Ponad dwa miesiące minęły już od ostatniego protestu przeciwko budowie śląskiej „szprychy” kolei dużych prędkości, która miałaby prowadzić od Katowic przez Mikołów, Łaziska Górne, Orzesze, Palowice (gm. Czerwionka-Leszczyny) i dalej na południe przez Mszanę aż do czeskiej granicy. Sprzeciwiający się temu mieszkańcy tych miejscowości demonstrowali pod koniec maja na „wiślance” w Orzeszu – Woszczycach. Od tego czasu w sprawie kolejowej magistrali do Centralnego Portu Komunikacyjnego (gdyż śląska „szprycha” stanowić ma zakończenie linii wiodącej właśnie od CPK) zapanowała cisza. Niechętni inwestycji mieszkańcy chcą ją przerwać.
Stąd też pomysł na zwołanie specjalnego posiedzenia Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego, które miałoby być poświęcone władze tematyce planowanej magistrali. Zwołać WRDS może jej przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek jednego z wiceprzewodniczących WRDS. A że jednym z wiceprzewodniczących WRDS w naszym regionie jest wojewoda śląski, więc do niego właśnie ma być skierowana petycja w tej sprawie. W zbieranie podpisów pod petycją w tej sprawie zaangażowało się m.in. Leśne Pogotowie z Mikołowa, które w związku z planami kolejowej magistrali wciąż nie jest pewne swej przyszłości.
Jak stwierdzają autorzy petycji, choć 27 lutego na spotkaniu w Sali Sejmu Śląskiego przedstawiciele rządu opowiadali stronie społecznej i samorządowej o trwających audytach i spodziewanych wynikach do końca czerwca, to do dziś nie przeprowadzono audytów zewnętrznych, a strona społeczna nie poznała wyników audytu wewnętrznego. Zwracają też uwagę, że choć pod koniec czerwca premier Donald Tusk przedstawił przedstawił koncepcję rozwoju inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego i Kolei Dużych Prędkości w Polsce, to w trakcie konferencji szefa rządu nie poruszono tematu budowy linii KDP w województwie śląskim. Zarazem wciąż trwają prace nad raportem oddziaływania na środowisko, który ma zostać do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach i wciąż też w mocy pozostaje wariant inwestorski, wskazany do realizacji jeszcze przez poprzednie władze CPK wiosną zeszłego roku.
Autorzy petycji chcą, aby udział w posiedzeniu WRDS wzięli m.in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także śląscy parlamentarzyści, samorządowcy i mieszkańcy z gmin, które miałaby przeciąć projektowana linia.
– Wierzymy, że WRDS jest odpowiednim forum do dyskusji na temat inwestycji rządowej w województwie śląskim. Mamy nadzieję, że spotkanie to pozwoli na znalezienie wspólnych rozwiązań oraz na wypracowanie konstruktywnych wniosków, które przysłużą się do wzajemnego zrozumienia i znalezienia rozwiązań satysfakcjonujących wszystkie strony konfliktu – piszą.
Może Cię zainteresować:
CPK powstanie, szybka kolej również. Z Katowic do Warszawy w 100 minut
Może Cię zainteresować: