Obwodnica
Szczekocin i Goleniów będzie kolejnym odcinkiem liczącego niemal
50 km nowego przebiegu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami. A
także kontynuacją obwodnicy Poręby i Zawiercia, obwodnicy Kroczyc
oraz obwodnicy Pradeł. – Projektanci pracują również nad
dokumentacją dla rozbudowy odcinka Pradła – Irządze. W efekcie
tych wszystkich działań do 2029 r. przebudujemy lub wybudujemy w
nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa
– informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnica
gotowa w niespełna dwa lata?
W
2020 roku powstał Program Inwestycji dla budowy obwodnicy Szczekocin
i Goleniów, podpisano również umowę na wykonanie kompleksowej
dokumentacji – z projektem budowlanym i wykonawczym. W 2022 roku
złożony został wniosek do wojewody śląskiego o wydanie decyzji o
zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Pod koniec listopada
GDDKiA uzyskała decyzję ZRID dla budowy obwodnicy Szczekocin i
Goleniów w ciągu DK78. Odcinek o długości około 13,1 km ma
powstać w systemie „buduj” w latach 2025-27. W grudniu ogłoszony
został przetarg na wykonawcę, który rozstrzygnięty zostanie 15
stycznia 2025 r. O wyborze oferty zadecyduje cena.
Trasa obwodnicy przebiegać będzie po nowym śladzie – po północnej stronie obecnej DK78. Ominie Szczekociny, a także Goleniowy. Jak informuje GDDKiA, będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu. Jedynie w obrębie węzła na skrzyżowaniu DK78 z DK46 w Szczekocinach projekt przewiduje odcinek dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu w każdą stronę.
– Planowana trasa przebiegać będzie po terenach rolniczych, uprawnych oraz terenach zabudowy. Jej realizacja wynika między innymi z konieczności dostosowania DK78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś – wyjaśniają w GDDKiA.
DK78
przejmie ruch tranzytowy i regionalny
Obwodnice
na DK78 – Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów – powstaną w
ramach rządowego „Programu budowy 100 obwodnic”. Podobnie
zresztą jak kolejna obwodnica w ciągu DK78 – obwodnica Nakła
Śląskiego i Świerklańca, która ma powstać w latach 2029-2032.
DK78, która zaczyna się przy granicy z Republiką Czeską i prowadzi do Chmielnika z województwie świętokrzyskim, dzięki już realizowanym i planowanym inwestycjom omijać będzie zarówno urbanizowane, jak i niebezpieczne miejsca.
– Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11 – podkreślają w GDDKiA.