Przypomnijmy, że droga krajowa nr 91 – prowadząc przez województwa: pomorskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie i śląskie – łączy Gdańsk, Toruń, Włocławek, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radomsko, Częstochowę oraz Podwarpie. Dawniej oznaczona była jako DK1. Dwoma odcinkami DK91 – północnym, o długości 21,8 km, który zaczyna się na granicy województw łódzkiego i śląskiego i biegnie aż do północnych granic Częstochowy oraz południowym, w ciągu dawnej „gierkówki”, o długości 40,8 km, prowadzącym od południowej granicy Częstochowy do węzła Podwarpie na S1 – zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
„Uzgadniamy aneks terminowy”
Jednym z przebudowywanych odcinków DK91 jest drogą między Siedlcem Dużym a Koziegłowami. Prace na tym 4,4-kilometrowym odcinku od lipca 2023 roku prowadzi firma PORR. Kosztować będą 81 milionów złotych. Zaawansowanie prac to obecnie 45 procent, ale inwestycja miała zakończyć się już w zeszłym roku – umowny termin wyznaczono na koniec listopada 2024 r.
– Wykonawca przedłożył roszczenie terminowe z uwagi na konieczność wykonania dodatkowych prac, między innymi większego zakresu rozbiórki nawierzchni klinkierowej, podbudowy betonowej czy wystąpienia niekorzystnych warunków gruntowych. Jesteśmy na etapie uzgadniania aneksu terminowego, zgodnie z którym zakończenie kontraktu powinno nastąpić w połowie 2025 r. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Kierowcy mogą korzystać na razie z pierwszej przebudowanej jezdni na tym odcinku. Ruch dwukierunkowy odbywa się po warstwie wiążącej nawierzchni jezdni w kierunku Częstochowy, a przeniesienie ruchu umożliwi kontynuację przebudowy drugiej jezdni. Dodajmy, że wybudowana została już ponad połowa ekranów akustycznych, półmetek osiągnęły natomiast prace związane z budową kanalizacji odwodnieniowej.
Będą kolejne opóźnienia?
Trwają ponadto prace na dwóch innych odcinkach DK91: Częstochowa – Nowa Wieś oraz Zawada – Siedlec Duży. To w sumie ponad 10 kilometrów drogi. Prace na 4,6-kilometrowym odcinku Częstochowa – Nowa Wieś również prowadzi forma PORR, a wartość kontraktu to ponad 95 milionów złotych. Inwestycja się opóźnia – podpisany został aneks terminowy, zgodnie z którym inwestycja ma się zakończyć w maju tego roku. Jak jednak informuje GDDKiA, wykonawca już zapowiedział złożenie kolejnych „roszczeń terminowych”, według inwestycja miałaby się zakończyć pod koniec trzeciego kwartału tego roku.
– Główne prace budowlane na jezdni w kierunku Częstochowy zostały już wykonane. O ile warunki pogodowe na to pozwolą, 14 stycznia 2025 r. planujemy wdrożyć nową organizację ruchu. Przełożenie ruchu na przebudowaną jezdnię pozwoli na rozpoczęcie prac na jezdni w kierunku Katowic – wyjaśniają w GDDKiA.
Z kolei za przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka DK91 pomiędzy Zawadą a Siedlcem Dużym odpowiada konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot. Prace powinny zakończyć się w marcu 2026 roku. Tutaj prace prowadzone są zgodnie z planem. Jak informuje GDDKiA, wykonawca koncentruje się na wykończeniu infrastruktury drogowej na jezdni w kierunku Częstochowy, natomiast przeniesienie ruchu na przebudowaną jezdnię planowane jest na luty 2025 r.