Tramwaje Śląskie za nowy tabor musiałyby wydać ponad 1,23 miliarda zł. Spółka chciała zapłacić znacznie mniej

Ponad 1,23 miliarda złotych musiałyby wyłożyć Tramwaje Śląskie na zakup 75 nowych pojazdów. Na tyle przynajmniej ich wartość wycenili potencjalni dostawcy taboru. Spółka właśnie otwarła złożone przez producentów oferty.

mat. Tramwaje Śląskie
Tramwaj Modertrans Moderus MF10 AC

Tramwaje Śląskie otworzyły w poniedziałek (29 lipca) oferty w ogłoszonym przez siebie przetargu na dostawę 40 nowych pojazdów (30 jednokierunkowych oraz 10 dwukierunkowych). Wszystkie one mają być wieloczłonowe, niskopodłogowe i móc pomieścić nie mniej niż 155 pasażerów. Zamówienie obejmuje ponadto dostawę pakietu naprawczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do eksploatacji wagonów. Tramwaje Śląskie przewidują także możliwość opcji, czyli zwiększenia zamówienia o kolejne 25 wagonów jednokierunkowych.

Tramwaje Śląskie chciały wydać niecałe 900 mln, dostały oferty o ponad 200 mln zł droższe

Jak podała spółka, na zakupy zamierza przeznaczyć nieco ponad 897 mln zł brutto (558,9 mln zł w ramach zamówienia podstawowego i 338,2 mln zł w ramach prawa opcji). Po otwarciu ofert (a ściślej, oferty, gdyż jako jedyne swoje zainteresowanie zleceniem wykazały zakłady bydgoskiej spółki PESA) wiadomo, że to zbyt mało, aby zrealizować całe zamówienie. Jego wartość (wraz z prawem opcji) PESA oszacowała bowiem na ponad 1 miliard i 136 mln zł. Jak zatem łatwo policzyć, gdyby TŚ chciały zrealizować zamówienie w zwiększonym wymiarze, to musiałyby dołożyć do interesu blisko 240 mln zł (na zakupy nowego taboru spółka zamierza skorzystać z unijnego dofinansowania).

Za 10 nowych tramwajów inna firma chce ponad 100 mln zł

Jeszcze przed weekendem TŚ zakończyły natomiast postępowanie przetargowe, w ramach którego poszukiwały dostawcy dziesięciu nowych jednoczłonowych, dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów „o nowoczesnej konstrukcji i wysokiej jakości” wraz z dostawą pakietu naprawczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do eksploatacji wagonów. Mają one pomieścić nie mniej niż 90 pasażerów. Tłumu chętnych nie było – zgłosiła się tylko poznańska spółka Modertrans. Za dostawę 10 ban zażądała 101,7 mln zł brutto.

Czas pokaże, czy TŚ finalnie zdecydują się na podpisanie umowy z obiema firmami. Jeśli tak się stanie, to realizacja mniejszego z zamówień ma nastąpić w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy, na realizację większego kontraktu wykonawca dostanie 42 miesiące od podpisania umowy.

Tramwaj plac Sikorskiego Bytom

Może Cię zainteresować:

Tramwaje Śląskie planują zakup co najmniej 50 nowych wagonów. Mają wytrzymać mróz i upały

Autor: Michał Wroński

22/06/2024

Tramwaj Rynek Katowice

Może Cię zainteresować:

Narzekacie na jakość zbiorkomu? Bo kiedyś w Chorzowie tramwaj przejechał leżącego na torach... wielbłąda

Autor: Michał Wroński

16/03/2024

Tramwajada Kadr z filmu 3

Może Cię zainteresować:

Historia z porwaniem tramwaju nadaje się na film? Otóż na Śląsku już taki nakręcili. 30 lat temu

Autor: Michał Wroński

13/11/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon