Zawsze tak się śmieję, że tutaj jest daleko, bo dojazd zajmuje dużo czasu… To pokazuje, że realizowane tutaj inwestycje są bardzo istotne i bardzo potrzebne. – podkreślił na początku spotkania marszałek Jakub Chełstowski.
Największą drogową inwestycją zrealizowaną na terenie subregionu zachodniego była oczywiście budowa obwodnicy Raciborza w ramach Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna. Mowa o odcinku od włączenia do DK45 w gminie Rudnik do skrzyżowania z DW935 i ul. Piaskową w Raciborzu. Z niespełna 8-kilometrowego odcinka wartego 274,7 mln zł, od ponad roku z powodzeniem korzystają już kierowcy. Wspomniane zadanie to największa w historii realizacja Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Oprócz powstałej obwodnicy, istotną inwestycją była także przebudowa DW935 na odcinku od skrzyżowania z DW919 w Raciborzu do skrzyżowania z DW933 w Rzuchowie. Zadanie pochłonęło łącznie 101,7 mln zł.
Nowopowstałe, z powodzeniem przebudowywane fragmenty dróg, czy planowane inwestycje w stopniu znaczącym finansowane są ze środków unijnych, jednak ich fundamentem są skuteczne działania samorządowców współpracujących z marszałkiem. Użytkownicy dróg subregionu zachodniego, spragnieni infrastruktury drogowej na poziomie przynajmniej zadawalającym – czekają na więcej.
Nowe inwestycje drogowe w woj. śląskim
I tak, zgodnie z deklaracjami, planowana jest m.in. budowa niespełna 3-kilometrowego mostu nad Odrą w ciągu DW421 (zgodnie z założeniem ma kosztować ponad 350 mln zł i powstać w niespełna 4 lata) oraz budowa obwodnicy północno-zachodniej Raciborza. Ta, ma połączyć Rudnik na DK45 i Żerdziny na DW416.
Na razie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach zamówił dokumentację przedprojektową. Kilkukilometrowy odcinek ma powstać w latach 2025-2027. Początkowo, wartość projektu szacowana była na 120 mln zł, jednak marszałek Jakub Chełstowski podkreślił, że na taką inwestycję potrzeba przynajmniej 200 mln zł.