W ramach zakupu nowego taboru dla Tramwajów Śląskich, zamówiono:
- 40 wozów o długości 25 metrów produkcji bydgoskiej Pesy,
- 10 wozów o długości 13 metrów produkcji poznańskiego Modertransu.
Łącznie 50 zamówionych tramwajów stanowi ok. 25% obecnego taboru przewoźnika.
Dostawy nowych tramwajów potrwają 3,5 roku
Zawarcie umów nastąpiło 4 lutego 2025 roku w obecności mediów, w Chorzowie. Umowy podpisali:
- ze strony Tramwajów Śląskich S.A.: Bolesław Knapik – prezes zarządu, oraz Marcin Michalik i Henryk Kolender – członkowie zarządu;
- ze strony firmy PESA Bydgoszcz S.A.: Kszysztof Zdziarski – prezes zarządu i Robert Tafiłowski – wiceprezes zarządu;
- ze strony firmy Modertrans Poznań sp. z o.o.: Piotr Pawlak – prezes zarządu i Robert Kij – członek zarządu.
Dostawcy zostali wyłonieni w grudniu 2024 roku, w dwóch ponowionych przetargach, które przygotowano z założeniem częściowego finansowania środkami pochodzącymi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności oraz z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).
Jednak w styczniu tego roku okazało się, że wniosek Tramwajów Śląskich S.A. o środki w ramach KPOiZO został zbyt nisko oceniony i pozyskanie założonej kwoty około 136 milionów złotych z tego źródła nie będzie możliwe. Udało się jednak zwiększyć dofinansowanie z programu z FEnIKS ze 177 milionów złotych do 255 milionów złotych. W końcowym rozrachunku daje to o 78 milionów złotych dofinansowania mniej, niż pierwotnie zakładano. W dalszym ciągu jednak głównym źródłem finansowania zakupu nowego taboru są środki własne Tramwajów Śląskich S.A., które pozyskane są z emisji papierów dłużnych, czyli obligacji zabezpieczonych umową przewozową.
W obu ponowionych postępowaniach przetargowych wybrano oferty tych samych oferentów, którzy wygrali w pierwszych, unieważnionych przetargach i tym razem byli jedynymi, którzy w nim startowali.
- W przetargu mniejszej wartości poznański Modertrans zaoferował 10 tramwajów 13-metrowych za 96,8 miliona złotych brutto. Termin dostawy wynosi 16 miesięcy.
-
Realizację
przetargu większej wartości podzielono na dwa etapy:
- I etap – dotyczy 10 tramwajów 25-metrowych, które mają być dostarczone w ciągu 16 miesięcy; Pesa zaproponowała cenę 170,5 milionów złotych brutto,
- II etap – dotyczy 30 tramwajów 25-metrowych, które mają być dostarczone w ciągu 42 miesięcy,z których 20 będzie jednokierunkowych a 10 – dwukierunkowych; bydgoski wytwórca zaproponował cenę 510,7 milionów złotych brutto.
Terminy 16-miesięczne wynikały z nadziei przewoźnika na pozyskanie środków z KPOiZO. Jednak mimo utraty nadziei na współfinansowanie w ramach KPOiZO – aby nie tracić czasu na unieważnienia przetargów i organizowanie kolejnych – warunki dotyczące terminów realizacji pozostawiono w niezmienionej formie.
Łączna wartość obu przetargów to 777 milionów złotych brutto.
"Modernizujemy linie tramwajowe, przebudowujemy torowiska i zajezdnie, będziemy budować nowe linie.” – powiedział Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic, które są głównym akcjonariuszem Tramwajów Śląskich S.A. – „Liczę, że ten sposób transportu będzie jeszcze lepiej, pełniej i efektywniej wykorzystywany przez naszych mieszkańców."
"Mam nadzieję, że to jeden z pierwszych większych etapów przywracania świetności tramwajów i przyczyni się do postrzegania ich jako synonimu nowoczesnego, dobrego transportu publicznego." – powiedział Kazimierz Karolczak, Przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która jest drugim największym akcjonariuszem Tramwajów Śląskich S.A..
W poprzedniej perspektywie finansowej Unii Europejskiej Tramwaje Śląskie S.A. zakupiły 55 nowych tramwajów. Zakup 45 dłuższych pojazdów produkcji bydgoskiej Pesy i 10 krótszych produkcji poznańskiego Modertransu także również był współfinansowany środkami europejskimi.