Po raz ostatni pasażerowie mogli koleją przejechać ze Skoczowa do Bielska-Białej w roku 2012. Od tamtej chwili dla mieszkańców Skoczowa, Cieszyna, czy Goleszowa jedyną opcją dotarcia do Bielska-Białej pozostawał samochód lub autobus. Teraz to jednak ma się zmienić.
W czwartek (28 września) przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe podpisali z władzami Bielska-Białej umowę na realizację projektu rewitalizacji tej linii. Ma to nastąpić w ramach programu Kolej Plus, co oznacza, że 85 proc. kosztów wartej 350 mln zł netto inwestycji weźmie na siebie państwowy zarządca infrastruktury kolejowej, zaś resztę dołoży strona samorządowa. Początkowo zadanie to znajdowało się na liście rezerwowej programu, ale po zwolnieniu się pieniędzy wpisane zostało na listę podstawową. Zgodnie z założeniami programu zadanie musi zostać ukończone do roku 2029.
Jak podaje PLK przedsięwzięcie zakłada przebudowę 22 km linii kolejowej, co ma umożliwić kursowanie pociągów z prędkością do 80 km/ godz. Podróż między Bielskiem a Skoczowem ma zająć ok. 36 minut, a z Bielska do Cieszyna niecałą godzinę. Oczywiście kwestią kluczową dla zainteresowania pasażerów jest to, jak często te pociągi będą jeździć. Program zakłada, że muszą to być minimum cztery pary pociągów na dobę, choć branżowi eksperci przekonują, że to oferta o wiele za skromna.
W ramach przedsięwzięcia przebudowane (bądź wręcz wybudowane od nowa) zostaną przystanki: Bielsko-Biała Zachód, Bielsko-Biała Listopadowa, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Aleksandrowice, Bielsko-Biała Os. Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Wapienica, Jaworze Jasienica, Jasienica k. Bielska, Grodziec Śląski, Pogórze oraz Skoczów Bajerki II. Obiekty te mają mieć wysokość ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie z pociągu i być przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Odbudowa linii z Bielska Białej do Skoczowa oznacza, że mieszkańcy Cieszyna, Ustronia, czy Wisły będą mogli łatwo dojechać pociągiem do Bielska Białej, a stamtąd dalej kontynuować podróż do Krakowa.
Przedstawiciele PKP PLK podkreślają, że odbudowa linii z Bielska-Białej do Skoczowa będzie ósmym projektem w ramach Kolei Plus realizowanym na terenie województwa śląskiego. Większość z nich realizowana będzie w miastach Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii, natomiast największą inwestycją będzie odbudowa kolei do Jastrzębia-Zdroju.
Może Cię zainteresować: