Były szef Kolei Śląskich Wojciech Dinges wiceprezesem spółki Polregio. "Pasażera nie obchodzi, jakim pociągiem której spółki jedzie"

Największy przewoźnik kolejowy w Polsce ma nowy zarząd. W jego skład powołano m.in. byłego prezesa Kolei Śląskich, Wojciecha Dingesa, który w ostatnich latach odpowiadał za tworzenie kolei metropolitalnej.

Rafał Klimkiewicz / dinges.pl
Wociech Dinges przed dworcem Chorzów Batory

W czwartek 20 czerwca 2024 r. rada nadzorcza Polregio S.A. przyjęła uchwały w sprawie powołania na funkcję prezesa zarządu Krzysztofa Pietrzykowskiego oraz dwóch wiceprezesów: Romana Smółkę i Wojciecha Dingesa.

Nowy prezes Polregio pracował wcześniej w administracji rządowej, w tym w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także w Najwyższej Izbie Kontroli. Przez kilka lat był wicedyrektorem pionu operacyjnego w warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Natomiast wiceprezes Roman Smółka już wcześniej był zatrudniony w spółce. Do tej pory piastował stanowisko Dyrektora Biura Informatyki.

Wojciech Dinges został wiceprezesem Polregio

W nowym zarządzie Polregio największe doświadczenie na kolei ma Wojciech Dinges, który w ostatnich latach odgrywał znaczącą rolę w kształtowaniu transportu szynowego w naszym regionie. Jest absolwentem studiów magisterskich i doktoranckich na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej. Ponadto ukończył studia podyplomowe na SGH z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem w UE i uzyskał dyplom MBA na Coventry University.

Niemal cała kariera zawodowa Wojciecha Dingesa jest związana z koleją. Zaczynał w 1993 r. w Zakładach Wytwórczych Urządzeń Sygnalizacyjnych w Katowicach. Pracował m.in. dla koncernów ABB, Bombardier, jak również dla CTL Rail i Sii Polska. W latach 2015-2019 pełnił funkcję prezesa zarządu Kolei Śląskich. Do lutego kierował Wydziałem Kolei Metropolitalnej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, gdzie koordynował takie projekty, jak rozwój finansowania nowych połączeń kolejowych, czy przedsięwzięcia w ramach programu Kolej+.

Koleją interesuje się nie tylko zawodowo, ale też prywatnie. M.in. na początku czerwca tylko jednego dnia przejechał blisko 600 kilometrów pociągami regionalnymi Kolei Śląskich, Polregio i PKP Intercity. Wyruszył z Chorzowa Batorego przez Gliwice, Opole, Kluczbork, Ostrów Wielkopolski, Łódź i Częstochowę, by wrócić wieczorem do Chorzowa. Swoje doświadczenia z podróży opisał na osobistym blogu.

Jak przyznaje Wojciech Dinges, role w nowym zarządzie Polregio nie zostały jeszcze podzielone.

- Dopiero na posiedzeniu zarządu będziemy podejmować decyzje, kto z nas będzie zajmował się poszczególnymi obszarami. Kto, powiedzmy, będzie od handlu, kto od finansów, a kto od techniki itd. Rada nadzorcza zapewne oczekuje, że sobie to poukładamy tak, jak będziemy czuli, że będzie najlepiej - powiedział wiceprezes.

W planach nowego członka zarządu Polregio jest m.in. współpraca taryfowa z innymi przewoźnikami, pozyskiwanie nowego taboru, szukanie źródeł finansowania, optymalizowanie kosztów i procesów w firmie, poprawa efektywności oraz przygotowanie spółki do liberalizacji rynku w związku z wprowadzeniem IV Pakietu Kolejowego w Europie. Zdaniem Wojciecha Dingesa w województwie śląskim Polregio i Koleje Śląskie powinny się wzajemnie uzupełniać, co dzieje się już dziś. - Koniec końców pasażera nie obchodzi, jakim pociągiem, której spółki jedzie, tylko jak może najprędzej się przemieścić - przyznaje wiceprezes. Uważa, że podróżni przekonują się do kolei, gdy widzą, że pociągi jeżdżą często, są punktualne, a przejazd nie zajmuje dużo dłużej, niż samochodem.

Polregio nie ma swojego zakładu w województwie śląskim

Polregio jest największym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Firma powstała w 2001 roku na bazie Sektora Przewozów Pasażerskich PKP, następnie pod koniec 2008 r. została wydzielona z grupy PKP i przekazana samorządom wojewódzkim. Przy tym podziale województwo śląskie otrzymało 9,2 proc. udziałów. W 2015 r. spółka została dokapitalizowana przez Agencję Rozwoju Przemysłu, w wyniku czego udział śląskiego stopniał do 4,6 proc.

Na terenie naszego województwa Polregio obsługuje jedynie tzw. połączenia stykowe z sąsiednimi województwami. Od marca w województwie śląskim obowiązuje wspólna oferta umożliwiająca pasażerom zakup biletów uprawniających do przejazdów Kolejami Śląskimi, ZTM i Polregio. W ubiegłym roku spółka przewiozła rekordowe 97,3 mln podróżnych. W pierwszych czterech miesiącach 2024 r. jej udział w rynku pasażerskim w Polsce wyniósł 25,3 proc.

Inżynier

Może Cię zainteresować:

Wojciech Dinges: Krzemowa dolina czy wyrąbany chodnik? Województwo śląskie poza czołówką polskich miast przodujących w badaniach i rozwoju

Autor: Wojciech Dinges

07/05/2023

Wojciech Dinges

Może Cię zainteresować:

Chorzów to moje centrum wszechświata. Wojciech Dinges o swojej książce "Sekrety Chorzowa"

Autor: Katarzyna Pachelska

09/10/2022

Pendolino

Może Cię zainteresować:

Szykuje się znów protest przeciwko kolei do CPK. Co tak naprawdę planuje kolej na Śląsku?

Autor: Michał Wroński

24/05/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon