Ku krōtkij powtōrce ze historyje Ślōnska spōmniymy sie, że ôd 1227 roku ôn niy mioł żodnych państwowych
zwiōnzkōw ze polskimi ziymiami, a ôd 1327 już bōł cołkym tajla
ôd Czeskigo Krōlestwa, co sie na nie skłodały Czechy, Morawa,
Ślōnsk i Łużyce. Polske ksiynstwa, Krōlestwo, a potym Republika
to bōł ôd Ślōnska sōmsiod i to doś bliski. Migracyje
ludzi dzioły
sie we ôbie strōny (bp. wielu sztudyntōw ze Ślōnska sie uczyło
na Jagellōńskim Uniwersytecie ôd chwile jego powstanio, a kej ich
było nojwiyncyj, to ôni byli hned połowa sztudyntōw), a do wielu
rzymieśnikōw ze Polski Ślōnsk to bōł plac na ymigracyjo. Ôkrōm
tego kościelno administracyjo miała pod sobōm Małopolska i Gōrny
Ślōnsk, a Dolny Ślōnsk noleżoł do gnieźniyńskij
archidyjecezyje. We realiach
Europy niyskorego strzedniowieczo to niy było ani nic dziwnego, ani
niyôbyczajnego,
ale naturalnie gwarantowało zwiōnzki miyndzy regijōnami. Te
zwiōnzki niy były ale snadne, a jak je sprōbować jakoś ôpisać,
to nojlepszy bydzie fragmynt ze filmu „Borat”: „This is my
neighbour, he is pain in my arseholes” – „To je mōj sōmsiod,
pierōn mie ś nim biere”.
Spiyrka
ô granice
Zacznymy
ôd kōńca, bo ôd finału problymōw, co twały hned 300 lot. We
1610 czeski krōl gościōł we Wrocławiu, skōnd wysłoł swoje
poselstwo na dwōr ôd polskigo krōla, Zygmunta III Wazy, a zrobiōł
to rynkami ôd Ślōnzokōw. Cołko sprawa nojlepij, jak na razie,
ôpisoł August Mosbach we roku 1860, tōż jak coś, to ôdsyłōm
do jego roboty pt. “Dwa poselstwa do Polski przez Szlązaków
odprawione w 1611 i 1620”.
Poselstwa,
co je nieśli ze sobōm Ślōnzocy, ône były skarga na tragiczne
polsko-ślōnske stosōnki i ôgrōmny garus nad granicōm, co jij –
jak sie pokazuje – ani niy było. Ja, miyndzy Ślōnskym a Polskōm
bez hned 300 lot niy była wyznaczōno granica. Beztōż tyż wert je
dać pozōr, że jak skala ôd karty je noleżycie mało, to granice
sōm na nij abo umowne, abo bydōm pokazować stōn rzeczy ze XVIII
wieku. A jak we praktyce wyglōndoł chaos zwiōnzany ze brakym
richtich granic? Ôto siodłocy ze przigranicznych miyjscowości roz
płaciyli dowki polskim urzyndnikōm, a roz ślōnsko-czeskim. We
skardze czytōmy, że pora razy Unijo Świyntowacławskij Korōny niy
poradziyła zebrać dowek ze przigranicznych miyjscowości, bo chopi
już przōdzij urzyndnikōm zapłaciyli i teroz niy mieli z czego. Mo
to klang jak paranoja, pra? Jednak jak przi wsiach szło godać ô
robiyniu na schwol to przi lasach i akwynach patrzimy na terra
incognita. Zodyn niy wiedzioł, jak gynau szła granica, i Ślōnzocy
żałowali sie na wycinanie swojich lasōw ôd erbōw ze Republiki.
We tym samym czasie polsko szlachta sie ajnbildowała, że graniczy
ze dzikim zachodym i na cołkij dugości pōłnocnyj granice Ślōnska
rychtowała sie zbrojne wyprawy po liszka na pojedyncze przigraniczne
wsie. Roz napadli ślōnske, roz swoje. Szumny szpas, ôsobliwie, jak
wsie polōm, a ludzi mordujōm.
Co
ciekawe, ôbie strōny przeciepowały sie ôbskarzyniami ô bicie
złych mōnet. Ślōnzocy prawiyli, że Polocy masowo podrobiajōm
czeska mōnety i kupujōm za nie rzeczy na Ślōnsku. Polsko szlachta
na to ôdpowiadała, że to prowda, ino że niy czeske korōny ftoś
podrobio, a polske złote, i niy ôni, ino Ślōnzocy, i to Ślōnzocy,
a niy polsko szlachta kupuje ze nie rzeczy za granicōm.
Sprzyczka
udało sie zakōńczyć, na ôstatek wyznaczyło sie granice i
ustalyło, że zbrodniorzōw bydzie sie ścigać (przekroczynie
granice niy bydzie przizwolać na ucieczka ôd kōnsekwyncyji), a
psucie mōnet tyż bydzie korane we ôbie strōny. Sprawa, chocioż
sie zdowo, że załatwiōno doś wartko, ôna twała siyła lot (we
1620 zaś było trza sztrofować polsko strōna), ale to przede
wszyskim dō nos ôznaczo, że bez 300 lot ślōnsko-polske
pogranicze to bōł dramat.
Jak
Ślōnsk mało sie polski niy stoł
Unormowanie
ślōnskich stosōnkōw miyndzy Czeskim Krōlestwym a Polskōm stało
sie poczōntkym rozwożań na tymat Ślōnska. Kej w czasie
trzidziestoletnij wojny (1618-1648) Habsburgowie (sam trza spōmnieć,
że godōmy tak ô czeskich krōlach, jak tyż ô rzimskich
cysorzach) zaczli przegrować, to ôdezwali sie ze prośbōm ô pōmoc
do krōlōw Polski, Wazōw. We jednyj chwili Hansburgowie byli we
takij despracyji, że za pōmoc we wojynnych wysiyłkach by prawie
Ślōnsk Wazōm ôddali.
Naprowda maszket i przede wszyskim już
wtynczos bogaty regijōn. Mimo szczodrości ôd Habsburgōw umowa niy
doszła do skutku, bo militarne zaangażyrowanie Republiki przerosło
by możliwości ôd polsko-litewskich wojsk, a ôkrōm tego szlachta
ôdkozała sparcio planōw. Szło by sparafrazować Hynryka IV:
„Ślōnsk niy bōł wert takij msze”. Jak by my mogli sie
pofantazyjować, to pewne je, że dzisiej by świat inkaszyj
wyglōndoł. A aby Europa. Ślōnsk i Ślōnzocy brali udzioł we
wydarzyniach, co kōnstytuowały moderno Europa, a kej by tak iś za
tōm fantazyjōm i szmaterlokowym efektym, to brak jednego ze
czynnikōw by mōg zmiynić efekt niy do poznanio. Jednak historyk to
niy ma wrōżka ani scynarzista kōmiksōw, tōż niy poro sie ani
prziszłościōm, ani rōwnolygłymi wszechświatami.
Jak
Jōn III Sobieski rynce ku Ślōnsku wyciōngoł
Zdować
by sie mogło, że unormowanie politycznych stosōnkōw i pokozanie,
że polsko szlachta niy mo zamiaru umiyrać za Ślōnsk, załagodziyło
aspiracyje Republiki do sōmsiednij krajiny, ale niy było tak do
kōńca. We 1674 roku w Polsce ôbrali nowego krōla, Jōna III
Sobieskigo. Nowy krōl ôdwołowoł sie do tradycyje krōla-Piasta,
tōż bycio za prziwōdcy rodym ze polskij szlachty, a niy ze cudzych
dynastyjōw.
To ôznaczało tyż, że wizerōnkowo ôdwołowoł sie
co chwila do polskigo Krōlestwa i Ksiynstwa ôd Piastōw, co dō
niego Ślōnsk noleżoł. Ôkrōm tego we czasach ôd Sobieskigo umar
ôstatni ze Piastōw – Jurzi Wilym Brzesko-Legnicki – we 1675
roku. Brzesko-Legnicke ksiynstwo miało przejś tedy do statku ôd
czeskigo krōla, pōniywoż we przipodku bezpotōmnyj śmierci ôd
arystokraty to krōl przejmuje ziymia. Ale do erbizny po Jurzim miało
pretynsyje moc europejskich rodōw. Z jednyj strōny byli
Hohenzollernowie, co sie powołowali na umowy ze Piastami, ale
zgłosiōł sie tyż Jōn III Sobieski.
Zrobiōł to niby ze dwōch
sztelōw. Z jednyj strōny za dalekigo potōmka ôd Piastōw, chocioż
stopiyń pokrewiyństwa niy gwarantowoł mu piyrszego prawa, ale
przede wszyskim że jako krōl polski mo prawo do erbizny po
Piastach. Myślynie doś ôszydliwe, ale wizerōnkowo brawurowe.
Habsburgowie niy mogli z jednyj strōny ôddać ksiynstwa Sobieskimu,
ale z drugij niy idzie ôdkozać krōlowi i ôsłabić sojuszu.
Skōńczyło sie na salomōnowym ôsadzyniu Jakuba Sobieskigo, syna
ôd Jana, za ôławskigo ksiyńcia. Jego małżōnka dostała ziymie
na Ślōnsku, a Jakub tytuł ksiyńcia Ôławy, co miało na ôstatego
wynadgrodzić pretynsyje Sobieskim.
Chocioż
sprawa niy mo jakigoś ekstra poważnego klangu, to ślōnsko
polityka ôd Sobieskigo była moc żywo, a kludzōno była za
zawartymi dźwiyrzami. Francyjo planowała sojusz ze Jōnym III na
wypodek francusko-habsburskij wojny. Sobieski mioł dokōnać
dywersyje i weznōńć Ślōnsk, ale niy doś, że do wojny ani niy
doszło, to Sobieski wybroł sojusz ze Leopoldym I Habsburgym.
Co
ciekawe, wiedyński dwōr bōł zanorzōny we richtich antyfrancuskij
paranoji. Spōmnioł żech już ô tym, że Jakub Sobieski dostoł
Ôława. Za jakiś czas Jakubowa matka – znano Marysiyńka –
nawiydziyła syna i zwiydziyła Ślōnsk. Zdowo sie, że to coś
normalnego. Ale do wiedyńskigo dworu ta Francuzka niy mogła ino
syna nawiydzić. Musiała być wysłano za szpijōna i na zicher sama
tworziła plany ôdbicio Ślōnska. Szło by pedzieć, że to absurd,
ale Wiedziyń w to wierzōł, co dokludziyło do ôdcinka 2137 ze
seryje „Naszpanowane francusko-austryjacke stosōnki”.
Chocioż
życie ôd Ślōnska i Ślōnzokōw twało sie po swojymu i ôd XIII
wieku pōmału szło ku zachodu i Rzimskimu Cysarstwu, to ôficyjalno
polityka pora razy splōntowała Ślōnsk i Polska. Wydarzynia, coch
je ôpisoł, ône niy były przełōmowe i z wiynksza sie kōńczyły
ino na aspiracyjach. Graniczne incydynta niy dokludziyły do
ôtwartego kōnfliktu, bo stoły za nimi lokalno szlachta i pakażo.
Polityka ôd elekcyjnych władcōw prōbowała poszyrzać wpływy ôd
Republiki, ale społym ze szlachtōm na ôstatku dokludziyła do
upadku państwa. Ale spōmniane wydarzynia, spōlnie ze czynstymi
byzuchami polskich krōlōw na Ślōnsku, ône weszły do
historycznyj propagandy ôd 20. lot XX wieku. Pisoł żech już kejś,
że jak państwo na jakimś terynie niy czuje sie pewnie, to biere
szukać swojij prowdy we historyji, a potym jij uczyć (ô
ôdwiecznych zwiōnzkach ze sobōm, ô duchu ôd miyszkańcōw, co
dycki bōł przi macierzi) i turbuje sie, żeby znojś i stworzić
erbizna dlo tyj narracyje.
Historyjo to cołkość
Niypewne państwa szukajōm legitymizacyje
swojij ôbecności. Naôbkoło Jōna III Sobieskigo urōs kult
sadzynio strōmōw na Ślōnsku, a kożdy polityczny akt abo
dyskutowany tymat na polskim dworze umiynioł sie we korōnny
argumynt. Jejich siyła była ale doś mocno kwestyjōnowano już sto
lot tymu nazod. Niymiecko strōna we swojij historycznyj propagandzie
wiedziała sie rady barzij umiejyntnie, bo tyż miała wiyncyj
materyje. Przede wszyskim ôdwołowała sie do czynōw ôd Ślōnzokōw,
co moc razy pokozali lojalność niymieckij historyji.
Ôbie strōny we tym ideologicznym kōnflikcie wynosiyły mało znaczōnce fakty na piedestał, a ignorowały to, co niy pasowało jejich wizyji historyje. Dzisiej, kej mogymy już barzij spokojnie ôzprawiać, trza pamiyntać, że historyjo to dycki cołkość i rozmajtość. Kōncek, choćby nojbarzij prawy, ôn bydzie ôszyda, jeźli ino na jego podstawie sprōbujymy ôpisać świat.