Rozmowa z Arturem Tomasikiem, prezesem GTL SA
To był najlepszy rok w historii Katowice Airport, padały rekordy dobowe, miesięczne, kwartalne... Rzeczywistość przerosła nawet prognozy?
To był dobry rok dla katowickiego lotniska. Z siatki połączeń portu skorzystało rekordowe ponad 6,3 mln podróżnych, to wynik lepszy aż o 750 tys. pasażerów w porównaniu z 2023 rokiem. Wzrost zanotowaliśmy zarówno w przewozach regularnych, jak i czarterowych. W tym drugim segmencie, obsługując ponad 3,2 mln pasażerów, umocniliśmy się na pozycji największego polskiego lotniska czarterowego.
Lotnisko było dobrze przygotowane do rosnącego ruchu? Latem uruchomiliście dodatkową halę przylotów. Jakie obszary, pomijając rozpoczęte i planowane inwestycje, ewentualnie można jeszcze poprawić?
Szczyt tegorocznego sezonu, chociaż bardzo wymagający, przebiegł bez większych niespodzianek. Są oczywiście obszary, które wymagają poprawy, szczególnie jeśli chodzi o jakość obsługi pasażerów. Mam na myśli kontrolę bezpieczeństwa, tutaj chcemy mocno popracować z firmą, która realizuje ten proces. Musimy również przygotować się do zwiększenia przepustowości terminalu przylotowego C. Mamy gotową koncepcję rozbudowy obiektu na zachód i zwiększenia liczby karuzel bagażowych. W przyszłym roku chcemy wybrać wykonawcę tej inwestycji w formule projektuj i buduj.
Szósty Airbus Wizz Aira w Pyrzowicach
Na lotnisku uruchomiony został przez MSWiA punkt wydawania tymczasowych paszportów. Sporo pasażerów chyba z niego korzysta?
To świetna inicjatywa! Za realizację tego projektu serdecznie dziękuję Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz panu wojewodzie Markowi Wójcikowi. Do tej pory funkcjonowanie punktu „uratowało” zagraniczne wyjazdy prawie dwóm tysiącom osób. Jednak, żeby zaoszczędzić sobie niepotrzebnego stresu, pamiętajmy, że zanim kupimy wakacje za granicą albo bilet na samolot, warto sprawdzić ważność dokumentu tożsamości.
Kluczowi przewoźnicy, jak Ryanair, rosną w Pyrzowicach. Czy Wizz Air, po silnikowych problemach, które „uziemiły” na kilkanaście miesięcy ponad 50 samolotów (po tym, jak Pratt & Whitney, amerykański producent, jeszcze w 2023 roku wykrył problem w swoich silnikach wielu przewoźników musiało poddać swoje Airbusy koniecznym przeglądom, a to z kolei oznaczało cięcia w ofertach) też już wraca z mocną ofertą?
Na naszym lotnisku Wizz Air nie odbudował się jeszcze w pełni po pandemii, w czym w znaczący sposób przeszkodziły, niezależne od linii, ograniczenia w dostępności floty. W najlepszych przedcovidowych latach, to jest w 2018-2019, Wizz Air przewoził rocznie z/do Katowice Airport ok. 2,1 mln podróżnych, w 2024 roku będzie ich około 1,7 mln. Cieszy nas zapowiedź Wizz Aira o powiększeniu od czerwca przyszłego roku katowickiej bazy o szóstego Airbusa oraz decyzja, że w 2025 roku linia uruchomi od nas cztery nowe trasy, to jest Pizę, Kiszyniów, Madryt i Agadir. Jesteśmy w stałym kontakcie z Wizz Airem i wiemy, że będzie on nadal rósł w Katowicach. Jeśli chodzi o Ryanaira, to w 2025 roku, pierwszy raz w historii, linia będzie miała przez cały czas w swojej katowickiej bazie 3 samoloty przeznaczone do obsługi ruchu regularnego, a to przełoży się na wzrost liczby podróżnych. Ryanair zapowiedział już, że w przyszłym roku uruchomi z Pyrzowic połączenie do Brukseli-Charleroi. Jestem przekonany, że jest szansa na więcej nowych tras od tego przewoźnika.
Rok 2024 to także początek realizacji największego programu inwestycyjnego w historii pyrzowickiego lotniska. Rozpoczęło się kilka ważnych inwestycji – z budową węzła multimodalnego na czele.
W lutym 2024 roku ogłosiliśmy założenia największego w historii portu programu inwestycyjnego i od razu przystąpiliśmy do jego realizacji. Aktualnie trwają trzy inwestycje o łącznej wartości ok. 150 mln zł. Po pierwsze jest to budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową, to projekt dofinansowany ze źródeł Unii Europejskiej. Przedsięwzięcie zakończy się najpóźniej w czerwcu 2026 roku. Po drugie, obok węzła, powstaje nowa baza służb utrzymania lotniska. Oddamy ją do użytku w połowie 2025 roku. Budujemy również nowy parking terenowy o oznaczeniu P5. Powstaje tam 900 nowych miejsc postojowych, a pierwsi klienci skorzystają z niego w drugim kwartale przyszłego roku.
Katowice Airport: 7 milionów pasażerów w 2025 roku?
Najważniejszym elementem programu inwestycyjnego na lata 2024-32 i zarazem największą inwestycją w historii Katowice Airport będzie budowa nowego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą, co ma kosztować 950 milionów złotych. W październiku ogłoszony został przetarg na projekt terminalu. Jak wygląda harmonogram związany zarówno z procedurami, jak i budową obiektu?
Krok po kroku realizujemy projekt budowy głównego terminalu pasażerskiego. Aktualnie wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem. Trwa przetarg publiczny w formule dialogu konkurencyjnego na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej dla budowy głównego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Do 30 grudnia czekamy na wnioski firm projektowych o dopuszczenie do udziału w dialogu, do którego zaprosimy maksymalnie osiem podmiotów. Sam proces dialogu konkurencyjnego z wybranymi firmami planujemy rozpocząć w pierwszym kwartale przyszłego roku. Do końca 2025 roku chcielibyśmy wybrać wykonawcę dokumentacji, tak, by z początkiem 2026 roku mógł rozpocząć prace nad projektem terminalu głównego.
Dla Katowice Airport „Zima 2024/25” będzie rekordowa – siatka połączeń regularnych oraz czarterowych obejmować będzie 70 tras do 61 lotnisk w 34 krajach. Spodziewacie się niemal dwóch milionów pasażerów...
Trwający sezon zimowy będzie najlepszy w historii katowickiego lotniska. Prognozujemy, że od ostatniej niedzieli października 2024 roku do ostatniej soboty marca 2025 roku z siatki połączeń portu skorzysta około 1,7 mln podróżnych. Oferta kierunków jest bardzo ciekawa, szczególnie tych czarterowych. Przypomnę, że z Pyrzowic można bezpośrednio polecieć na wakacje do Meksyku, Dominikany, Wenezueli, Omanu, na Kubę, do Wietnamu czy też Tajlandii. W tym roku zadebiutowały także loty do Bahrajnu oraz na zachodnie wybrzeże Indii, dokładnie do prowincji Goa. Aktualnie biura podróży latają z katowickiego lotniska na 30 kierunkach czarterowych, a jesteśmy przecież w niskim sezonie. To bardzo dobry wynik.
Jaki będzie rok 2025 dla Katowice Airport? Nowe rekordy, nowe kierunki, nowi przewoźnicy i nowe inwestycje?
Prognozy wskazują na dalszy wzrost ruchu pasażerskiego i to zarówno w segmencie przewozów regularnych, jak i czarterowych. W 2025 roku spodziewamy zbliżyć się do granicy 7 mln podróżnych. Poszerzeniu powinna ulec siatka połączeń regularnych. W obszarze inwestycji konsekwentnie realizować będziemy to, co zaplanowaliśmy. W pierwszym kwartale przyszłego roku rozpocznie się budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej, nadal rozbudowywać będziemy parkingi terenowe. Trwać będzie budowa multimodalnego węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Do użytku oddamy nową bazę służb utrzymania lotniska i parking P5. Planujemy wybrać także wykonawcę płyty do odladzania dla pasa 08. Proces inwestycyjny to także coś, czego opinia publiczna nie widzi, a co jest bardzo ważne, czyli prace projektowe. W tym obszarze trwać będzie projektowania nowej strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. Chcemy ogłosić także przetarg na wybór projektanta drugiego terminalu cargo. Ponadto przyszły rok będzie stał także pod znakiem wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej głównego terminalu pasażerskiego.