Reguły gry dla elektrycznych hulajnóg określają miasta. O ile tylko chcą to robić

Rower metropolitalny zakończył w dziejach rowerowych wypożyczalni na Górnym Śląsku i w Zagłębiu erę, gdzie „każdy sobie rzepkę skrobie”, a przejazd do sąsiedniego miasta potrafi urastać do rangi problemu. Dziś wszędzie obowiązuje ten sam regulamin określający zasady wypożyczenia i zwrotu roweru, są oznakowane stacje i jasno zapisane sankcje za pozostawienie pojazdu nie tam, gdzie trzeba. A jak to wygląda w przypadku elektrycznych hulajnóg? W każdym mieście inaczej. Jedne korzystają z możliwości, jakie daje im prawo i starają się wyznaczać reguły gry wypożyczalniom, inne umywają ręce zdając się na regulaminy operatorów oraz interwencje mieszkańców.

Katarzyna Pachelska
Hulajnogi katowice

Czy leci z nami pilot? Samorządy przecież dostały narzędzia by pilnować hulajnóg

Reakcje na pojawienie się w miastach wypożyczalni elektrycznych hulajnóg były dwojakie – użytkownicy byli zachwyceni, ceniąc sobie możliwości szybkiego i taniego przemieszczania się bez oglądania się na rozkład jazdy komunikacji miejskiej, ale już potykający się o pozostawione byle gdzie jednoślady tego zachwytu nie podzielali. Czy ktoś nad tym bałaganem panuje? - pytali.

Przepisy w tej materii, jak to zwykle bywa, pojawiły się z pewnym opóźnieniem. Trzy lata temu weszła w życie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, która regulowała status prawny elektrycznych hulajnóg i tzw. urządzeń transportu osobistego. Określiła ona m.in. gdzie i z jaką maksymalną prędkością można jeździć pojazdami tego typu, a także gdzie można je pozostawiać.

Zgodnie z przepisami ich legalne zaparkowanie jest możliwe na chodniku w miejscu wyznaczonym przez zarządcę drogi, a jeśli takich miejsc zarządca drogi nie wyznaczył, to po prostu na chodniku przy zachowaniu trzech warunków:

  • hulajnoga ma być ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika tj. najbardziej oddalonej od jezdni,
  • hulajnoga ma być ustawiona równolegle do krawędzi chodnika,
  • szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych ma być taka, by nie utrudniała im ruchu i nie mniejsza niż 1,5 m.

W nowelizacji wskazano też maksymalną wysokość opłat za usunięcie z drogi hulajnogi elektrycznej lub „uto”, a także za każdą dobę jego przechowywania, przy czym decyzję o wprowadzeniu takiej opłaty pozostawiono gminom.

Reasumując, samorządy dostały narzędzie, które pozwala im wskazywać „parkingi” dla e-hulajnóg i określać finansowe sankcje dla operatorów za pozostawiane byle gdzie pojazdy. A jak z tego narzędzia korzystają, to już inna historia.

Są specjalne parkingi i opłaty za odholowanie nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg

W stołecznych Katowicach funkcjonują 42 parkingi dla e-hulajnóg, wyznaczone w dwóch strefach – w Śródmieściu oraz Katowickim Parku Leśnym. Ich lokalizacje operatorzy jednośladów wprowadzili do swoich aplikacji. Wymalowane białą farbą prostokąty z obrazkiem hulajnogi nie pozostawiają zresztą wątpliwości odnośnie tego, dla czego są przeznaczone.

Nie oznacza to jednak, że użytkownicy tych pojazdów mogą je pozostawiać tylko w tych miejscach. Do swej dyspozycji mają też chodniki pod warunkiem, że będą stosować się do wskazanych wcześniej trzech warunków wynikających z ustawy. Mówiąc wprost, niewiele trzeba, by prawidłowo zaparkować jednoślad. Jeśli jednak tak się nie stanie, to miejskie służby mogą odholować pojazd, a wówczas miasto - zgodnie z zapisami porozumienia podpisanego z operatorami działającymi w Katowicach – ma prawo skasować od firmy 100 zł za taką operację.

Podobnie wygląda to również w Tychach, Sosnowcu, Chorzowie czy Bytomiu. Różnice sprowadzają się tylko do wysokości opłat za odholowanie (od 80 zł w Sosnowcu do 162 zł w Tychach) i przechowywanie e-hulajnóg (od 15 zł za dobę w Bytomiu do 24 zł za dobę w Tychach), a także liczby wyznaczonych dla nich parkingów. I tak, ok. 80 kopert dla hulajnóg znajdziemy w Sosnowcu, 30 parkingów jest w Tychach, natomiast 12 stacji w Chorzowie. Nieco inaczej do tematu miejsc parkingowych podszedł Bytom, gdzie na mocy porozumienia z operatorami wypożyczalni wyznaczono miejsca, w których obowiązuje zakaz parkowania tych pojazdów.

- Są to głównie ciągi piesze o dużym natężaniu – wyjaśnia Tomasz Sanecki z biura prasowego bytomskiego ratusza.

Jak wylicza, z z możliwości parkowania wyłączone są: Rynek, ul. Dworcowa, ul. Moniuszki od ul. Powstańców Warszawskich do ul. Jagiellońskiej, plac Kościuszki, ul. Gliwicka, ul. Jainty, ul. Sądowa i ul. Krakowska od Rynku do ul. Korfantego.

Jest problem? Zadzwoń sobie do wypożyczalni

Dużo bardziej liberalnie podeszły do sprawy samorządy w Tarnowskich Górach, Piekarach Śląskich, czy Rudzie Śląskiej. Tam urzędnicy nie wyznaczyli żadnych miejsc do pozostawiania e-hulajnóg, a rady miast przeważnie nie przyjęły uchwał określających stawki za odholowanie i przechowywanie tych pojazdów.(wyjątkiem jest Ruda Śląska, gdzie takie opłaty funkcjonują).

Zdano się na zapisy Prawa o ruchu drogowym i regulaminy samych operatorów (ci lojalnie uprzedzają swoich klientów, że to oni ponoszą odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ruchu drogowym i to oni ponosić będą koszty związane z ewentualnym mandatem, czy odholowaniem pojazdu, choć inna sprawa ilu z tych klientów jakoś bardzo wnikliwie te regulaminy czyta).

- Zanim firma zaczęła wypożyczać hulajnogi w naszym mieście, spotkała się z naszymi urzędnikami. Chcieliśmy, by hulajnóg nie można było zostawiać na naszym zabytkowym Rynku i by na ul. Krakowskiej (to prowadzący do rynku deptak, na którym ograniczono ruch – przyp. red.) hulajnogi jechały wolno. Obie te prośby firma spełniła – informuje nas Ewa Kulisz, rzeczniczka urzędu miejskiego w Tarnowskich Górach.

- Mieszkańcy wiedzą, bo informowaliśmy o tym w mediach tradycyjnych, społecznościowych, na naszej stronie, mówimy też o tym dzwoniącym, że - podobnie jak za samochody - za hulajnogi odpowiada ich właściciel i podajemy jego interwencyjny numer telefonu – dodaje.

Metrorower

Może Cię zainteresować:

W niedzielę 25 lutego 2024 r. w GZM startuje Metrorower. Wszystko, co musisz wiedzieć, by w końcu się nim karnąć

Autor: Michał Wroński

23/02/2024

Hulajnogi gliwice

Może Cię zainteresować:

Hulajnogi elektryczne nie będą się już walały byle gdzie? W Gliwicach wyznaczono strefy

Autor: Arkadiusz Nauka

21/07/2022

Metrorower supersam

Może Cię zainteresować:

Jazda metrorowerem może być jeszcze tańsza. Są dwa sposoby, a podpowiedzi dostarcza regulamin

Autor: Michał Wroński

07/08/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon