Nowy parking terenowy przy lotnisku w Pyrzowicach będzie mógł pomieścić 757 samochodów. Znajduje się przy rondzie, wybudowanym w ramach bezkolizyjnego skrzyżowania drogi wojewódzkiej 913 z linią kolejową nr 182. W niedalekiej przyszłości nowy parking będzie jeszcze rozbudowywany właśnie w kierunku ronda. Parking zostanie w całości oświetlony, będzie tu działał monitoring i nowoczesny system parkingowy. Dodajmy, że lotnisko zapewni bezpłatny dowóz z parkingu do terminali pasażerskich – będą tu kursowały busy z napędem elektrycznym. Inwestycja, która powinna zakończyć się jeszcze w tym miesiącu, kosztowała 15 milionów złotych.
Budowa węzła przeładunkowego ruszy w wakacje?
Przypomnijmy, że nowy parking to część dużego programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028. Jego głównym elementem będzie budowa głównego terminalu pasażerskiego, który zostanie połączony tunelem ze stacją kolejową. Znacznie zwiększy się liczba miejsc parkingowych, ponieważ nie tylko rozbudowane będą parkingi terenowe, ale powstanie także parking wielopoziomowy.
Najprawdopodobniej w lipcu podpisana zostanie umowa na budowę węzła multimodalnego, w wakacje powinny się również rozpocząć już roboty budowlane. Węzeł umożliwi przeładunek towarów, w tym także lotniczego paliwa, pozwalając na tankowanie wszystkich samolotów operujących z katowickiego lotniska. Infrastruktura będzie przystosowana także do obsługi paliw alternatywnych. Co istotne, węzeł będzie miał podwójne zastosowanie: cywilno-wojskowe, co ma znaczenie przy zabezpieczeniu dostaw i zachowania ciągłości działań militarnych operacji.
Nowa hala przylotów, nowe hangary, nowe zaplecze
W związku ze spodziewanym, rekordowym ruchem – w lipcu i sierpniu Katowice Airport powinien obsłużyć po około 800 tysięcy podróżnych! – na lotnisku uruchomiona zostanie dodatkowa hala przylotów, czyli tzw. terminal D, która będzie obsługiwać ruch czarterowy w Strefie Schengen. Dodatkowy „terminal” funkcjonować będzie w dawnym budynku cargo.
Trwa projektowanie nowego, czwartego hangaru – korzystać będzie z niego Wizz Air, którego budowa powinna się rozpocząć pod koniec 2024 lub na początku 2025 roku. Inwestycja powinna się zakończyć po 12 miesiącach. Zaczyna się natomiast budowa hangaru dla General Aviation Services, firmy zajmującej się wynajmem odrzutowców, samolotów turbośmigłowych czy helikopterów. Hangar będzie przeznaczony dla business jetów
Również w tym roku ma rozpocząć się budowa nowego zaplecza dla działów transportu i eksploatacji, która zostanie zlokalizowana w południowo-wschodniej części lotniska.