Droga ekspresowa S86 jest główną trasą łączącą Zagłębie Dąbrowskie z górnośląską aglomeracją. Według pomiarów natężenia ruchu sprzed trzech lat, odcinek łączący Sosnowiec z Katowicami w ciągu doby przejeżdża niemal 113 tysięcy samochodów! A taki ruch generuje spory hałas.
Ekrany akustyczne na ruchliwej S86
Odcinek drogi krajowej nr 86, łączący Katowice (przypomnijmy, że stolicy województwa trwają prace związane z przebudową wiaduktów nad „ekspresówką”) z Zagłębiem, powstał w latach 1978–1986. Od kilkunastu lat jest w czołówce najbardziej ruchliwych dróg w Polsce.
W tym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy zabezpieczeń przeciwhałasowych wzdłuż S86 w Sosnowcu. Ekrany akustyczne mają zostać wybudowane na odcinku od ulicy Piłsudskiego do ulicy Wiązowej. Po obu stronach drogi powstanie w sumie ponad 200 metrów zabezpieczeń przeciwhałasowych. Ekrany o wysokości 8 metrów staną na odcinku o długości 116 metrów w kierunku Dąbrowy Górniczej, a po przeciwnej stronie, w kierunku Mysłowic – 6-metrowe ekrany na odcinku 108 metrów.
– Wymagamy, aby roboty zostały ukończone w czasie nie dłuższym niż 6 miesięcy. W przypadku zadeklarowania maksymalnego skrócenia czasu realizacji, co jest jednym z kryteriów oceny ofert, roboty powinny zostać ukończone w 4 miesiące. Czas realizacji robót liczony jest od daty podpisania umowy – podkreślają w GDDKiA.
Otwarcie ofert zaplanowano na 14 stycznia 2025 roku.
Uszkodzenia na S1 w Bielsku-Białej i S52 w Ogrodzonej
Tymczasem GDDKiA szuka też firmy, która naprawi uszkodzenia na S1 i S52. Chodzi o osuwiska we Bielsku-Białej (S1), które powstały przy jezdni na wysokości ul. Stanisława Mikołajczaka i nieco dalej, przed węzłem Bielsko-Biała Lipnik, a także w Ogrodzonej (S52), wsi w powiecie cieszyńskim, przed wiaduktem ciągu drogi wojewódzkiej nr 944. Jak podkreślają w GDDKiA, postępujące uszkodzenia dróg wymusiły konieczność przeprowadzenia prac naprawczych – trzeba dodatkowo wzmocnić skarpy wykopów, a także wzmocnić bądź wymienić uszkodzone elementy korpusu drogowego tak, by powstrzymać procesy osuwiskowe.
Uszkodzenia fragmentów S1 i S52 są efektem właśnie długotrwałego wpływu procesów osuwiskowych, dodatkowo pogłębianego przez opady deszczu. Osuwająca się ziemia deformuje skarpy, uszkadzając przy tym konstrukcje zabezpieczające drogi, takie jak kosze gabionowe. Wiadomo, że wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał rozpocząć pracę od robót rozbiórkowych uszkodzonych gabionów i elementów drogi, a także wykona od nowa niezbędne prace ziemne i konstrukcyjne.
– Najważniejsza część zadania będzie polegała na wykonaniu palisad z mikropali kotwiących i oczepu żelbetowego, materacy z geowłókniny i kruszywa oraz odtworzenia koszy gabionowych. Prace konstrukcyjne uzupełni odtworzenie odwodnienia korpusu drogowego i montaż elementów wyposażenia drogi. Całość zakończy przywrócenie docelowej organizacji ruchu – informuje GDDKiA.
W tym przetargu otwarcie ofert odbędzie się 23 stycznia 2025 r., a prace powinny zostać wykonane w ciągu czterech miesięcy od podpisania umowy.