Rozbudowa S1 z Dąbrowy Górniczej do Sosnowca
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła decyzję w sprawie wyboru firmy, która zaprojektuje rozbudowę kluczowej trasy w Zagłębiu - S1, między Dąbrową Górniczą a Sosnowcem. Zamówienie jest przewidziane do finansowania ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Spośród sześciu złożonych ofert, najkorzystniejszą przedstawiła firma Gramar z Lublińca, która zaoferowała opracowanie dokumentacji projektowej dla około 4,25 km drogi S1 za niemal 2,5 mln zł. Jeśli od tego wyboru do 18 listopada 2024 r. nie wpłyną odwołania, podpisanie umowy mogłoby nastąpić jeszcze w tym roku.
Umowa obejmuje wykonanie kilku elementów. Pierwszy to opracowanie dokumentacji projektowej (do 19 miesięcy od podpisania umowy). Kolejne to wsparcie zamawiającego na etapie przetargu na roboty budowlane wraz z udzielaniem wyjaśnień i odpowiedzi oferentom (8 miesięcy) oraz pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót wykonywanych w oparciu o sporządzoną dokumentację projektową (82 miesiące). Termin realizacji całego zakresu umowy wyniesie 109 miesięcy.
S1 rozbudowana na ponad 4 km długości
Droga ekspresowa S1 zostanie rozbudowana na odcinku około 4,25 km. Początek opracowania jest zlokalizowany na wysokości ulicy Marcina Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej, a koniec przed węzłem Porąbka, przy ulicy Wiejskiej w Sosnowcu.
Na tym odcinku rozbudowane lub przebudowane zostaną węzły:
- Dąbrowa Górnicza Podlesie
- Dąbrowa Górnicza Sulno.
Przy jezdni w kierunku Pyrzowic powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych o podstawowej funkcjonalności wraz z miejscem do kontroli i/lub ważenia pojazdów.
Konstrukcja drogi i obiektów mostowych zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś.
Jak informuje GDDKiA aż 11 wiaduktów i dwa mosty zostanie rozebranych i zbudowanych od nowa.
- Ponadto przebudujemy lub rozbudujemy istniejące przepusty, a tam, gdzie zajdzie potrzeba powstaną nowe. Projekt obejmie także odwodnienie drogi i oświetlenie drogowe. W ramach umowy projektant przeanalizuje potencjalne oddziaływanie ruchu drogowego na otoczenie oraz uzyska decyzję środowiskową. Decyzja ta określi zakres budowy i przebudowy ekranów akustycznych. W ciągu drogi powstaną kanały technologiczne, a istniejące uzbrojenie terenu, kolidujące z rozwiązaniami projektowymi, zostanie przebudowane - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach inwestycji została przewidziana również konieczność ujęcia w projekcie przyłączy energetycznych i telekomunikacyjnych oraz modułów wdrożeniowych, które będą instalowane w pasie drogowym w ramach budowy Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem.
Parametry techniczne
- klasa drogi: S
- liczba jezdni i pasów ruchu: 2/2
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość pasa awaryjnego: 2,5 m
- obciążenie: 11,5 t/oś
Może Cię zainteresować:
Ostatni odcinek południowy trasy N-S w Rudzie Śląskiej. Połączy DTŚ z autostradą A4
Może Cię zainteresować: