Datę wielkiego debiutu ujawniły Gliwice, gdzie na początek ma działać 29 stacji, a do dyspozycji mieszkańców ma być oddane 175 rowerów (docelowo w mieście tym ma być 91 stacji i 559 jednośladów). Gliwice są jednym z ośmiu miast, które do tej pory posiadały systemy roweru miejskiego i to w tych miastach uruchomiony zostanie na początek rower metropolitalny. Do tej ósemki, poza Gliwicami, należą jeszcze Katowice, Chorzów, Siemianowice Śląskie, Czeladź, Sosnowiec, Tychy oraz Zabrze.
Największy system w Polsce
W drugim etapie (ma to nastąpić w roku 2025, ale w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii liczą, że uda się go przyspieszyć i przynajmniej częściowo przeprowadzić w roku 2024) do systemu ma dołączyć Dąbrowa Górnicza, Piekary Śląskie, Bytom, Ruda Śląska i Świętochłowice. Docelowo zaś system objąć ma 31 gmin Metropolii, na terenie których znajdować mają się 924 stacje i 7000 jednośladów.
– To największy system w Polsce i trzeci największy system w Europie – podkreślał jesienią zeszłego roku podczas prezentacji metroroweru Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska, która to firma będzie operatorem systemu. (Interesujesz się Śląskiem i Zagłębiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter)
Jeden rower, kilka miast
Rowerową flotę stanowić będą pojazdy IV generacji. Są one wyposażone w nadajnik GPS i nie wymagają odręcznego wpinania lub wypinania, a wyłącznie pozostawienia w obrębie stacji. W przypadku, gdy rower zostanie pozostawiony poza stacją, jego dotychczasowy użytkownik zostanie obciążony opłatą, za to opuszczony jednoślad bez problemu wypożyczy kolejna osoba.
W nowej formule rowery nie są już „przywiązane” do jednego miasta. Można je zostawiać we wszystkich miastach, które należą do systemu (czyli na początek we wspomnianych ośmiu). Aby skorzystać z metroroweru trzeba będzie posiadać aplikację Nextbike (docelowo także aplikacja Transport GZM ma być dostosowana do tego, aby umożliwiać wypożyczenie jednośladów).
Nie przewidziano żadnych darmowych minut – wysokość opłaty uzależniona będzie od czasu jazdy (kolejne progi cenowe zaczynają się co kolejne pół godziny), można będzie też wykupić abonament.
Może Cię zainteresować:
Metropolia z największym systemem roweru miejskiego w Polsce. Pierwsze jazdy w marcu. A ceny?
Może Cię zainteresować: