– Zaawansowanie rzeczowe na budowie drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza — Milówka, według stanu na koniec marca, to 35,33% – informuje Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach. Jak wyjaśnia, zimą wykonawca prac, firma Mirbud SA, wykonał zabezpieczenie portalu południowego TD2 i północnego TD1 – to pozwoliło na rozpoczęcie z początkiem stycznia drążenia od strony południowej jednej nawy tunelu TD2, natomiast drążenie drugiej nawy rozpoczęło się w tym tygodniu.
Najdłuższy tunel będzie miał kilometr
Również w kwietniu planowane jest rozpoczęcie drążenia od strony północnej tuneli TD1.2. Równolegle trwają prace związane z przygotowaniem do drążenia nawy tunelu TD1.1. – Zgodnie z harmonogramem przebiegają prace w asortymentach drogowych i mostowych – dodaje Marek Prusak. Wykonano już ok. 980 tys. m sześc. wykopów i ok. 150 tys. m sześc. nasypów. Na bieżąco są wykonywane zabezpieczenia skarp wykopów oraz mury oporowe.
Dodajmy,
że tunel oznaczony jako TD1.1, drążony przez masyw Barania, ma
474,06 metra długości, zaś druga nitka, czyli TD1.2, ma ponad
316,42 metra długości. W sumie ten tunel będzie miał docelowo
ponad 800 metrów długości. Drugi tunel, który powstaje pod
masywem Bałożyńskiego Gronia, ma być dłuższy i będzie liczył
ok. 1000 metrów. Dziś TD2.1 od strony północnej ma 112,17 m, a od
strony południowej – 81,59 m. Z kolei TD2.2 ma obecnie 71,85 m
długości.
– Aktualnie trwają głównie prace związane z budową obiektów inżynieryjnych, w tym największego – estakady EST-1, która będzie się ciągnąć na długości niemal 1 kilometra na wysokości ponad 30 metrów nad poziomem gruntu. Oprócz tego prowadzone są prace związane z budową pozostałych obiektów mostowych, skarpowaniem oraz tunelami – informuje wykonawca, firma Mirbud.
Kiedy pojedziemy S1 w Beskidach?
Na estakadzie oznaczonej jako EST-1 (ul. Zielona i Zielona Górna) wykonano już 10 z 11 podpór. Do wykonania ostatniej podpory konieczne jest wyłączenie sieci wysokiego napięcia, co nastąpi jeszcze w tym miesiącu. Wykonano ok. 250 m tzw. ustroju nośnego (całość liczyć będzie ok. 875 m). Kolejne estakady powstają nad ulicami Turystyczną, Za Groniem oraz Nad Potokiem. Na EST-2.1 wykonano 6 z 7 podpór, na EST-2.2 powstało 5 z 6 podpór, na EST-3.1 są już podpory i ustrój nośny, na EST-3.2 również, tak samo jak na EST-4.1 i EST-4.2, gdzie trwają roboty wykończeniowe. Na EST-5 wykonano wszystkie podpory i rozpoczęły się roboty przy pierwszym etapie ustroju nośnego.
Dodajmy,
że inwestycja, która kosztuje niemal 1,5 mld złotych ma zakończyć
się najwcześniej w połowie 2024 roku.