Niebawem minie pięć miesięcy od zakończenia konsultacji społecznych dotyczących przebiegu przez województwo śląskie planowanej „szprychy” kolejowej, wiodącej na południe kraje od Centralnego Portu Komunikacyjnego. Miałaby ona prowadzić z Katowic do czeskiej Ostrawy (z odgałęzieniem do Jastrzębia – Zdroju), docelowo umożliwiając uruchamianie szybkich połączeń z Polski do Pragi, Bratysławy, Budapesztu i Wiednia. Którędy dokładnie? Tego wciąż nie wiadomo. Na „stole” nadal są cztery potencjalne warianty. Analiza każdego z nich, ocena ich realności i zasadności, a docelowo rekomendacja wariantu inwestorskiego była celem opracowania tzw. Studium Techniczno–Ekonomiczno–Środowiskowego.
- Przykładamy bardzo dużą wagę do identyfikacji wszystkich zagadnień środowiskowych i zminimalizowania kolizji z zabudową – deklaruje Konrad Majszyk, rzecznik CPK. Identyfikacji tych zagrożeń służyć miały przeprowadzone wiosną w śląskich gminach konsultacje społeczne. Nastrojów to jednak nie uspokoiło.
Protesty nie cichną. Burzą się mieszkańcy i samorządowcy
Przeciwko budowie śląskiej „szprychy” CPK wciąż protestuje część mieszkańców z gmin, które ma przeciąć ta linia. Obawiają się oni konieczności sprzedaży swych domostw i nieruchomości, możliwych wywłaszczeń, czy po prostu sąsiedztwa trasy szybkiej kolei za oknem (pociągi mają na niej osiągać prędkość 250 km na godzinę). Ostatni taki protest odbył się 26 sierpnia w Mikołowie – Mokrem, gdzie pikietujący mieszkańcy Mikołowa, Mokrego, Łazisk, Orzesza, Wyr, Gostyni, Czerwionki-Leszczyn, Bełku, Palowic, Szczejkowic, Świerklan, czy Mszany zablokowali DK 81 (wiślankę).
Wobec
wszystkich przedstawionych przez
CPK wariantów
poprowadzenia
linii z Katowic do Ostawy sprzeciw
wyrazili burmistrzowie
Mikołowa, Orzesza, Łazisk Górnych, Czerwionki Leszczyny,
wiceprezydent Tychów, wójt gminy Wyry i
władze
Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii. W
maju złożyli
oni
wniosek
o włączenie do prac nad STEŚ-iem
dwóch
dodatkowych wariantów. Jeden z nich zakłada połączenie Katowic z
Ostrawą poprzez istniejącą linię E 65 (prowadzi ona z Katowic
przez Tychy i Czechowice Dziedzice do Zebrzydowic). Druga z
proponowanych przez samorządowców opcji to „wariant mikołowski”,
stanowiący
modyfikację
proponowanego przez CPK przebiegu linii 170 na terenie powiatu
mikołowskiego i
odnoszący się do częściowego wykorzystania linii E65 na odcinku
Katowice – Tychy.
Wariant inwestorski ma być gotowy w tym roku. Potem czas na decyzję środowiskową
Jak przebiegają obecnie prace nad STEŚ-iem i czy deklarowany wiosną termin przedstawienia wariantu inwestorskiego linii nadal pozostaje aktualny? Rzecznik CPK potwierdził nam, że wariant inwestorski powinien być gotowy w tym roku.
- Zgodnie z aktualnym harmonogramem prac nad studium wykonalności dla odcinka tzw. „szprychy” nr 7 CPK Katowice – Ostrawa STEŚ prace powinny zakończy się do końca listopada, a w grudniu planujemy ogłosić wariant inwestorski – informuje w przesłanej nam odpowiedzi Konrad Majszyk. Jak dodaje kolejnym, po zamknięciu prac nad STEŚ-iem, etapem projektu, ma być procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej, w tym sporządzenie raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko.
- We wniosku o decyzję środowiskową wskażemy warianty: inwestorski i alternatywne. Wszystkie zostaną poddane ocenie, a decyzję wyda właściwy regionalny dyrektor ochrony środowiska – wyjaśnia rzecznik CPK.
Przypomnijmy, że budowa linii Katowice–Ostrawa rozpocząć ma się w roku 2023 i zakończyć w roku 2027 (wówczas między oboma miastami będzie można przejechać w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie). Według założeń, wtedy również gotowy ma być Centralny Port Komunikacyjny. W sumie, w ramach tzw. komponentu kolejowego CPK-u na terenie naszego regionu powstać ma 100 km nowych linii, które wybuduje spółka CPK, a 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK.
Może Cię zainteresować:
Budowa kolei do CPK oznaczać będzie wywłaszczenia i zaniżanie odszkodowań?
Może Cię zainteresować: