We wtorek 25 marca 2025 roku o godz. 11:40 do służb wpłynęło zgłoszenie o uszkodzeniu w Sosnowcu kabla zasilającego urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Konkretnie - na linii nr 138, szlak Oświęcim - Katowice Zawodzie (przez Mysłowice).
Uszkodzenie kabla zasilającego sterowanie ruchem kolejowym
Kluczowy dla ruchu pociągów kabel został uszkodzony podczas robót inwestycyjnych związanych z modernizacją linii nr 138, prowadzoną w ramach wielkiej przebudowy katowickiego węzła kolejowego.
Doszło tym samym do łańcuchowego opóźnienia wielu pociągów. Z wyliczeń wynika, że opóźnionych było aż 112 pociągów pasażerskich na 1201 minut. O opóźnieniach raportowały m.in. Koleje Śląskie (m.in. pociągi Katowice-Kraków).
Utrudnienia w ruchu kolejowym trwały do godz. 19:00.
Roboty inwestycyjne na trasie E65 przyciągają też niestety złodziei. W niedzielę 16 marca 2025 roku na szlaku kolejowym Katowice Zawodzie – Mysłowice funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei złapali takich gagatków na gorącym uczynku. SOK przyznaje, że w pobliżu miejsca, gdzie grasowali złodzieje już kilkakrotnie dochodziło do kradzieży.
Przebudowa linii kolejowej E 65
Inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice ma całkowicie odmienić transport kolejowy w regionie. Ma trwać około 4 lat i kosztować 3,7 mld zł.
Kluczowym jej założeniem jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. W tym celu na odcinku linii kolejowej od Będzina do Katowic są dobudowane dwa tory.
Powstanie pięć nowych przystanków:
- Sosnowiec Środula,
- Katowice Morawa,
- Katowice Uniwersytet,
- Katowice Akademia,
- Katowice Kokociniec.
Komfort podróżowania koleją w regionie ma poprawić modernizacja czterech stacji (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota) oraz dwóch przystanków (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów). Na wszystkich zostanie przebudowana infrastruktura, a na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe PKP PLK dobuduje po jednym dodatkowym peronie. Wszystkie będą przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą pochylnie lub windy. Na antypoślizgowych nawierzchniach zostaną zamontowane ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki, oświetlenie. Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska.
Po zakończeniu inwestycji, pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h. Będzie to możliwe dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Powstanie Regionalne Centrum Sterowania w Katowicach a ponad 150 obiektów inżynieryjnych zostanie przebudowanych, w tym wiadukty kolejowe i drogowych oraz mosty.

Może Cię zainteresować: