S1 to droga niezwykle istotna dla województwa śląskiego. Ale nie tylko. Ma bowiem także kluczowe znaczenie dla komunikacji i wymiany gospodarczej ze Słowacją i innymi państwami Europy Południowej. – Przebiliśmy dwukomorowy tunel na drodze ekspresowej S1 Przybędza – Milówka, wydrążony we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry – informuje katowicki oddział GDDKiA. – Ma długość 830 m, a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m.
Dodajmy, że do przebicia pierwszej nawy (pobiegnie w niej jezdnia z południa w kierunku Żywca), doszło 28 października. Drugą nawę, a tym samym cały tunel, przebito 22 listopada. Teraz prowadzone będą prace mające na celu dokończenie drążenia drugiego, dłuższego tunelu, który będzie miał około kilometra długości. Tunel drążony jest (z obu stron) w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania – Białożyński Groń. W nawie, w której znajdzie się jezdnia w kierunku Zwardonia do wydrążenia pozostało jeszcze 470 metrów, natomiast w drugiej nawie, w kierunku Żywca – 550 metrów. Oba tunele powstają w technologii NATM (New Austrian tunnelling method).
Estakady, mosty, węzły…
Powstający odcinek S1 ma długość 8,5 kilometra. Budowane są nie tylko tunele, ale także inne obiekty inżynierskie. Jednym z najważniejszych jest estakada o długości 940 metrów w Węgierskiej Górce. Powstają także mniejsze estakady, mosty, rozbudowane zostaną ponadto węzły Przybędza i Milówka. – Droga ta będzie posiadała dwa przekroje. Jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na odcinku tunelowym oraz między tunelami, o łącznej długości 4,8 km, będzie przekrój dwujezdniowy dwupasowy – wyjaśniają w GDDKiA.
Jak postępują prace? Tzw. zaawansowanie rzeczowe całości inwestycji to prawie 52 procent, przy czym zaawansowanie robót przy budowie obiektów mostowych wynosi 60 proc, a przy realizacji zakresu drogowego – 55 proc. Jak informuje GDDKiA, do tej pory wykonano już 1,323 mln metrów sześciennych wykopów i 224 tys. metrów sześciennych nasypów, m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami.
Koniec prac w drugiej połowie 2024?
Przypomnijmy, że budowa odcinka S1 Przybędza – Milówka prowadzona jest od III kwartału 2019 roku. Miała zakończyć się w 2023 roku, ale doszło do opóźnień spowodowanych problemami podczas drążenia tuneli – w maju 2021 roku doszło do zawału stropu. Dziś termin zakończenia prac określany jest na III kwartał 2024 roku. Inwestycja kosztuje 1 378 952 702, 84 zł, a realizuje ją konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż.