Przy lotnisku Katowice Airport w Pyrzowicach powstanie nowoczesny węzeł przeładunkowy za ponad 144 mln złotych. Wybrano wykonawców

Konsorcjum firm Mostostal Kraków i Budimex wybuduje nowoczesny węzeł przeładunkowy przy Katowice Airport. Wartą 144,3 mln złotych brutto umowę z wykonawcami Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, spółka zarządzająca lotniskiem w Pyrzowicach, podpisało w środę, 24 lipca 2024 r. – Budowa węzła jest jednym z filarów planu inwestycyjnego dla Katowice Airport – podkreśla Artur Tomasik, prezes GTL SA.

Mat. Katowice Airport
Węzeł multimodalny (wizualizacja)

Mostostal i Budimex wygrały przetarg na realizację zadania pod nazwą „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice”. W ramach inwestycji, w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska, powstanie bocznica łącząca Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie), ale przede wszystkim kolejowy węzeł do załadunku towarów oraz paliw, obok którego będą się znajdować trzy zbiorniki o pojemności 1000 metrów sześciennych wraz stanowiskami rozładunku autocystern.

Całkowity koszt tej inwestycji to 144,3 mln złotych brutto, a projekt uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021–2027 Military Mobility.

Z węzła będzie korzystać też wojsko

Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego, a także zaopatrywanie w paliwo wszystkich samolotów operujących z Katowice Airport. Co istotne, węzeł będzie przystosowany do obsługi paliw alternatywnych (Sustainable Aviation Fuel). Z węzła będzie korzystać także wojsko – pozwoli on na zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań w przypadku prowadzonych operacji wojskowych.

Jak podkreślają w Pyrzowicach, przedsięwzięcie ma charakter interoperacyjny – nowa infrastruktura będzie przeznaczona do użytku dla wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego – cywilnych, wojskowych, a także firm prowadzących działalność w regionie.

Węzeł multimodalny (wizualizacja). Mat. Katowice Airport

Czas realizacji robót budowlanych, rozruchu technologicznego oraz uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych umożliwiających eksploatację węzła to 23 miesiące od podpisania umowy. Inwestycja powinna zakończyć się najpóźniej 30 czerwca 2026 roku.

„Jeden z filarów planu inwestycyjnego”

Jako generalny wykonawca wnosimy swoje bogate know-how w zakresie kubatury i infrastruktury, podczas gdy Mostostal Kraków specjalizuje się w zakresie konstrukcji stalowych, realizacjach zbiornikowych i technologicznych. Budimex na terenie lotniska w Pyrzowicach wykonywał już kilka kluczowych projektów, takich jak nowa droga startowa dla GTL i wieża kontroli lotów dla PAŻP – powiedział Jakub Nagraba, dyrektor Budownictwa Ogólnego w Budimex SA.

Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw jest jednym z filarów planu inwestycyjnego dla Katowice Airport, który zamierzamy zrealizować do 2028 roku – zaznacza Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. – Choć jego centralnym punktem jest budowa nowego, głównego terminalu pasażerskiego, planujemy również poszerzyć działalność lotniska poprzez inaugurację działalności węzła umożliwiającego magazynowanie oraz dystrybucję m.in. paliwa lotniczego. Projekt ten otrzymał dofinansowanie ze źródeł Unii Europejskiej i w istotny sposób przyczyni się do wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu poprzez ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei.
Na zdjęciu od lewej: Marcin Maj, dyrektor Rejonu 6 w Oddziale Południowym Budimex SA, Tomasz Guzik, członek zarządu Mostostalu Kraków, dyrektor Pionu Realizacji Przemysłowych, Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, Norbert Henzel, wiceprezes zarządu GTL SA, Bartosz Bednarczyk, dyrektor ds. inwestycji w GTL SA, Adam Wawryniuk, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych w GTL SA. Fot. Jakub Mańka/ KTW PR
Lotnisko w Pyrzowicach

Może Cię zainteresować:

Globalna awaria Microsoftu sparaliżowała lotniska, a co z Katowice Airport? „Wszystkie systemy działają”

Autor: Grzegorz Lisiecki

19/07/2024

CargoJet latał z Pyrzowic do Ameryki Północnej

Może Cię zainteresować:

Z CPK w tle: nowa linia lotnicza obsłuży ruch cargo w Pyrzowicach? „Katowickie lotnisko jest w tym przypadku naturalnym i jedynym dobrym wyborem”

Autor: Grzegorz Lisiecki

13/07/2024

Terminal główny wizualizacja

Może Cię zainteresować:

Lotnisko w Pyrzowicach: 1,5 miliarda złotych na inwestycje w latach 2024-28. Najważniejsza z nich to nowy terminal za 950 milionów złotych

Autor: Grzegorz Lisiecki

05/02/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon