- Każdy słyszał, nie każdy był – tak podsumował jeden z komentujących, gdy kilkanaście miesięcy temu opublikowaliśmy w ŚLĄZAGU obszerny materiał poświęcony temu legendarnemu miejscu. Więcej: Słynna pętla, dworzec roku, anegdoty i sen o szklanej wieży. Czyli witamy na Chebziu Miejscu, o którym wszyscy słyszeli, choć nie wszyscy wierzą w jego istnienie traktując je często jako bliżej nieokreślony koniec świata, gdzie wrony zawracają i zakrzywia się czasoprzestrzeń.
A jednak Chebzie - Pętla w Rudzie jest faktem, nie memem. „Bana” dotarła do Chebzia 30 grudnia 1894 r. Wtedy to oddano do użytku odcinek linii tramwajowej z zabrzańskiego Zaborza do Bytomia Rozbarku (przez Królewską Hutę i Chebzie właśnie). Pięć lat później linię tą zelektryfikowano (tramwaje elektryczne w Krakowie pojawiły się dwa lata później, w Warszawie dopiero w 1908 r.). W tym samym roku 1899 (5 listopada) puszczono także tramwaj z Szombierek przez Godulę, Chebzie, Nowy Bytom do Wirku. Już wtedy zatem Chebzie miało potencjał do stania się tramwajową krzyżówką w centrum Śląska.
Słynna pętla jest wielkim placem budowy
Od kilku miesięcy słynna pętla jest jednym wielkim placem budowy. Początkowo w ramach tej inwestycji Tramwaje Śląskie planowały jedynie wymianę rozjazdów, ale ostatecznie udało się rozszerzyć zakres robót.
- Doprowadziliśmy do tego, iż prace w Chebziu obejmą całą pętlę, aż do odcinków zmodernizowanych w ramach wcześniejszych inwestycji. Dzięki tej inwestycji pasażerowie korzystający z tego ważnego węzła komunikacyjnego zyskają zupełnie nową jakość podróżowania – mówił Bolesław Knapik, prezes zarządu Tramwajów Śląskich, kiedy latem zeszłego roku podpisywano umowę na wykonanie tego przedsięwzięcia.
Jak wyliczała spółka, w ramach inwestycji przebudowane zostanie ok. 1350 m. toru pojedynczego, a układ torowy wyposażony zostanie m.in. w system smarowania szyn, rozjazdy oraz sygnalizację świetlną uwzględniającą priorytet przejazdu dla tramwajów. Staną nowe słupy, na których rozwieszona będzie nowa sieć trakcyjna. Przebudowany zostanie też układ zasilania i oświetlenia terenu pętli. W jej obrębie powstaną nowe platformy przystankowe wraz z wiatami przystankowymi, tablicami SDIP oraz biletomatem. Ponadto przebudowane zostaną chodniki z nowymi dojściami do peronów, powstanie ścieżka rowerowa wraz z wiatą rowerową oraz droga technologiczna dla obsługi technicznej urządzeń. (Interesujesz się Śląskiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter)
Przy takiej skali robót inwestycji nie dało się przeprowadzić przy utrzymanym ruchu tramwajowym. Planowo miał on zostać zawieszony na 4 miesiące, a roboty miały być ukończone pod koniec lutego 2024 r. No cóż, jak jest każdy widzi, a wykonane z drona zdjęcia pokazują jak wiele jeszcze dzieli nas od końca tego przedsięwzięcia. Jak można nieoficjalnie usłyszeć realnie roboty mają szansę zakończyć się w drugim kwartale. A zatem, byle do lata.
Może Cię zainteresować: