Przetarg na projekt ogłoszono w lipcu 2024 roku, zaś oferty otwarto w styczniu 2025 roku. Dokumentację chce przygotować jedenaście firm, ale najkorzystniejszą ofertę – wartą 6,1 mln złotych – złożył warszawski Multiconsult.
– Jeśli do 27 stycznia nie wpłyną odwołania od wyboru oferty, to podpisanie umowy mogłoby nastąpić w pierwszej połowie lutego. Dokumentacja projektowa powinna zostać opracowana w czasie nie dłuższym niż 15 miesięcy od dnia zawarcia umowy – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Zmiany na węźle Piekary Śląskie i DW911
Jak wyjaśniają w GDDKiA, prace projektowe mają uwzględnić poprowadzenie drogi ekspresowej S11 na odcinku od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie „w korytarzu wariantu II (niebieskiego)”. Zadaniem projektantów będzie opracowanie minimum trzech nowych wariantów „rozwiązań geometrycznych” węzła Piekary Śląskie. Zostanie wykonana ponadto analiza przepustowości dla węzła Piekary Śląskie – metodą mikrosymulacji ruchu dla wszystkich wariantów węzła, co ma potwierdzić poprawność rozwiązań projektowych. Prace projektowe obejmą również analizy i prognozy ruchu wraz z uwzględnieniem planowanej obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca, a także wyników najbardziej aktualnego Generalnego Pomiaru Ruchu, który niedawno się rozpoczął.
Dokumentacja projektowa będzie dotyczyć również przebudowy bądź rozbudowy węzła Piekary Śląskie i – jedynie w „niezbędnym zakresie” – drogi wojewódzkiej nr 911.
– Zakres przebudowy drogi wojewódzkiej będzie wynikał z przeprowadzonych przez wykonawcę analiz. Jego zadaniem będzie przygotowanie dokumentacji pod kątem budowy dodatkowych jezdni po obu stronach przyszłej S11 i budowy połączeń z drogami poprzecznymi krzyżującymi się z ekspresówką. Dokumentacja projektowa obejmie również budowę obiektów inżynierskich, przepustów drogowych, urządzeń ochrony środowiska, oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowę i zabezpieczenie kolidującej infrastruktury niezwiązanej z drogą – wyjaśniają w GDDKiA.
Szybciej na Pomorze. Kiedy?
GDDKiA nie wyklucza, że konieczne może okazać się uzyskanie nowej decyzji środowiskowej z powodu potencjalnych zmian projektowych na węźle Piekary Śląskie. Dodajmy, dokumentacja projektowa dla S11 została podzielona na kilka odcinków:
- od granicy woj. opolskiego i śląskiego do granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego,
- od granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego do węzła Radzionków,
- od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.
Trasa S11 będzie szybkim połączeniem Górnego Śląska między innymi z Poznaniem czy Pomorzem Zachodnim. Do 2030 roku cała trasa tej ekspresówki będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina – niemal 620 km. Z kolei w województwie śląskim S11 będzie miała długość około 65 km. Jak zapowiadają w GDDKiA, w nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie powinno zająć samochodem osobowym nieco ponad 5 godzin.