Tramwaje Śląskie planują zakup co najmniej 50 nowych wagonów. Mają wytrzymać mróz i upały

Tramwaje Śląskie ruszają na zakupy. I to spektakularne. Spółka ogłosiła właśnie dwa przetargi, w ramach których zamierza kupić w sumie co najmniej 50 nowych pojazdów. Mają wytrzymać siarczysty mróz i 40-stopniowe upały.

M. Wroński
Tramwaj plac Sikorskiego Bytom

Pierwsze z ogłoszonych zamówień dotyczy 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (o długości nie mniejszej niż 13,5 m.), dwukierunkowych, niskopodłogowych, „o nowoczesnej konstrukcji i wysokiej jakości” wraz z dostawą pakietu naprawczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do eksploatacji wagonów. Mają one pomieścić nie mniej niż 90 pasażerów, w tym minimum 18 na miejscach siedzących.

W ramach drugiego pakietu spółka chce kupić 30 tramwajów jednokierunkowych oraz 10 pojazdów dwukierunkowych. Wszystkie one mają być wieloczłonowe, niskopodłogowe, mieć od 22 do 25 m. długości i móc pomieścić nie mniej niż 155 pasażerów, w tym minimum 38 na miejscach siedzących. Zamówienie obejmuje ponadto dostawę pakietu naprawczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do eksploatacji wagonów. Tramwaje Śląskie przewidują także możliwość opcji, czyli zwiększenia zamówienia o kolejne 25 wagonów jednokierunkowych.

Nowy tabor ma jeździć co najmniej 30 lat. W siarczystym mrozie i piekącym upale

- Tramwaje powinny być łatwe w obsłudze, wygodne dla użytkowników, estetyczne, przeznaczone do ruchu miejskiego i podmiejskiego, o niskim jednostkowym zużyciu energii elektrycznej i małych kosztach utrzymania bieżącego (…) Przewidywany okres eksploatacji wagonów przy założeniu przebiegu 70.000 km rocznie powinien wynosić co najmniej 30 lat – czytamy w opisie przedmiotu zamówienia.

Tramwajarze oczekują ponadto, że nowy tabor zachowa prawidłowe parametry techniczno-eksploatacyjne w zakresie temperatur otoczenia od minus 25 stopni Celsjusza (incydentalnie nawet minus 30 stopni Celsjusza ) do plus 40 stopni Celsjusza (temperatura w cieniu), muszą być odporne w okresie zimowym na działanie soli i innych środków chemicznych oraz na nawiewy śniegu i powinny zapewniać bezawaryjny przejazd przy ograniczonej prędkości przez 50 metrów torowiska zalanego wodą o wysokości lustra wody do 60 mm nad główką szyny. (Interesujesz się Śląskiem i Zagłębiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter).

Motorniczy ma mieć lodówkę w kabinie

Jak wynika z lektury zamówienia tramwaje muszą być wyposażone w system mobilnego monitoringu wizyjnego, platformę ułatwiającą dostanie się do środka osobom niepełnosprawnym, energooszczędne oświetlenie przedziału pasażerskiego, zaś kabina motorniczego musi być wyposażona w defibrylator AED i lodówkę.

Na oferty w obu postępowaniach tramwajarze będą czekać do 22 lipca. O wyborze wykonawcy zadecyduje cena. Na zakupy nowego taboru TŚ zamierzają skorzystać z unijnego dofinansowania. Realizacja mniejszego z zamówień ma nastąpić w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy, na realizację większego kontraktu wykonawca dostanie 42 miesiące od podpisania umowy.

Koleje Śląskie Impuls

Może Cię zainteresować:

Tylko jedna firma zamierza dostarczyć nowe pociągi dla Kolei Śląskich. I chce za to ponad miliard złotych

Autor: Michał Wroński

07/09/2023

Tramwaj Rynek Katowice

Może Cię zainteresować:

Narzekacie na jakość zbiorkomu? Bo kiedyś w Chorzowie tramwaj przejechał leżącego na torach... wielbłąda

Autor: Michał Wroński

16/03/2024

Ruda Śląska Chebzie

Może Cię zainteresować:

Słynna pętla, dworzec roku, anegdoty i sen o szklanej wieży. Czyli witamy na Chebziu

Autor: Michał Wroński

01/01/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon