Trwa budowa S11, kluczowej drogi ze Śląska na Pomorze. Ile „ekspresówki” już powstało? Są i protesty

Powstające droga S11 ma być jedną z najważniejszych „ekspresówek” w Polsce – połączy zachodnią i środkową część Pomorza ze Śląskiem, ułatwiając między innymi dojazd z miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do Kołobrzegu czy Koszalina. Na jakim etapie jest dziś realizacja drogi S11 w województwie śląskim?

Fot. GDDKiA
Droga ekspresowa S11

Przypomnijmy, że po zakończeniu budowy wszystkich odcinków, S11 będzie liczyć ponad 560 kilometrów, natomiast ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina, a także odcinkiem obwodnicy Poznania w ciągu A2 – niemal 620 km. Kierowcy mają do dyspozycji prawie 220 kilometrów tej trasy, licząc wraz ze wspólnym przebiegiem po A2 i S6. Są to fragmenty od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnica Szczecinka, odcinki w okolicy Poznania oraz cztery kolejne obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna.

– Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. Docelowo pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz. Droga ekspresowa S11 połączy województwa zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie, poprawiając znacząco dojazd m.in. do Koszalina, Szczecinka, Piły, Poznania, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kluczborka i Katowic – podkreślają w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Nie będzie decyzji środowiskowej dla wariantu C

W województwie śląskim trasa S11 liczyć będzie niemal 65 kilometrów. Jak informuje GDDKiA, dla wszystkich odcinków zakończono opracowywanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i trwają postępowania o wydanie DŚU, czyli Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach złożone zostały 30 czerwca 2023 r. dla odcinka od granicy województw opolskiego i śląskiego do granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego oraz 25 września 2023 r. dla odcinka od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Piekary Śląskie z A1.

W przypadku pierwszego z wymienionych odcinków pojawiły się problemy. Najpierw RDOŚ uznała, że najkorzystniejszym dla środowiska rozwiązaniem będzie realizacja inwestycji zgodnie z wariantem D (tzw. fioletowym, w którym S11 ma zostać poprowadzona między innymi wzdłuż istniejącej DK11), więc nie wyda decyzji środowiskowej dla wariantu C (tzw. zielonego, przecinającego lublinieckie lasy), zgłoszonego przez GDDKiA. GDDKiA zaakceptowała decyzję RDOŚ i wyraziła zgodę na „przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla wskazanego przez RDOŚ wariantu w celu wydania decyzji środowiskowej”.

Jak podkreślają w GDDKiA, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach jednoznacznie stwierdziła, że uzyskanie decyzji środowiskowej dla wariantu C nie jest możliwe. Co więcej, w przypadku braku zgody na procedowanie decyzji środowiskowej dla wariantu korzystniejszego środowiskowo (D) RDOŚ odmówi wydania decyzji na realizację tej inwestycji.

Protesty w Lublińcu: „nie” dla wariantu D

Tymczasem wariantu D nie chcą w gminie Lubliniec (w tej wersji S11 ma „przeciąć” miejscowość). Oświadczenie w tej sprawie napisały władze gminy, protestowali też mieszkańcy. W Lublińcu chcą wyznaczenia „docelowego przebiegu drogi ekspresowej S11 zgodnie z wariantem »niebieskim« – najmniej spornym przebiegiem trasy, pozwalającym na jej realizację przy minimalnym sprzeciwie właścicieli gruntów koniecznych do przejęcia pod drogę”.

W dalszym ciągu uważamy, że wariant C był akceptowalnym kompromisem, który uwzględniał jednakowo interes lokalnych społeczności oraz w dostatecznym stopniu minimalizował oddziaływanie inwestycji na środowisko – przyznają w GDDKiA. – Skoro jednak RDOŚ w Katowicach, po przeprowadzeniu stosownych analiz środowiskowych, ocenił, że obecnie jednym możliwym do realizacji jest wariant D, to w naszej ocenie kolejnym krokiem powinno być wypracowanie jak najlepszych rozwiązań projektowych w ramach tego wariantu tak, by w jak największym stopniu zminimalizować uciążliwości społeczne wynikające z tego wariantu.

Konieczna analiza przepustowości węzła Piekary Śląskie

Tymczasem drugi z wymienionych fragmentów S11 podzielony został na dwa pododcinki – od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu S11 i DW911 oraz od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.

Ze względu na szczegółową analizę geometryczną oraz przepustowości węzła Piekary Śląskie, nie możemy na tym etapie wykluczyć konieczności uzyskania nowej DŚU. Wynika to z potencjalnych zmian projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ. Wówczas wykonawca opracuje materiały do wniosku o wydanie DŚU oraz – w razie konieczności – uzyska tę decyzję – informuje GDDKiA.

W lutym 2025 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Multiconsult z Warszawy na opracowanie elementów „Koncepcji programowej dla budowy S11 na odcinku między węzłami Radzionków i Piekary Śląskie”. Wartość kontraktu to 6,1 mln złotych, a termin realizacji wynosi 15 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Przebieg S11. Mat. GDDKiA

S11 w innych województwach: na jakim etapie są prace?

W woj. zachodniopomorskim, gdzie S11 liczyć to będzie ponad 120 kilometrów, budowany jest przedostatni fragment tej trasy, od Bobolic do Szczecinka, o długości 24,4 km. Prace mają się zakończyć w trzecim kwartale 2026 r., natomiast ostatnie 3 kilometry S11 w województwie zachodniopomorskim powstaną w ramach budowy tej trasy w woj. wielkopolskim, pomiędzy Szczecinkiem i Piłą.

A w województwie wielkopolskim trasa S11 docelowo liczyć będzie 360 kilometrów.

– W styczniu 2025 r. poznaliśmy oferty w przetargach na dwa odcinki S11 w południowej części województwa, które połączą istniejącą obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego z obwodnicą Kępna. To łącznie ponad 31 km trasy, na którą składają się odcinki Przygodzice - Ostrzeszów Północ (12,6 km) oraz Ostrzeszów Północ – Kępno Północ (18,6 km). Obecnie trwa badanie i ocena ofert złożonych w obu przetargach – informuje GDDKiA.

GDDKiA zawarła już umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej, która ułatwi dojazd z północnej części województwa do stolicy wielkopolski i autostrady A2 – to ponad 22-kilometrowy odcinek Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik, który ma być gotowy w drugim kwartale 2028 r. Podpisana jest również umowa na zaprojektowanie i budowę niemal 4-kilometrowej, drugiej jezdni obwodnicy Kępna, a zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2027 r. Trwają też prace przygotowawcze dla budowy pozostałej części trasy S11 w woj. wielkopolskim. To w sumie ponad 220 km, które podzielono na pięć odcinków:

  • Szczecinek – Piła (ok. 59 km),
  • Piła – Ujście (ok. 20 km),
  • Ujście – Oborniki (ok. 43 km),
  • Kórnik – Jarocin (ok. 43 km),
  • Jarocin – Ostrów Wielkopolski (ok. 57 km).

W województwie opolskim S11 liczyć będzie niespełna 60 kilometrów. Dwujezdniową drogę ekspresową, między końcem obwodnicy Kępna a początkiem obwodnicy Olesna, która połączy istniejące fragmenty S11, podzielono na trzy odcinki:

  • koniec obwodnicy Kępna – Siemianice (12,5 km),
  • Siemianice – Gotartów (22,7 km),
  • Gotartów – początek obwodnicy Olesna (10,5 km).
– Pierwszy z tych odcinków przebiega przez woj. wielkopolskie i dlatego też wniosek o wydanie decyzji ZRID złożyliśmy pod koniec stycznia br. do Wojewody Wielkopolskiego. Dla kolejnego odcinka, Gotartów - początek obwodnicy Olesna, wniosek o wydanie decyzji ZRID do Wojewody Opolskiego złożyliśmy 26 lutego br., a dla Siemianice - Gotartów planujemy to zrobić w pierwszej połowie tego roku. Początek trasy położony jest w woj. wielkopolskim, a trasa zahacza także o fragment woj. łódzkiego – wyjaśniają w GDDKiA.
Ekspresówka GDDKiA

Może Cię zainteresować:

Droga S11: w Lublińcu nie chcą wariantu D ekspresówki, a RDOŚ nie wyda decyzji środowiskowej dla wariantu C. GDDKiA szuka kompromisu

Autor: Grzegorz Lisiecki

20/02/2025

S11 w województwie opolskim

Może Cię zainteresować:

Budowa drogi ekspresowej S11: 6,1 miliona złotych za projekt odcinka od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie

Autor: Grzegorz Lisiecki

17/02/2025

Droga ekspresowa S11

Może Cię zainteresować:

Budowa S11: decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach zmienia przebieg trasy. W Lublińcu protestują

Autor: Grzegorz Lisiecki

10/02/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama