Pociągi wyprodukowane w Chorzowie pojadą do Bułgarii. Alstom zdobył gigantyczny kontrakt

Dwa zakłady francuskiego Alstomu - jeden w Polsce (Chorzów) i jeden w Niemczech (Bautzen -Budziszyn, Saksonia) - wyprodukują 35 elektrycznych pociągów międzyregionalnych dla Bułgarii. Łączna wartość umowy opiewa na 720 mln euro, z czego 600 mln euro przypada na Alstom, a reszta - na lokalną firmę, która zapewni przez 15 lat usługi utrzymania nowego taboru.

Firma Alstom zdobyła pierwszy w historii kontrakt w Bułgarii. Jednocześnie to pierwsze w tym kraju zamówienie obejmujące elektryczne pociągi międzyregionalne w ciągu ostatnich 20 lat.

Pociągi z Chorzowa dla Bułgarii

Alstom wyprodukuje dla państwa bułgarskiego w sumie 35 elektrycznych pociągów międzyregionalnych Coradia Stream. Kontrakt podpisało konsorcjum BULEMU z Ministerstwem Transportu i Komunikacji Bułgarii. Alstom jest liderem konsorcjum, utworzonego we współpracy z lokalną firmą RVP Ilientsi, która zapewni usługi utrzymania nowego taboru w ciągu 15 lat. Łączna wartość umowy wynosi 720 mln euro, z czego 600 mln euro przypada na Alstom.

Pociągi od Alstomu będą wykorzystywane na trasach regionalnych i międzymiastowych w Bułgarii o długości czasu podróży ok. 4-5 godzin.

Za produkcję nadwozi, montaż sufitów oraz malowanie taboru będzie odpowiadać zakład Alstom w Chorzowie, który od wielu lat realizuje zamówienia pociągów międzyregionalnych Coradia Stream dla klientów z Holandii, Włoch, Niemiec, Rumunii i Danii. Pozostałe prace produkcyjne będą wykonane w zakładzie Alstom w Budziszynie w Niemczech (Saksonia).

– Nowe elektryczne pociągi międzyregionalne Coradia Stream przyczynią się do rozwoju nowoczesnego i zrównoważonego transportu w Bułgarii, zgodnie z naszą ambicją, by być liderem globalnej transformacji w kierunku bardziej ekologicznej i inteligentnej mobilności - mówi Gian Luca Erbacci, szef Regionu Europa w Alstom. - Cieszę się, że nasze pociągi międzyregionalne Coradia, doceniane już w tak wielu krajach europejskich, będą eksploatowane również w Bułgarii. Dzięki nowej umowie poszerzamy dostępne w tym kraju portfolio Alstom, które uwzględnia już projekty srk i infrastrukturalne, pociągi pasażerskie oraz usługi utrzymania taboru – dodaje Erbacci.

Bułgarzy też cieszą się z zamówienia nowych pociągów.

– Dzięki tym pociągom możliwe będzie wdrożenie rządowej polityki w zakresie pasażerskiego transportu kolejowego, która zakłada zwiększenie liczby pasażerów poprzez regularniejsze połączenia o podwyższonej jakości i komforcie, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji – uważa Grozdan Karadjov, wicepremier i minister transportu i komunikacji Bułgarii.

Pociągi międzyregionalne Coradia Stream zostały opracowane z myślą o potrzebach europejskiego rynku. Są wyposażone w system sterowania ruchem ERTMS poziomu 2. Spełniają zarówno normy europejskie (EN), jak i Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (TSI), dzięki czemu mogą być eksploatowane we wszystkich głównych systemach zasilania w Europie. Pociągi rozwijają maksymalną prędkość 160 km/h.

320 miejsc siedzących w każdym pociągu

Każdy z elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream składa się z sześciu wagonów z ponad 320 miejscami siedzącymi. W pełni niskopodłogowe składy zapewnią wszystkim pasażerom ułatwiony dostęp. W wagonach środkowych będzie dwoje drzwi wejściowych z każdej strony, a w wagonach krańcowych – po jednym wejściu z każdej strony. System informacji pasażerskiej będzie uwzględniał zarówno komunikaty dźwiękowe, jak i dynamiczne wyświetlacze wizualne. Komfort pasażerom zapewnią też przestronne półki na bagaże w każdym wagonie.

Zamówione przez Bułgarię pociągi Coradia Stream będą wyposażone w cyfrowy system liczenia pasażerów oparty o precyzyjne czujniki, a także w gniazdka do ładowania urządzeń elektronicznych. Każdy skład będzie dysponował czterema ekologicznymi toaletami, rozmieszczonymi równomiernie na całej długości pojazdu, w tym jedną przeznaczoną dla osób o ograniczonej mobilności. Przewidziano również miejsca na rowery i wózki dziecięce. Finalna konfiguracja, kolorystyka i wykończenie zostaną na etapie projektowania dostosowane do wymagań zamawiającego.

Do tej pory Alstom dostarczył na całym świecie ponad 4 tys. pociągów tej klasy. W Europie pasażerowie mogą podróżować w składach Coradia m.in. w:

  • Danii,
  • Francji,
  • Niemczech,
  • Holandii,
  • Hiszpanii.

We Włoszech, Holandii, Danii i Rumunii zamówiono już łącznie ponad 700 pociągów Coradia Stream. We Włoszech tabor jest eksploatowany od 2019 roku, a w Rumunii – od listopada 2024 roku. W ramach rodziny pociągów Coradia Stream dostępne są także bezemisyjne rozwiązania bateryjne i wodorowe, dostosowane do linii niezelektryfikowanych.

Rijad pociag metra Alstom

Może Cię zainteresować:

Metro z Chorzowa już jeździ w Rijadzie. Teraz Alstom chce powalczyć o zlecenie dla PKP Intercity

Autor: Michał Wroński

02/12/2024

Coradia Max Alstom

Może Cię zainteresować:

Pierwszy pociąg Coradia Max wyjechał z chorzowskiego Alstomu na testy do Niemiec

Autor: Michał Wroński

05/11/2024

Wiadukt kolejowy pkp plk

Może Cię zainteresować:

Zamiast przejazdów kolejowych skrzyżowania bezkolizyjne. Na liście trzy miejsca w Śląskiem

Autor: Maciej Poloczek

29/04/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama