Rowerowa autostrada jeszcze w tej dekadzie połączy Katowice z Tychami

Przed końcem tej dekady rowerzyści będą mogli przejechać velostradą z Katowic do Tychów. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji technicznej dla budowy części katowickiego odcinka tej trasy. Do przetargu na projekt i budowę swojego odcinka przygotowują się także Tychy.

M. Wroński
Velostrada Jaworzno

Niespełna 11 kilometrów trasy. Po części w pasie dawnej linii kolejowej

Metropolitalna droga rowerowa łącząca Tychy z Katowicami (tzw. Velostrada nr 3) będzie liczyć niemal 11 kilometrów, z czego większość znajdować się będzie na terenie stolicy województwa. Budowa odcinka katowickiego będzie podzielona na 3 części: połączenie od granicy z Tychami do Murcek, od Murcek do Giszowca i docelowo na terenie Giszowca, do połączenia z Velostradą nr 6 w rejonie ul. Kolistej. GZM ogłosił właśnie przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji technicznej dla budowy dwóch pierwszych z trójki wskazanych powyżej fragmentów trasy w Katowicach.

Odcinek od Giszowca do Murcek (ok. 2,2 km) ma prowadzić po wschodniej stronie DK86 (w pasie drogowym) do ul. Solskiego. GZM podkreśla, że trasa ma zostać zaprojektowana w taki sposób, by zminimalizować wycinkę drzew. Konieczne będzie też uwzględnienie ekranów akustycznych.

Drugi odcinek (ok. 3,9 km) ma prowadzić od przejścia podziemnego w obrębie ul. Solskiego, następnie planowanym tunelem pod ul. Kołodzieja i w rejon ronda przy ul. Kołodzieja oraz ul. Bielskiej. Dalej trasa przejdzie przez łącznice DK 86 (kładką) i Park Murckowski, skręci w ul. Żubrów Murckowskich, a potem do ul. Leśników. Następnie poprowadzi terenami wzdłuż DK 86, znajdującymi się w pasie dawnej linii kolejowej, pasie drogowym lub do niego bezpośrednio przylegającymi (w przeszłości po terenie tym częściowo biegła linia kolejowa, kończąca się na tyskim Czułowie).

Velostrada nr 3
Velostrada nr 3. Mat. GZM

Który odcinek wybudować jako pierwszy? To wyjaśni szczegółowa koncepcja techniczna

Na oferty ze strony potencjalnych wykonawców zadania GZM czekać będzie do 8 października. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał osiem miesięcy na przygotowanie koncepcji.

A co z samą budową? Przedstawiciele GZM tłumaczą, że w pierwszej kolejności wybudowane zostanie jeden odcinek Velostrady nr 3 w Katowicach - szczegółowa koncepcja techniczna wskazać ma, który będzie tym pierwszym (w zależności od możliwości szybszej realizacji). Inwestycja ma być sfinansowana z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji.

- Następne części będą realizowane w miarę dostępności środków, ale zależy nam, aby cała Velostrada nr 3 powstała jako jeden funkcjonalny projekt w kolejnych 4-5 latach – tłumaczy Witold Trólka z biura prasowego Metropolii.

GZM przypomina, że przeznaczyła ponad 270 tys. zł dla Tychów, które na początku roku przygotowały program funkcjonalno-użytkowy dla swojej części Velostrady nr 3 (ok. 3,1 km). Kwota ta ma pozwolić miastu na rozpisanie przetargu na projekt oraz budowę w ramach przyspieszonego trybu „zaprojektuj i wybuduj”. Same prace budowlane mają być prowadzone w sezonie 2026, a zakończenie całej inwestycji nie powinno nastąpić później niż w połowie 2027 r. Po oddaniu katowicko – tyskiej velostrady rowerzyści powinni ją pokonać w ciągu godziny.

Droga rowerowa gospodarcza katowice

Może Cię zainteresować:

Wystartowała budowa pierwszej velostrady w Katowicach. „Rowerowa autostrada” połączy Brynów z Giszowcem

Autor: Redakcja

05/03/2024

Velostrada w Jaworznie

Może Cię zainteresować:

Metropolia buduje velostrady. Ominie działkę „lex deweloper” w Katowicach-Burowcu?

Autor: Patryk Osadnik

05/07/2023

Metrorower

Może Cię zainteresować:

W niedzielę 25 lutego 2024 r. w GZM startuje Metrorower. Wszystko, co musisz wiedzieć, by w końcu się nim karnąć

Autor: Michał Wroński

23/02/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon