Rozstrzygnięto konkurs na Dworzec Roku 2024. Publiczność wybrała obiekt w Dąbrowie Górniczej

Nagroda publiczności w tegorocznej edycji konkursu „Dworzec Roku” wędruje do Dąbrowy Górniczej. To kolejny z położonych w naszym regionie dworców, który został wyróżniony w tym konkursie. Wcześniej trzykrotnie trafiała nam się nagroda główna, za sprawą obiektów w Rudzie Śląskiej – Chebziu, Goczałkowicach-Zdroju i Cieszynie.

Trzy razy była nagroda główna, pierwszy raz nagroda publiczności

Rozstrzygnięto siódmą edycję organizowanego przez Fundację „Pro Kolej” oraz Fundację Grupy PKP konkursu na Dworzec Roku. Tym razem jury najwyżej oceniło dworzec w Zakopane, ale już wybierająca własnego faworyta w internetowym głosowaniu publiczność postawiła na odnowiony dworzec w Dąbrowie Górniczej. To pierwszy obiekt z naszego regionu, który zdobył nagrodę publiczności w historii tego konkursu.

Trzykrotnie natomiast obiekty z naszego województwa zdobywały nagrodę główną: w 2019 r. zwyciężył dworzec w Rudzie Śląskiej – Chebziu, roku później – dworzec w Goczałkowicach-Zdroju, zaś w roku 2022 – dworzec w Cieszynie.

W sprawie dąbrowskich dworców nie powiedziano jeszcze ostatniego słowa

Wypowiadając się w trakcie konkursowej gali dr Jakub Majewski, prezes Fundacji Prokolej podkreślał, że inwestycja w Dąbrowie Górniczej, gdzie przebudowie uległ nie tylko sam dworzec i układ torowy, ale też otoczenie stacji pokazuje, że kolej wespół z samorządami może zmieniać całe kwartały miast.

- Modernizacja dworców może być nie tylko elementem podnoszenia jakości usług i impulsem zachęcającym nie tylko do podróży pociągiem, ale również początkiem spektakularnej rewitalizacji przestrzeni publicznych – mówił cytowany przez Rynek-Kolejowy.pl Majewski.

- Na ten dworzec czekaliśmy od lat. Wiedzcie też, że w sprawie dąbrowskich dworców nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa - zapowiada prezydent Dąbrowy Górniczej, Marcin Bazylak.

Zielone rozwiązania na historycznym dworcu

Przypomnijmy, że pochodzący z 1888 roku dworzec PKP w Dąbrowie Górniczej został w październiku zeszłego roku ponownie otwarty do użytkowania, po trwającej blisko dwa lata modernizacji. W jej trakcie renowację przeszła elewacja budynku, wstawiono nowe (stylizowane na wzór historycznych oryginałów) okna i kompleksowo odnowiono wnętrze.

Wewnątrz obiektu znalazły się kasy biletowe, poczekalnia, toalety oraz powierzchnie biurowe, które od PKP wynajmuje miasto (do dworca przeniesiono Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości). Obok głównego budynku powstała letnia poczekalnia, gdzie znalazły się m.in. zadaszone miejsca na rowery. W obiekcie zastosowano wiele prośrodowiskowych rozwiązań - do spłukiwania toalet służy woda magazynowana w podziemnych zbiornikach, do ogrzewania wykorzystywane są pompy ciepła, ponadto w budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie.

Przy okazji prac na dworcu przebudowano także układ drogowy w jego sąsiedztwie – powstały nowe odcinki dróg, ronda i dwa parkingi z 375 miejscami postojowymi w centrum przesiadkowym obok dworca. Inwestycja kosztowała ponad 274 mln zł, z czego ponad 100 mln zł wyłożyło miasto.

Przystanek PKP Katowice Murcki

Może Cię zainteresować:

Kolejowe przystanki widmo w Katowicach: Ochojec, Kostuchna, Murcki mogą w końcu ożyć dzięki przebudowie węzła kolejowego

Autor: Michał Wroński

18/10/2024

Hala peronowa dworca PKP w Bytomiu

Może Cię zainteresować:

Hala peronowa to dziś duma Bytomia. Jeszcze w remoncie, ale już można się nią zachwycać

Autor: Aleksandra Szlęzak

19/10/2024

Chebzie Stacja Biblioteka

Może Cię zainteresować:

Chebzie ma nie tylko pyntlę. Stacja Biblioteka to modelowy przykład, jak na Śląsku dbać o architekturę

Autor: Michał Wroński

25/03/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon