Lotnisko Katowice Airport dzisiaj (w piątek 28 czerwca 2024 r.) ogłosiło, że w połowie lipca 2024 r. powstanie tu punkt wydawania paszportów tymczasowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji doprecyzowało ten termin - stanie się to 17 lipca.
Do tej pory taki punkt funkcjonuje tylko w jednym miejscu w Polsce - na lotnisku Okęcie im. Chopina w Warszawie, i cieszy się wielkim powodzeniem wśród zapominalskich i roztargnionych pasażerów.
- W lipcu takie punkty będą uruchomione na trzech dużych regionalnych lotniskach: w Katowicach, Krakowie i Gdańsku - mówi Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy Katowice Airport.
Na lotnisku Katowice Airport ów punkt będzie się znajdować w terminalu B na drugim piętrze, na antresoli, niedaleko kaplicy ekumenicznej. Będzie czynny w dni powszednie, czyli od poniedziałku do piątku w godz. 7.30-15.30 (w Warszawie działa w dni robocze w godz. 8:00-20:00). Urzędników zapewnia Śląski Urząd Wojewódzki, a infrastrukturę - Katowice Airport.
- Mamy nadzieję, że wiele osób skorzysta z tych punktów - mówi minister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Siemoniak. - Potrzeba ważnego biletu, potrzeba zidentyfikowania się wobec personelu i upragniony wyjazd wakacyjny czy konieczny wyjazd służbowy nie musi być odkładany, gdy nasz paszport lub dowód osobisty jest nieważny lub go zapomnieliśmy. Jako Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji staramy się wychodzić naprzeciw takim potrzebom. Wprowadziliśmy na lotnisku Okęcie punkt wydawania paszportów tymczasowych. Przeciętnie 60 osób korzysta z niego każdego dnia. Z tej formy uzyskania dokumentu, który umożliwia opuszczenie kraju, skorzystało blisko 18 tys. pasażerów. Zachęceni bardzo dobrymi opiniami zdecydowaliśmy otworzyć kolejne punkty na innych lotniskach w Polsce. Dziękuję za współpracę, zrozumienie i kreatywność wojewodom: śląskiemu, pomorskiemu i małopolskiemu oraz za to, że podjęli błyskawiczne działania, aby takie punkty paszportowe mogły powstać na 3 lotniskach.
Sprawdźcie poniżej, jakie są zasady wydawania takiego paszportu na Okęciu. W Pyrzowicach będą podobne.
Zasady wydawania paszportów tymczasowych na lotnisku Okęcie
Kto może otrzymać paszport tymczasowy? Gdzie złożę wniosek?
Paszport tymczasowy w punkcie wydawania paszportów tymczasowych na Lotnisku Chopina Warszawa, w wyjątkowym przypadku, może otrzymać osoba, która:
- przed wylotem utraciła dokument tożsamości uprawniający do odbycia zaplanowanej podróży,
- zapomniała zabrać ze sobą dokument tożsamości wymagany do odbycia zaplanowanej podróży,
- przed wylotem zorientowała się, że posiadany dokument tożsamości utracił ważność lub okres jego ważności jest zbyt krótki do odbycia podróży do danego kraju,
- dysponuje ważnym biletem lotniczym na wyjazd zagraniczny.
Każdy przypadek ubiegania się o paszport tymczasowy na Lotnisku Chopina Warszawa jest rozpatrywany indywidualnie. Osoba ubiegająca się o wydanie paszportu tymczasowego w punkcie na Lotnisku Chopina Warszawa powinna liczyć się z faktem, iż przedstawiona przez nią sytuacja może nie zostać zakwalifikowana jako wyjątkowa.
Punkt wydawania paszportów tymczasowych znajduje się na poziomie odlotów w strefie ogólnodostępnej C w budynku Terminala A Lotniska Chopina Warszawa.
Punkt wydawania paszportów tymczasowych czynny jest w dni robocze w godz. 08:00 – 20:00
Okres ważności paszportu tymczasowego
Termin ważności dokumentu zostanie dostosowany do okoliczności uzasadniających jego wydanie. Oznacza to, że dokument może być ważny np. 1 dzień, 1 tydzień, kilka miesięcy; nie dłużej niż 365 dni. Decyzję w tej sprawie podejmuje urzędnik w punkcie na Lotnisku Chopina Warszawa.
Ile kosztuje wydanie paszportu tymczasowego?
Opłata za wydanie paszportu tymczasowego wynosi 30 zł.
Opłatę uiścisz bezpośrednio w punkcie wydawania paszportów tymczasowych na Lotnisku Chopina Warszawa wyłącznie przy użyciu karty płatniczej.
Jakie dokumenty muszę przygotować ?
Do wydania paszportu tymczasowego w punkcie wydawania paszportów tymczasowych na Lotnisku Chopina Warszawa potrzebujesz:
- dokumentu potwierdzającego tożsamość (jeśli posiadasz);
- biletu lotniczego na podróż zagraniczną;
- fotografii do paszportu tymczasowego – jeśli nie posiadasz aktualnej fotografii do dokumentów, wykona ją urzędnik w punkcie wydawania paszportów tymczasowych na Lotnisku Chopina Warszawa.
Kiedy mogę ubiegać się o wydanie paszportu tymczasowego na Lotnisku Chopina Warszawa?
O paszport tymczasowy w punkcie wydawania paszportów tymczasowych na Lotnisku Chopina Warszawa możesz ubiegać się nie wcześniej niż 2 dni robocze przed zaplanowanym wylotem.
W jakiej sytuacji nie otrzymam paszportu tymczasowego na Lotnisku Chopina Warszawa?
Paszportu tymczasowego na Lotnisku Chopina Warszawa nie otrzyma osoba, która:
- otrzymała już wcześniej paszport tymczasowy w punkcie wydawania paszportów tymczasowych na Lotnisku Chopina Warszawa i od tamtej pory nie dopełniła starań w celu uzyskania paszportu od wojewody lub konsula;
- nigdy nie posiadała dokumentu tożsamości (paszportu lub dowodu osobistego) zawierającego numer PESEL;
- posiada ważny dokument uprawniający do odbycia podróży zagranicznej, np. dowód osobisty.
UWAGA!
Niektóre państwa mogą nie wpuścić Cię na swoje terytorium, jeśli masz paszport tymczasowy. Sprawdź, jakie przepisy obowiązują w państwie, do którego planujesz podróż – możesz skorzystać ze strony Polak za granicą albo skontaktować się z konsulatem tego kraju.