Szybciej do Krakowa i Zakopanego? Powstanie Beskidzka Droga Integracyjna. Ale najpierw przeprowadzone zostaną geologiczne badania

W Beskidach powstanie nowa droga ekspresowa, o której mówi się już od kilkunastu lat. Beskidzka Droga Integracyjna połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 z DK7, czyli Zakopianką, w Głogoczowie. BDI będzie dwujezdniową drogą ekspresową w województwach śląskim i małopolskim o długości 61 kilometrów, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

„Ekspresówka” S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa otrzymała nazwę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. I nic dziwnego – połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż drogi krajowej nr 52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. To umożliwi w przyszłości szybki dojazd z Bielska-Białej do Krakowa czy Zakopanego. Droga zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje na S52 wybudowanie dwunastu węzłów.

Beskidzka Droga Integracyjna: początek w Bielsku-Białej 

W ramach S52 funkcjonują obecnie dwa odcinki – od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Co więcej, w grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. W planach są kolejne odcinki. GDDKiA ogłosiła już przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Chodzi o 16 kilometrów drogi ekspresowej S52 między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice.

Będzie to już kolejny przetarg.

Pierwsze postępowanie musieliśmy unieważnić wiosną 2024 r. ze względu na niewielkie zainteresowanie wykonawców i bardzo wysoką wartość złożonych przez nich ofert. Zaprosiliśmy wtedy geologów na spotkania, żeby wspólnie wypracować nowe założenia kolejnego postępowania – wyjaśniają w GDDKiA.

Po rozmowach z geologami doszło do zmian – wcześniejszy, pojedynczy przetarg dzielił trasę na sześć odcinków, a wykonawcy mogli składać oferty na określone części. Teraz przetarg podzielony został na cztery osobne postępowania.

BDI ominie jedną z największych wsi w Polsce

Jak zapowiada GDDKiA, przetargi na badania i przygotowanie projektów dla kolejnych etapów nowej drogi będą ogłaszane stopniowo.

– Zaczynamy od pierwszego, najbardziej wysuniętego na zachód odcinka, który będzie także drogą wyjazdową z Bielska-Białej na wschód. Ponad połowa z 16 km tego fragmentu BDI będzie biegła w województwie śląskim – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Ta część Beskidzkiej Drogi Integracyjnej umożliwi ominięcie od północy jednej z największych wsi w Polsce, czyli znajdujących się w województwie śląskim kilkunastotysięcznych Kóz. BDI będzie ponadto południową obwodnicą małopolskich Kęt. Powstaną trzy węzły – w Kozach, Kętach i Bulowicach, na zachód od Andrychowa. Ten ostatni połączy nową „ekspresówkę” z dzisiejszą DK52. Jak przypominają w GDDKiA, tą drogą każdego dnia porusza się prawie 20 tysięcy pojazdów. 

Kolejny przetarg, który zapewne zostanie wkrótce ogłoszony, dotyczyć będzie 20-kilometrowego odcinka BDI pomiędzy Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. Ta część trasy będzie równocześnie obwodnicą Wadowic i Kalwarii.

Kiedy beskidzka „ekspresówka” będzie gotowa?

Kluczowe znaczenie będą miały badania geologiczne. GDDKiA na całym odcinku Beskidzkiej Drogi Integracyjnej zamierza wykonać ponad 6,6 tys. odwiertów i niemal 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów.

– Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności – informuje GDDKiA.

Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Mają zbadać, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność. 

Dodajmy, że GDDKiA wnioski o decyzje ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla czterech odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej planuje złożyć w 2027 roku. Po uzyskaniu decyzji ogłoszone zostaną przetargi na budowę. BDI może być gotowa w 2033 roku.

Koniec prac na DW 948

Może Cię zainteresować:

W Beskidy pojedziemy szybciej i bezpieczniej. Zakończyła się modernizacja DW 948, a prace kosztowały ponad 278 milionów złotych

Autor: Redakcja

06/12/2024

S1 Przybędza Milówka

Może Cię zainteresować:

Budowa S1 w Beskidach: obejście Węgierskiej Górki będzie gotowe pod koniec 2025 roku? Zobaczcie jesienne zdjęcia

Autor: Grzegorz Lisiecki

23/10/2024

S1 w Sosnowcu. To tu powstanie węzeł Klimontów

Może Cię zainteresować:

Co z węzłem Klimontów na S1 w Sosnowcu? Opóźniona o kilka lat inwestycja zostanie zrealizowana. Miasto podpisało porozumienie z GDDKiA

Autor: Grzegorz Lisiecki

20/11/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon