Sosnowiec, Katowice. Na przebudowywanej linii kolejowej są duże postępy, ale już wkrótce – także duże utrudnienia

Nowy peron do obsługi pary dodatkowych torów dla kolei lokalnej powstaje na stacji Sosnowiec Główny. Prace w przejściu podziemnym ukończono latem, teraz trwają prace na powierzchni. Z przeznaczeniem dla ruchu aglomeracyjnego budowane są także przystanki Sosnowiec Środula oraz Katowice Morawa.

Przypomnijmy, że przebudowa fragmentu linii kolejowej nr 1 Warszawa Zachodnia – Katowice, na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Będzin, rozpoczęła się 16 października 2023 roku. Zamknięto jeden z dwóch torów, a to pociągnęło za sobą konieczność takich zmian w rozkładach jazdy, by ruch towarowy i osobowy – zarówno lokalny jak i dalekobieżny – mógł odbywać się w obu kierunkach na tym odcinku po jednym torze. To oczywiście wydłużyło to czas podróży oraz zmniejszyło liczbę połącz.

Inwestycja ma następujące cele:

  • oddzielenie ruchu lokalnego (aglomeracyjnego) od dalekobieżnego dzięki budowie dodatkowej pary torów oraz osobnych peronów do ich obsługi, co ma pozwolić na usprawnienie ruchu, zredukowanie opóźnień i zwiększenie częstotliwości połączeń,
  • zwiększenie dopuszczalnej prędkości składów,
  • poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
  • odnowienie wyeksploatowanej infrastruktury, takiej jak torowiska, wiadukty, urządzenia sterowania itp.,
  • zwiększenie dostępności do kolei lokalnej.

Przy okazji przebudowy infrastruktury (wiadukty), przewiduje się docelowe usprawnienie ruchu samochodowego, tramwajowego, rowerowego i pieszego pod tymi obiektami, choć zanim to nastąpi, prawdopodobnie wystąpią olbrzymie utrudnienia w ruchu do czasu ukończenia prac.

Co dotychczas zrobiono?

Latem, od 3 lipca 2024 roku, rozpoczęły się prace przy budowie dodatkowego peronu na stacji Sosnowiec Główny. To wiązało się z zamknięciem przejścia podziemnego pomiędzy centrum miasta i peronami, a ulicą Jana Kilińskiego. Tunel ponownie udostępniono pieszym 9 września 2024 roku, czyli przed terminem. Wyjścia z tunelu na nowy peron są gotowe, ale oczywiście zamknięte, gdyż prace naziemne przy budowie peronu wciąż trwają. Planowane jest też zmodernizowanie dwóch obecnych peronów, w tym zapewnienie ich dostępności dla osób niepełnosprawnych.
Istniejące wiaty mają zostać zastąpione nowymi, o wyglądzie do nich nawiązującym. Taka też ma stanąć nad nowym, trzecim peronem.

Na stacji powstaje nowa nastawnia oraz budowana jest hala garażowo-magazynowa, w której będzie stacjonować specjalistyczny pojazd ratownictwa technicznego. Będzie w niej możliwe także magazynowanie sprzętów i materiałów oraz wykonywanie prac naprawczych i remontowych. Przebudowy wiaduktu nad ulicą Józefa Piłsudskiego i pozostałych obiektów mostowych na trasie to kluczowe etapy wielkiej inwestycji, o czym pisaliśmy już szczegółowo tutaj. Spowodują istotne komplikacje w ruchu samochodowym i tramwajowym, co także sygnalizowaliśmy.

W miejscu nowego przystanku Sosnowiec Środula w Środulce powstał jeden z dwóch peronów i połowa podziemnego przejścia pieszo-rowerowego. Na tym odcinku, od grudnia 2024 roku, ruch pociągów jest prowadzony nowym torem, a wykonawca rozpoczął prace przy budowie drugiej części przejścia podziemnego. Zostanie ono połączone z peronami za pomocą schodów, pochylni i wind.

Powyższy przystanek powstaje tuż obok obecnego przejazdu drogowo-kolejowego między ulicami Chemiczną i Piotrkowską. Z przejazdu korzystają – poza pieszymi i rowerzystami – także samochody. Docelowo będzie on zlikwidowany po wybudowaniu wjazdów na drogę krajową nr 94, która przebiega w pobliżu, wiaduktem nad torami kolejowymi. Budowane wjazdy w kierunku Dąbrowy Górniczej oraz w kierunku Katowic umożliwią przedostawanie się pojazdom na drugą stronę torów, między ulicami: Piotrkowską i Będzińską (zamiast ulicą Chemiczną). Ukończenie wjazdów planowane jest na połowę 2025 roku.

Obecna stacja Będzin, która leży jednocześnie niedaleko od nowego przystanku Sosnowiec Środula i niedaleko od stacji Będzin Miasto, zostanie wyłączona z ruchu pasażerskiego i docelowo będzie obsługiwać wyłącznie ruch towarowy. Na niej są także prowadzone prace dostosowawcze. Na katowickim odcinku przebudowy zamontowano dwa przęsła nowego wiaduktu kolejowego, przebiegającego nad modernizowaną linią. Wybudowano także most nad rzeką Rawa. Prace przy budowie rozpoczętego już przystanku Katowice Morawa, będą kontynuowane w drugiej połowie 2025 roku.

Postępy zgodnie z założonym harmonogramem

Przebudowa tego odcinka (Będzin – Katowice Szopienice Południowe) linii kolejowej nr 1 jest częścią wielkiej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Całość obejmuje modernizację linii kolejowej E 65 (linia kolejowa nr 1 częściowo się z nią pokrywa) na odcinkach:

  • Będzin – Katowice Piotrowice,
  • Tychy – most nad Wisłą (Goczałkowice),
  • Zabrzeg – Zebrzydowice.

Koszt inwestycji ma wynieść około 7 miliardów złotych i w 85 procentach jest dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Wiadukt Katowice Mikolowska

Może Cię zainteresować:

PKP PLK zamknie wszystkie wiadukty w Katowicach na pół roku? Prezydent Katowic mówi o takiej groźbie

Autor: Katarzyna Pachelska

21/01/2025

Wiadukt

Może Cię zainteresować:

Trwa rozbiórka wiaduktów przy ul. Załęskiej i Przodowników. Kiedy pod wiaduktami przejdą piesi i przejadą samochody?

Autor: Mateusz Schuler

13/01/2025

Wiadukt na Granicznej

Może Cię zainteresować:

Dziewięć problemów Katowic. Miejsca, które rozwścieczyły katowiczan w 2024 roku

Autor: Tomasz Borówka

29/12/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon