Podpisano umowę na odbudowę linii kolejowej z Bielska-Białej do Skoczowa

Bielsko-Biała odzyska bezpośrednie kolejowe połączenie ze Skoczowem, a tym samym z Cieszynem, Ustroniem i Wisłą. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w czwartek (28 września) z władzami Bielska-Białej umowę na realizację projektu rewitalizacji tej linii.

fot PKP PLK
Stacja Skoczów

Po raz ostatni pasażerowie mogli koleją przejechać ze Skoczowa do Bielska-Białej w roku 2012. Od tamtej chwili dla mieszkańców Skoczowa, Cieszyna, czy Goleszowa jedyną opcją dotarcia do Bielska-Białej pozostawał samochód lub autobus. Teraz to jednak ma się zmienić.

W czwartek (28 września) przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe podpisali z władzami Bielska-Białej umowę na realizację projektu rewitalizacji tej linii. Ma to nastąpić w ramach programu Kolej Plus, co oznacza, że 85 proc. kosztów wartej 350 mln zł netto inwestycji weźmie na siebie państwowy zarządca infrastruktury kolejowej, zaś resztę dołoży strona samorządowa. Początkowo zadanie to znajdowało się na liście rezerwowej programu, ale po zwolnieniu się pieniędzy wpisane zostało na listę podstawową. Zgodnie z założeniami programu zadanie musi zostać ukończone do roku 2029.

Jak podaje PLK przedsięwzięcie zakłada przebudowę 22 km linii kolejowej, co ma umożliwić kursowanie pociągów z prędkością do 80 km/ godz. Podróż między Bielskiem a Skoczowem ma zająć ok. 36 minut, a z Bielska do Cieszyna niecałą godzinę. Oczywiście kwestią kluczową dla zainteresowania pasażerów jest to, jak często te pociągi będą jeździć. Program zakłada, że muszą to być minimum cztery pary pociągów na dobę, choć branżowi eksperci przekonują, że to oferta o wiele za skromna.

Rewitalizacja linii kolejowej Skoczów - Bielsko Biała
Rewitalizacja linii kolejowej Skoczów - Bielsko Biała. Mat. PKP PLK

W ramach przedsięwzięcia przebudowane (bądź wręcz wybudowane od nowa) zostaną przystanki: Bielsko-Biała Zachód, Bielsko-Biała Listopadowa, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Aleksandrowice, Bielsko-Biała Os. Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Wapienica, Jaworze Jasienica, Jasienica k. Bielska, Grodziec Śląski, Pogórze oraz Skoczów Bajerki II. Obiekty te mają mieć wysokość ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie z pociągu i być przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Odbudowa linii z Bielska Białej do Skoczowa oznacza, że mieszkańcy Cieszyna, Ustronia, czy Wisły będą mogli łatwo dojechać pociągiem do Bielska Białej, a stamtąd dalej kontynuować podróż do Krakowa.

Przedstawiciele PKP PLK podkreślają, że odbudowa linii z Bielska-Białej do Skoczowa będzie ósmym projektem w ramach Kolei Plus realizowanym na terenie województwa śląskiego. Większość z nich realizowana będzie w miastach Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii, natomiast największą inwestycją będzie odbudowa kolei do Jastrzębia-Zdroju.

Pociągi PKP Intercity

Może Cię zainteresować:

Czy na pewno jest sens budować dwie linie kolejowe z Katowic do Jastrzębia – Zdroju?

Autor: Michał Wroński

18/11/2022

Przystanek Miasteczko Śląskie na linii kolejowej przez Pyrzowice fot Szymon Grochowski PKP PLK

Może Cię zainteresować:

Kolej do Pyrzowic kosztować będzie grube miliony. A efekty? Jeden pociąg na... dwie godziny. „To częstotliwość prowincjonalna”

Autor: Michał Wroński

08/09/2023

Pociąg Kolei Śląskich na stacji Katowice

Może Cię zainteresować:

Najpierw zwolnią pociągi, zmieni się rozkład jazdy, a potem... Nadchodzi koszmar pasażerów, czyli przebudowa katowickiego węzła kolejowego

Autor: Michał Wroński

26/09/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon