Mieszkańcy protestujący przeciwko budowie szybkiej kolei Katowice – Ostrawa oraz samorządowcy z gmin położonych na trasie jej planowanego przebiegu spotkali się w piątek (13 maja) w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim z przedstawicielami CPK oraz Marcinem Horałą, sekretarzem stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Przy tej okazji samorządowcy przedstawili przyjęte dzień wcześniej stanowisko w sprawie proponowanych przebiegów tejże linii. Zaskoczenia nie było. W piśmie, pod którym podpisali się burmistrzowie Mikołowa, Orzesza, Łazisk Górnych, Czerwionki Leszczyny, wiceprezydent Tychów, wójt gminy Wyry, a także Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii wyrażono sprzeciw wobec wariantów do tej pory lansowanych przez CPK i firmę prowadząca w jej imieniu konsultacje społeczne. Równocześnie złożono wniosek o włączenie do prac nad Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowym dwóch dodatkowych wariantów ewentualnego przebiegu linii.
Jeden z nich zakłada połączenie Katowic z Ostrawą poprzez istniejącą linię E 65 (prowadzi ona z Katowic przez Tychy i Czechowice Dziedzice do Zebrzydowic). Samorządowcy wskazują, że jest ona obecnie objęta modernizacją, której kontynuowanie „zapobiegnie degradacji środowiska i negatywnym zmianom urbanistycznym związanym z wyburzeniami i wywłaszczeniami”.
- Kolejnym czynnikiem wskazującym na konieczność uwzględnienia tego wariantu w Studium jest intensywny ruch na tym odcinku i możliwy potencjał wzrostowy po modernizacji – czytamy.
Druga z proponowanych przez samorządowców opcji to „wariant mikołowski”, stanowiący modyfikację proponowanego przez CPK przebiegu linii 170 na terenie powiatu mikołowskiego i odnoszący się do częściowego wykorzystania linii E65 na odcinku Katowice – Tychy.
Przypomnijmy, że jak do tej pory w grę wchodziły cztery warianty poprowadzenia szybkiej kolei od Katowic do Ostrawy. To, jaki wariant ostatecznie zostanie przedstawiony we wniosku o decyzję środowiskową ma być pochodną m.in. zakończonych niedawno konsultacji społecznych w gminach, które mają być przecięte tą trasą. Sama budowa trasy szybkiej kolei rozpocząć ma się w roku 2023 i zakończyć w roku 2027, a zatem wtedy, kiedy gotowy ma być również Centralny Port Komunikacyjny (do niego właśnie docelowo prowadzić ma ta linia).
Ze względu na dużą liczbę pytań, kierowanych w trakcie piątkowego spotkania pod adresem przedstawicieli CPK, uczestniczący w nim senatorowie z Zespołu ds. Rozwoju Województwa Śląskiego zapowiedzieli, że zbiorą je i łącznie skierują do CPK jako zapytanie senatorskie. Jak przekazała nam senator Halina Bieda około 15 czerwca planowane jest też terenowe spotkanie z delegacją CPK-u w Mikołowie.