Przebudowa węzła kolejowego Katowice. Daty zamknięcia wiaduktów w Katowicach. Zmiany w kursowaniu pociągów

Dziś podano szczegółowe informacje dotyczące rozpoczęcia przebudowy węzła kolejowego Katowice. Wiadomo kiedy będą zamykane wiadukty drogowe i kolejowe w centrum Katowic oraz w dzielnicach. Będą też zmiany w kursowaniu pociągów.

Zaczyna się przebudowa katowickiego węzła kolejowego

Od 2 września PKP PLK rozpoczyna przebudowę linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. W pierwszej fazie prace obejmą przebudowę torów na katowickich stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota. - Zamontujemy rozjazdy oraz przystosujemy tory i sieć trakcyjną do potrzeb inwestycji – umożliwi to prowadzenie prac i utrzymanie ruchu pociągów - informuje PKP.

W galerii zdjęciowej powyżej (po zdjęciach wiaduktów do remontu) znajdziecie pełną prezentację frontu robót przebudowy węzła kolejowego Katowice.

Inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice ma całkowicie odmienić transport kolejowy w regionie. Kluczowym jej założeniem jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. W tym celu na odcinku linii kolejowej od Będzina do Katowic będą dobudowane dwa tory.

Powstanie pięć nowych przystanków:

  • Sosnowiec Środula,
  • Katowice Morawa,
  • Katowice Uniwersytet,
  • Katowice Akademia,
  • Katowice Kokociniec.

Komfort podróżowania koleją w regionie ma poprawić modernizacja czterech stacji (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota) oraz dwóch przystanków (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów). Na wszystkich zostanie przebudowana infrastruktura, a na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe PKP PLK dobuduj po jednym dodatkowym peronie. Wszystkie będą przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą pochylnie lub windy. Na antypoślizgowych nawierzchniach zostaną zamontowane ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki, oświetlenie. Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska.

Po zakończeniu inwestycji, pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h. Będzie to możliwe dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Powstanie Regionalne Centrum Sterowania w Katowicach a ponad 150 obiektów inżynieryjnych zostanie przebudowanych, w tym wiadukty kolejowe i drogowych oraz mosty.

Zamknięcia wiaduktów w Katowicach, związane z rozpoczęciem przebudowy węzła kolejowego Katowice

9 września 2024 roku zacznie się zmiana organizacji ruchu drogowego w Katowicach, związana z rozpoczęciem przebudowy węzła kolejowego Katowice. PKP PLK przewiduje, że przebudowa potrwa około trzech lat.

  • Wiadukt drogowy, Bagienna, Katowice - planowane zamknięcie 9 września 2024 r. - wiadukt zapewniający dojazd do stolicy województwa m.in. mieszkańcom Mysłowic czy Jaworzna zostanie zamknięty połówkowo, co oznacza, że ruch zostanie zachowany, ale kierowcy będą mieć do dyspozycji po jednym pasie w każdą stronę.
  • Wiadukt kolejowy, Graniczna, Katowice -planowane zamknięcie 16 września 2024 r.- przejazd w okolicach zamkniętego wiaduktu w ciągu ul. Granicznej zapewni m.in. pobliski wiadukt w ciągu ul. Damrota. Piesi będą mogli korzystać z kładki nad torami w rejonie ul. Paderewskiego.
  • Wiadukt kolejowy, Mikołowska, Katowice - planowane zamknięcie 23 września 2024 r. - kierowcy korzystający dotychczas z wiaduktu w ciągu ul. Mikołowskiej pojadą pod wiaduktem ul. św. Jana. Piesi mogą korzystać również ze znajdującego się w obrębie stacji Katowice przejścia podziemnego łączącego pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej z halą dworca kolejowego.
  • Wiadukt kolejowy, Kłodnicka, Katowice - planowane zamknięcie 30 września 2024 r. - znajdujący się obok stacji PKP Katowice Ligota wiadukt zostanie rozebrany, a w jego miejsce powstanie nowy, szerszy wiadukt z chodnikami oraz ścieżką rowerową.
  • Wiadukt kolejowy, Przodowników, Katowice - planowane zamknięcie listopad 2024 r. - wiadukt ważny przede wszystkim dla ruchu kolejowego. Jego przebudowa zapewni bezpieczny i sprawny przejazd pociągów.
  • Wiadukt kolejowy, Załęska, Katowice - planowane zamknięcie - listopad 2024 r. - powstanie tu nowy wiadukt z jezdnią i szerokimi chodnikami. Będzie wyższy, co ułatwi przejazd większym pojazdom.

Zmiany w ruchu kolejowym od 1 września 2024 r.

Od 1 września 2024 r. w związku z pracami przy modernizacji węzła kolejowego Katowice nastąpią też zmiany w ruchu kolejowym. Liczba pociągów na terenie aglomeracji będzie ograniczona. Pociągi w i z kierunku Sędziszowa będą kończyć i rozpoczynać bieg na stacji Sosnowiec Główny, a pociągi z i do Oświęcimia - na stacji Mysłowice. W godzinach nocnych zamiast niektórych pociągów będą kursowały autobusy komunikacji zastępczej.

2-6, 9-13 września; 30 września - 4 października, 7-11, 27-30 października, 4-5 listopada - od godz. 22.20 do 4:20 nocna przerwa w kursach pociągów Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Katowice. Pasażerowie będą korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej, niektóre pociągi pojadą zmienioną trasą.

1 września - 9 listopada skrócenie i odwołanie części kursów na trasie Zawiercie - Katowice

1 września - 9 listopada - pociągi Polregio z kierunku Bukowna - trasa skrócona do stacji Sosnowiec Główny

1 września - 9 listopada - pociągi Kolei Śląskich na odcinku Oświęcim - Katowice będą kursować do stacji Mysłowice, a wybrane przez PKP Intercity zostaną skierowane przez stację Katowice Ligota.

2-17 września Katowice - Katowice Ligota - część pociągów pojedzie zmienioną trasą lub w innej godzinie. Od 23.00 do 4.00 nocna przerwa w kursach - pasażerowie będą korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej,

4-8 listopada - od 22.40 do 4.30 nocna przerwa w kursach Tychy - Czechowice-Dziedzice, wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.

1 września - 9 listopada zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity. Wskazane pociągi pojadą zmienioną trasą. Zatrzymają się na stacji Katowice Ligota, a nie na stacji Katowice.

  • Rozewie 2/3.10-8/9.11
  • Siemiradzki 18.09-9.11
  • Matejko 3.10-9.11
  • Artus 3.10-9.11
  • Grottger 3.10-9.11
  • Szczeliniec 3.10-9.11
  • Malczewski 3.10-9.11
  • Piast 18.09-9.11
  • Piast 18.09-9.11

Zmiany w kursowaniu Kolei Śląskich

Jak mówi prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz, stacje Mysłowice i Chorzów Batory staną się stacjami przesiadkowymi dla pociągów Kolei Śląskich. Na niektórych odcinkach komunikacja zastępcza będzie realizowana tramwajami, to jedyna taka sytuacja w Polsce, gdzie tramwaj pojedzie np. z Mysłowic jako zastępcza komunikacja dla pociągów.

Przez pierwszy miesiąc na odcinku do Chorzowa Batorego będzie obowiązywał ruch jednotorowy. Po otwarciu linii z Tarnowskich Gór do Katowic przez Bytom, co ma nastąpić w grudniu 2024 r., prawdopodobnie pasażerowie z Tarnowskich Gór i Bytomia będą musieli się przesiąść w Chorzowie Batorym na pociąg S1 relacji Gliwice-Częstochowa, by dojechać do stacji Katowice. Jest to spowodowane ograniczeniem liczby pociągów, które będą przejeżdżać przez stację Katowice.

- Zdajemy sobie sprawę, że będzie ciężko, będziemy informować na bieżąco. Chcemy każdego pasażera dowieźć punktualnie do celu, ale jesteśmy uzależnieni od infrastruktury. Będziemy mieć stewardów, którzy będą na bieżąco informować pasażerów - dodaje prezes Kolei Śląskich.

Początek utrudnień związanych z pracami PKP PLK
– Ograniczenia w dostępie do infrastruktury torowej spowodują poważne utrudnienia: wydłużone czasy przejazdów, ruch jednotorowy, ograniczenia w dostępie do peronów, konieczność przesiadek i odwołania pociągów na krytycznych odcinkach to tylko niektóre z nich – wylicza Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich, zapewniając, że regionalny przewoźnik dokłada wszelkich starań, aby jak największa liczba pociągów mogła przejechać przez odcinki objęte robotami.

Każda z linii Kolei Śląskich przebiegająca przez Katowice zostanie dotknięta utrudnieniami, przy czym prace, które PKP PLK zaplanowała na wrzesień mają charakter przygotowawczy i finalnie ułatwią prowadzenie ruchu w kolejnych fazach prac.

Z Oświęcimia tylko do Mysłowic
Od 1 września do odwołania pociągi relacji Oświęcim – Katowice zostaną skrócone do Mysłowic, gdzie możliwa będzie przesiadka na pociąg Kolei Śląskich, PKP Intercity (z wyłączeniem pociągów międzynarodowych, wagonów klasy 1, wagonów
sypialnych i z miejscami do leżenia oraz pociągów Express InterCity Premium) lub Polregio (z kolei pociągi Polregio jadące z Olkusza zostaną skierowane do Sosnowca Głównego z przesiadką na pociąg Kolei Śląskich). Od 2 do 17 września znacznie ograniczona zostanie liczba pociągów kursujących na odcinku Katowice Piotrowice – Katowice.

– Dla zachowania jak najwyższej liczby połączeń bezpośrednich pociągi w jednym kierunku będą kursować w krótkich odstępach czasu, a następnie pojedzie kilka pociągów w krótkich odstępach w przeciwnym kierunku. Dodatkowo wybrane pociągi zostaną skierowane drogą okrężną przez Hajduki, dłuższą o ok. 13 minut (bez postoju w Brynowie). Część pociągów zostanie skrócona do Katowic Piotrowic lub Tychów z przesiadką na inny pociąg Kolei Śląskich – tłumaczy Bartłomiej Wnuk

Czasowe zaburzenia na S1 z Katowic do Chorzowa Batorego
Dodatkowo od 10 września do 2 października jednotorowy ruch na odcinku Katowice – Chorzów Batory wpłynie na rozkład jazdy pociągów kursujących w kierunku Gliwic.

– W zależności od sytuacji ruchowej, w niektórych godzinach pociągi mogą kursować w nierównych odstępach. Dłuższe odstępy zostały uzupełnione pociągami w krótkiej relacji Gliwice – Chorzów Batory z możliwością przesiadki na tramwaj lub autobus Transportu GZM. W godzinach wieczornych zostały zaplanowane nocne wstrzymania ruchu wymagające zastąpienia ostatniego pociągu do Katowic autobusem – informuje rzecznik prasowy Kolei Śląskich

W ciągu najbliższych dwóch tygodni ma być też ustalony zakres zmian w komunikacji miejskiej.

Katowice wiadukty nad droga S86

Może Cię zainteresować:

Drogowcy wstrzymują ruch dwoma wiaduktami nad S86 w Katowicach. Objazdy i zmiany w komunikacji miejskiej

Autor: Michał Wroński

15/08/2024

Wiadukt Mikołowska Katowice

Może Cię zainteresować:

Kolejarze rozbiorą sześć wiaduktów w Katowicach. Po wakacjach szykuje się paraliż miasta. To przebudowa węzła kolejowego

Autor: Michał Wroński

23/07/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon