Przymiarki
do rozwoju infrastruktury dla ładowania
pojazdów elektrycznych na terenie portu lotniczego w Pyrzowicach
trwają już od kilku lat. Jeszcze w 2020 r.
przedstawiciele zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa
Lotniczego i
koncernu
Tauron podpisali list intencyjny w tej
sprawie
– jak
można było wówczas usłyszeć, wstępny plan zakładał budowę
kilku punktów ładowania dla pojazdów dowożących pasażerów do
lotniska i dwóch-trzech dla pojazdów samej obsługi portu.
Realia na dziś są jednak takie, że osobowego „elektryka” można naładować przy lotnisku w Pyrzowicach w jednej tylko stacji szybkiego ładowania, która znajduje się na parkingu premium za terminalem przylotowym C.
Stacja do ładowania elektrycznych autobusów powstanie przy lotnisku Katowice Airport
W lutym 2024 roku władze GTL podpisały natomiast list intencyjny z Górnośląsko- Zagłębiowską Metropolią. Obie strony zobowiązały się w nim do współpracy „na rzecz rozwoju wszystkich środków transportu oraz infrastruktury mobilnościowej”. I właśnie efektem tego ma być budowa jednostanowiskowej ładowarki dla autobusów elektrycznych GZM, obsługujących docierających na lotnisko metrolinii. Obecnie takich linii jest pięć, a kursujące na nich autobusy w ubiegłym roku przejechały ponad 2 miliony kilometrów.
Ładowarka (najprawdopodobniej będzie to szybka ładowarka pantografowa o mocy ok. 180kW) najpewniej powstanie w rejonie zatoki przystankowej, przed terminalem pasażerskim „C” – jej lokalizację ustalili przedstawiciele Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, GZM oraz PKM Świerklaniec.
Centrum przesiadkowe powstanie do 2028 roku przy lotnisku
- GTL chce wspierać elektromobilność i transport publiczny, dlatego podobne punkty zaplanujemy w projektowanym centrum przesiadkowym, które do 2028 roku powstanie przed głównym terminalem pasażerskim – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL.
Wspomniane centrum przesiadkowe dla autobusów ma być połączone z nowym terminalem (w pierwszym etapie przejmie obsługę ruch spoza strefy Schengen, zaś docelowo w 2030 r. osiągnie poziom przepustowości 10 mln pasażerów), a ten poprzez tunel z działającym od grudnia przystankiem kolejowym.
- Będziemy wzorcowym portem jeśli idzie o integrację transportu – deklarował kilka miesięcy temu w rozmowie ze ŚLĄZAGIEM prezes Tomasik.
Może Cię zainteresować: