Mostostal i Budimex wygrały przetarg na realizację zadania pod nazwą „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice”. W ramach inwestycji, w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska, powstanie bocznica łącząca Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie), ale przede wszystkim kolejowy węzeł do załadunku towarów oraz paliw, obok którego będą się znajdować trzy zbiorniki o pojemności 1000 metrów sześciennych wraz stanowiskami rozładunku autocystern.
Całkowity koszt tej inwestycji to 144,3 mln złotych brutto, a projekt uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021–2027 Military Mobility.
Z węzła będzie korzystać też wojsko
Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego, a także zaopatrywanie w paliwo wszystkich samolotów operujących z Katowice Airport. Co istotne, węzeł będzie przystosowany do obsługi paliw alternatywnych (Sustainable Aviation Fuel). Z węzła będzie korzystać także wojsko – pozwoli on na zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań w przypadku prowadzonych operacji wojskowych.
Jak podkreślają w Pyrzowicach, przedsięwzięcie ma charakter interoperacyjny – nowa infrastruktura będzie przeznaczona do użytku dla wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego – cywilnych, wojskowych, a także firm prowadzących działalność w regionie.
Czas realizacji robót budowlanych, rozruchu technologicznego oraz uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych umożliwiających eksploatację węzła to 23 miesiące od podpisania umowy. Inwestycja powinna zakończyć się najpóźniej 30 czerwca 2026 roku.
„Jeden z filarów planu inwestycyjnego”
– Jako generalny wykonawca wnosimy swoje bogate know-how w zakresie kubatury i infrastruktury, podczas gdy Mostostal Kraków specjalizuje się w zakresie konstrukcji stalowych, realizacjach zbiornikowych i technologicznych. Budimex na terenie lotniska w Pyrzowicach wykonywał już kilka kluczowych projektów, takich jak nowa droga startowa dla GTL i wieża kontroli lotów dla PAŻP – powiedział Jakub Nagraba, dyrektor Budownictwa Ogólnego w Budimex SA.
– Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw jest jednym z filarów planu inwestycyjnego dla Katowice Airport, który zamierzamy zrealizować do 2028 roku – zaznacza Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. – Choć jego centralnym punktem jest budowa nowego, głównego terminalu pasażerskiego, planujemy również poszerzyć działalność lotniska poprzez inaugurację działalności węzła umożliwiającego magazynowanie oraz dystrybucję m.in. paliwa lotniczego. Projekt ten otrzymał dofinansowanie ze źródeł Unii Europejskiej i w istotny sposób przyczyni się do wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu poprzez ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei.