Niespełna 11 kilometrów trasy. Po części w pasie dawnej linii kolejowej
Metropolitalna droga rowerowa łącząca Tychy z Katowicami (tzw. Velostrada nr 3) będzie liczyć niemal 11 kilometrów, z czego większość znajdować się będzie na terenie stolicy województwa. Budowa odcinka katowickiego będzie podzielona na 3 części: połączenie od granicy z Tychami do Murcek, od Murcek do Giszowca i docelowo na terenie Giszowca, do połączenia z Velostradą nr 6 w rejonie ul. Kolistej. GZM ogłosił właśnie przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji technicznej dla budowy dwóch pierwszych z trójki wskazanych powyżej fragmentów trasy w Katowicach.
Odcinek od Giszowca do Murcek (ok. 2,2 km) ma prowadzić po wschodniej stronie DK86 (w pasie drogowym) do ul. Solskiego. GZM podkreśla, że trasa ma zostać zaprojektowana w taki sposób, by zminimalizować wycinkę drzew. Konieczne będzie też uwzględnienie ekranów akustycznych.
Drugi odcinek (ok. 3,9 km)
ma
prowadzić
od przejścia podziemnego w obrębie ul. Solskiego, następnie
planowanym tunelem pod ul. Kołodzieja i w rejon ronda przy ul.
Kołodzieja oraz
ul.
Bielskiej. Dalej trasa przejdzie przez łącznice DK 86 (kładką) i
Park Murckowski, skręci w ul. Żubrów Murckowskich, a
potem do
ul. Leśników. Następnie
poprowadzi
terenami
wzdłuż
DK
86, znajdującymi się w pasie dawnej linii kolejowej, pasie drogowym
lub do niego bezpośrednio przylegającymi (w
przeszłości po
terenie tym częściowo
biegła
linia
kolejowa,
kończąca
się na tyskim Czułowie).
Który odcinek wybudować jako pierwszy? To wyjaśni szczegółowa koncepcja techniczna
Na oferty ze strony potencjalnych wykonawców zadania GZM czekać będzie do 8 października. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał osiem miesięcy na przygotowanie koncepcji.
A co z samą budową? Przedstawiciele GZM tłumaczą, że w pierwszej kolejności wybudowane zostanie jeden odcinek Velostrady nr 3 w Katowicach - szczegółowa koncepcja techniczna wskazać ma, który będzie tym pierwszym (w zależności od możliwości szybszej realizacji). Inwestycja ma być sfinansowana z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji.
- Następne części będą realizowane w miarę dostępności środków, ale zależy nam, aby cała Velostrada nr 3 powstała jako jeden funkcjonalny projekt w kolejnych 4-5 latach – tłumaczy Witold Trólka z biura prasowego Metropolii.
GZM przypomina, że przeznaczyła ponad 270 tys. zł dla Tychów, które na początku roku przygotowały program funkcjonalno-użytkowy dla swojej części Velostrady nr 3 (ok. 3,1 km). Kwota ta ma pozwolić miastu na rozpisanie przetargu na projekt oraz budowę w ramach przyspieszonego trybu „zaprojektuj i wybuduj”. Same prace budowlane mają być prowadzone w sezonie 2026, a zakończenie całej inwestycji nie powinno nastąpić później niż w połowie 2027 r. Po oddaniu katowicko – tyskiej velostrady rowerzyści powinni ją pokonać w ciągu godziny.
Może Cię zainteresować: