Katowice tuż za podium. Większość ruchu zgarnia dworzec główny
Opublikowane przed Urząd Transportu Kolejowego dane dotyczące wymiany pasażerskiej na stacjach potwierdzają dwie rzeczy: po pierwsze pasażerów na polskiej kolei systematycznie przybywa, po drugie natomiast w czołówce najbardziej „obleganych” stacji nieodmiennie pozostają Katowice. Podobnie jak i rok wcześniej, tak też w roku 2023 pod względem liczby pasażerów dworzec główny w stolicy województwa śląskiego zajął czwarte miejsce w stawce, za Wrocławiem, Poznaniem i Krakowem.
Wedle danych UTK w zeszłym roku „dobowa wymiana” na dworcu w Katowicach sięgnęła blisko 48,5 tysiąca pasażerów (rok wcześniej 44 800), co dało w sumie 17,7 mln pasażerów w skali całego roku. Na pozostałych katowickich stacjach PKP wielkość wymiany wynosi niespełna 2,3 mln osób, co sprawia, że w całym mieście zeszłoroczny wynik mieści się w 20 mln pasażerów.
Porównując
te dane z danymi dla innych dużych ośrodków miejskich w Polsce
widać, że w stolicy województwa śląskiego zdecydowaną większość
ruchu zgarnia dworzec główny, przy
niewielkim udziale pozostałych stacji i przystanków. Widać tu
zatem duże pole do poprawy ogólnego wyniku miasta. To jednak
„melodia przyszłości”.
Prace po wakacjach. Na stację wjeżdżać będzie mniej pociągów
Najbliższe lata raczej nie będą sprzyjać zwiększaniu liczby podróżnych. Wszystką za sprawą szykującej się przebudowy katowickiego węzła kolejowego na odcinku od Szopienic Południowych przez śródmieście po Piotrowice.
W ramach tej inwestycji przebudowane zostanie 96 km torów, wymienionych będzie ok. 133 km sieci trakcyjnej, odbudowane zostaną wszystkie mosty i wiadukty, całkowitej wymianie będzie podlegać system sterowania ruchem kolejowym, a w samych Katowicach powstanie centrum sterowania, z którego dyżurni będą prowadzić pociągi na linii od Sosnowca do Tychów. Co istotne, na odcinku między Szopienicami Południowymi, a Piotrowicami zostaną dobudowane dwa tory, co pozwoli na rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Powstaną też trzy nowe przystanki osobowe (Katowice Akademia, Katowice Uniwersytet, Katowice Kokociniec), a wszystkie pozostałe zostaną gruntownie zmodernizowane. Roboty mają trwać przez najbliższe cztery lata.
– Zakładamy, że wykonawca wejdzie na pierwsze obiekty w okolicach września – mówił niedawno w rozmowie ze Ślązagiem w kontekście samej stacji Katowice Piotr Wyborski, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. Nie ukrywał przy tym, że realizacja przedsięwzięcia wiązać się będzie z utrudnieniami dla przewoźników i pasażerów, a także dla funkcjonowania samych Katowic.
– Utrudnienia będą dotyczyć zmniejszenia liczby pociągów, które będą mogły przybywać i wyjeżdżać z Katowic, jak również ruchu drogowego w poprzek linii kolejowych, co będzie związane z remontami mostów i wiaduktów, które są w ciągu tychże linii – tłumaczył prezes Wyborski.
Może Cię zainteresować: