Trzy razy była nagroda główna, pierwszy raz nagroda publiczności
Rozstrzygnięto siódmą edycję organizowanego przez Fundację „Pro Kolej” oraz Fundację Grupy PKP konkursu na Dworzec Roku. Tym razem jury najwyżej oceniło dworzec w Zakopane, ale już wybierająca własnego faworyta w internetowym głosowaniu publiczność postawiła na odnowiony dworzec w Dąbrowie Górniczej. To pierwszy obiekt z naszego regionu, który zdobył nagrodę publiczności w historii tego konkursu.
Trzykrotnie
natomiast obiekty z naszego województwa zdobywały
nagrodę główną:
w 2019 r.
zwyciężył
dworzec w Rudzie Śląskiej – Chebziu, roku później
– dworzec
w
Goczałkowicach-Zdroju, zaś w roku 2022 – dworzec
w
Cieszynie.
W sprawie dąbrowskich dworców nie powiedziano jeszcze ostatniego słowa
Wypowiadając się w trakcie konkursowej gali dr Jakub Majewski, prezes Fundacji Prokolej podkreślał, że inwestycja w Dąbrowie Górniczej, gdzie przebudowie uległ nie tylko sam dworzec i układ torowy, ale też otoczenie stacji pokazuje, że kolej wespół z samorządami może zmieniać całe kwartały miast.
- Modernizacja dworców może być nie tylko elementem podnoszenia jakości usług i impulsem zachęcającym nie tylko do podróży pociągiem, ale również początkiem spektakularnej rewitalizacji przestrzeni publicznych – mówił cytowany przez Rynek-Kolejowy.pl Majewski.
- Na ten dworzec czekaliśmy od lat. Wiedzcie też, że w sprawie dąbrowskich dworców nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa - zapowiada prezydent Dąbrowy Górniczej, Marcin Bazylak.
Zielone rozwiązania na historycznym dworcu
Przypomnijmy, że pochodzący z 1888 roku dworzec PKP w Dąbrowie Górniczej został w październiku zeszłego roku ponownie otwarty do użytkowania, po trwającej blisko dwa lata modernizacji. W jej trakcie renowację przeszła elewacja budynku, wstawiono nowe (stylizowane na wzór historycznych oryginałów) okna i kompleksowo odnowiono wnętrze.
Wewnątrz obiektu znalazły się kasy biletowe, poczekalnia, toalety oraz powierzchnie biurowe, które od PKP wynajmuje miasto (do dworca przeniesiono Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości). Obok głównego budynku powstała letnia poczekalnia, gdzie znalazły się m.in. zadaszone miejsca na rowery. W obiekcie zastosowano wiele prośrodowiskowych rozwiązań - do spłukiwania toalet służy woda magazynowana w podziemnych zbiornikach, do ogrzewania wykorzystywane są pompy ciepła, ponadto w budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie.
Przy okazji prac na dworcu przebudowano także układ drogowy w jego sąsiedztwie – powstały nowe odcinki dróg, ronda i dwa parkingi z 375 miejscami postojowymi w centrum przesiadkowym obok dworca. Inwestycja kosztowała ponad 274 mln zł, z czego ponad 100 mln zł wyłożyło miasto.
Może Cię zainteresować: