaski portal edukacyjny

Może Cię zainteresować:

Powstał Śląski Portal Edukacyjny slaskiportal.us.edu.pl z materiałami do nauki języka śląskiego dla dzieci i dorosłych

Autor: Katarzyna Pachelska

21/01/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon