W Szczekocinach (powiat zawierciański, województwo śląskie, małym miasteczku historycznie należącym do Małopolski, dziś kojarzonym niestety ze strasznej katastrofy kolejowej, jaka wydarzyła się w Chałupkach pod Szczekocinami 3 marca 2012 r.) powstaje nowy most nad rzeką Pilicą, w ciągu drogi DK78.
Nowy obiekt zastąpi dotychczasowy, który od lat 60. XX wieku służył kierowcom i mieszkańcom Szczekocin. Most zostanie wykonany jako konstrukcja zespolona z wykorzystaniem stalowych dźwigarów, połączonych z żelbetową płytą monolityczną. Obiekt będzie miał ponad 30 m długości i ponad 14 m szerokości.
Umowę na realizację inwestycji podpisano w kwietniu 2024 r. Prace budowlane, za ponad 9 mln zł, w 20 miesięcy ma zrealizować firma prawie z sąsiedztwa, bo Primost Południe z Będzina.
Co teraz słychać na budowie mostu nad Pilicą w Szczekocinach?
Zanim ruszyły prace nad budową nowego obiektu, wykonawca wybudował w pobliżu i oddał do użytkowania most objazdowy wraz z dojazdami. Pozwoliło to na usunięcie kolizji sieci teletechnicznych i energetycznych, po czym wyburzono stary most.
Jak informuje inwestor, katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zakończono już wykonywanie fundamentów pośrednich w formie pali formowanych w gruncie i rozpoczęto procedury ich próbnego obciążania. W najbliższym czasie rozpocznie się wykonywanie fundamentów oraz ścian przyczółków mostowych. - Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem - donosi GDDKiA.
Zakończenie inwestycji jeszcze w 2025 roku
Od stycznia 2025 roku ruch kołowy został przeniesiony na nowo wybudowaną tymczasową przeprawę, na której ruch pojazdów jest regulowany wahadłową sygnalizacją drogową. Piesi przemieszczają się wydzielonym korytarzem po wschodniej stronie obiektu.
Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do czasu zakończenia inwestycji, które planowane jest na koniec 2025 r.