W poniedziałek, 10 marca 2025 r., Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły prace przygotowawcze do przebudowy jednotorowej linii kolejowej Wilkowice Bystra – Zwardoń. Działania będą polegały na demontażu urządzeń przy torach, sterowania ruchem kolejowym i sieci trakcyjnej. Zasadnicze roboty mają się rozpocząć w połowie kwietnia i w pierwszej kolejności obejmą odcinek Rajcza – Zwardoń, gdzie zostanie wymieniony tor.
PLK wymieni 37 km torów w Beskidach
Maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej, zdemontuje stary tor, a w jego miejsce ułoży nowe szyny i podkłady. PUN wymieni nawierzchnię na 37 kilometrach linii kolejowej między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Jak informują w PLK dzięki zabudowie toru bezstykowego zmniejszy się negatywne oddziaływania linii kolejowej na otoczenie. Zostanie zamontowanych 14 nowych rozjazdów, a tor zostanie odwodniony. Prace obejmą też wymianę nawierzchni na 45 przejazdach kolejowo-drogowych między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem.
- Linia kolejowa 139 łącząca Bielsko-Białą ze Zwardoniem to kluczowa trasa dla naszego regionu. Ruszamy z wielką modernizacją tej linii. Ponad 100 mln zł w tym roku zostanie przeznaczonych na wymianę torów, montaż nowych rozjazdów, odwodnienie torów i wymianę nawierzchni na odcinku pomiędzy Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem. Dzięki temu, pociągi przyspieszą nawet do 120 km/h na tym odcinku, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu w Beskidzie Żywieckim i poprawę komfortu przejazdu dla mieszkańców i turystów – mówi Przemysław Koperski, wiceminister infrastruktury.
Inwestycja Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie kosztować ponad 100 mln zł. Wszystkie roboty zasadnicze mają się zakończyć w IV kwartale 2025 roku.
Pociągi w Beskidach przyspieszą do 120 km/h
- Kompleksową przebudowę linii kolejowej od Czechowic-Dziedzic do granicy ze Słowacją w Zwardoniu poprzedzi realizacja koniecznych prac, dzięki którym usprawnimy dojazd pociągiem od Wilkowic do Żywca i Zwardonia oraz skrócimy czas przejazdu koleją w Beskidy – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
Pociągi na tej linii przyspieszą z 50 do 70 km/h oraz z 70 do 120 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu w Beskid Żywiecki nawet o kilkanaście minut, co – jak podkreślają w PLK - w warunkach górskich jest znaczącą poprawą eksploatacyjną. Po torach będą mogły także kursować cięższe składy.
Inwestycja prowadzona jest etapowo. Pierwszy etap prac między Rajczą a Zwardoniem spowodował zmiany w komunikacji. Od marcowej korekty rozkładu jazdy (9 marca), na tym odcinku pociągi zostały zastąpione autobusami. Wraz z postępem prac, w kolejnych etapach, zastępcza komunikacja autobusowa będzie rozszerzana o kolejne odcinki aż do Wilkowic Bystrej.
W ubiegłym roku Polskie Linie Kolejowej zmodernizowały odcinek Węgierska Górka - Zwardoń. Przebudowano 65 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów. Z kolei od 2022 r. podróżni na stacji Zwardoń wsiadają do pociągów z nowych peronów dostosowanych do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zamontowano ławki i wiaty oraz oświetlenie ledowe.

Może Cię zainteresować: