Gmach, co dzisiej je za Cyntrum Ślōnskij Kultury powstoł we 1955
roku jako Dōm Kultury Metalowiec ôd Werkōw Technicznych Maszin
Zgoda. Postawiyli go na postrzodku piyknego parku ze starymi strōmami
we świyntochlowskij dzielnicy Zgoda, a za jego projekt
zapowiedzialny bōł nojsłynniyjszy zespōł architektōw na
powojynnym Ślōnsku: Zielōne kōnie. Tworzili go Henryk Buszko,
Aleksander Franta i Jerzy Gottfried. Zielōne kōnie?
Żodne zielōne
kōnie wōm niy pōmogōm
We 1954 roku, hned
po zdobyciu dyplōmōw, zaprosiyli modych architektōw do udziału we
zawartym kōnkursie na zagospodarzynie ôkolice Pałacu Kultury i
Nauki we Warszawie. Już samo to bōł sukces i tak tyż udzioł we
kōnkursie potraktowali inksi zaproszyni, co projektowali
przestrzyństwo naôbkoło PKiN choćby sużebnie do dynkmala
socrealistycznyj architektury.
Buszko, Franta i
Gottfried nacychowali wysoke budōnki na krajach, we postrzodku
niższe do handlu i usug. Pierzeja ôd kōmpleksu wiyńczyły statuy
kōni ze brōnzu, co za jakiś czas miały sie pokryć śniedziōm.
Dzieło ôd modego
tercetu jurorzi uznali za niyprawomyślne grubelactwo. Jedyn ze
syńdziōw prawiōł, że „woli niy wypowiadać sie ô tyj robocie,
bo by musioł wyrzeknōńć potympiynie dlo moralnyj postawy ôd
twōrcōw”. Z jego ust wyszły tedy słynne słowa: „Żodne
zielōne kōnie niy pōmogōm wōm we ukryciu kosmopolitycznyj
architektury”. Buszko, Franta i Gottfried byli za moderni, już
wyrostali nad ciasnota zideologizowanyj architektury.
We tym samym roku tyn tercet zaprojektowoł ôbiekt we świyntochlowskij Zgodzie. Trza przidać, iże sōm Gottfried we tamtym czasie miyszkoł we Świyntochlowicach. We Świyntochlowicach bōł tyż pogrzebany (umar we 2017 roku). Dzisiyjsze Cyntrum Ślōnskij Kultury we postrzodku ściōngo uwoga bezprecedynsowym we lokalnyj skali impetym: widowiskowy zal zdobiōm stiuki, sztukateryjo i pilastry, a przede wszyskim poynżny plafōn ze malyrskim przedstawiyniym ślōnskij ludowyj zobawy (autorstwa Edmunda Czarneckigo).