Słowo stało się ciałem - w tym przypadku barierką z zakazem wjazdu. Charakterystyczny kamienny wiadukt kolejowy nad ul. Kłodnicką w Katowicach idzie do rozbiórki. Dzisiaj, w poniedziałek 30 września 2024 r. o godz. 8.30 zamknięto już drogę pod nim. Piesi jeszcze się przemykają chodnikami. Robotnicy nieoficjalnie mówią, że jeszcze przez dwa tygodnie piesi będą mogli przejść chodnikiem pod wiaduktem z prawej strony, patrząc od centrum przesiadkowego, ale jak to będzie wyglądać w praktyce - nie wiadomo.
Wiadukt kolejowy nad ul. Kłodnicką już zamknięty dla ruchu
Oficjalnie PKP Polskie Linie Kolejowe informują, że ruch pojazdów innych niż pojazdy budowy oraz ruch pieszych pod wiaduktem jest zakazany.
Przypomnijmy, że wiadukt kolejowy nad ulicą Kłodnicką, niedaleko stacji kolejowej Katowice Ligota, jest jednym z sześciu pierwszych, jakie PKP Polskie Linie Kolejowe będzie burzyć, a potem budować od nowa w ramach wielkiej inwestycji modernizacji katowickiego węzła kolejowego.
Na pierwszy ogień poszedł wiadukt drogowy w ciągu ul. Bagiennej na DK79 (droga Katowice-Mysłowice, zawężenie do jednego pasa w każdą stronę), a w środę 25 września został zamknięty wiadukt nad ulicą Graniczną w centrum Katowic. Przed nami kolejne trzy zamknięcia - najbardziej bolesny będzie na ulicy Mikołowskiej 7 października. Kolejne dwa - ul. Załęska i Przodowników - odbędą się w listopadzie.
Objazdy wiaduktu na Kłodnickiej w Katowicach Ligocie
Dla ruchu drogowego objazd poprowadzony został przez wiadukt na ul. Ligockiej. Planowany jest też łącznik drogowy między Katowicami a Rudą Śląską, który ma być wykonany do końca października. Wykonawca jest przygotowany do realizacji zadania. Temu rozwiązaniu sprzeciwiają się mieszkańcy osiedla Kokociniec.
Innym możliwym objazdem jest ten prowadzący ulicą Piotrowicką, Armii Krajowej, Kościuszki, Kolejową. Czy - od strony Mikołowa - ulicą Owsianą, Panewnicką, Piotrowicką, Ligocką.
Burzenie starego i budowa nowego wiaduktu potrwa około roku, i przez ten czas nie będzie przejazdu samochodów pod wiaduktem. Również piesi nie przejdą tędy w początkowej fazie burzenia - aż przez 6 tygodni. Piesi będą mogli skorzystać z przejść nad torami przy ul. Ligockiej oraz przejścia pod torami łączącego ul. Gdańską i Zadole.
- Po pracach rozbiórkowych mieszkańcy znów będą mogli poruszać się pod wiaduktem na ul. Kłodnickiej, wyznaczonym i bezpiecznym przejściem przez plac budowy - informuje PKP PLK.
W miejscu wiaduktu znajdującego się przy stacji Katowice Ligota powstanie nowa konstrukcja z poszerzonymi obustronnie chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową oraz większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości (obecnie to 3,2 m) dla samochodów.
- Dzięki przebudowie wiaduktu zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym - obiecują kolejarze.
Zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej
Na przystankach komunikacji ZTM za to ustawiono ramki z plakatami informującymi o zmianach w tej okolicy. Informatorzy ubrani w zielone odblaskowe kamizelki informują pasażerów o zamknięciu wiaduktu i związanych z nim zmianach w kursowaniu autobusów i rozdają ulotki z mapkami i informacjami.
Więcej o przebudowie katowickiego węzła kolejowego:
- Zmiana terminów zamknięć wiaduktów w Katowicach! Odbędą się później niż zapowiadano. PKP PLK podała nowe terminy
- Drogowcy wstrzymują ruch dwoma wiaduktami nad S86 w Katowicach. Objazdy i zmiany w komunikacji miejskiej
- Przed nami całe lata rozkopanych Katowic. W imię czego mamy to znosić? No dobra, oto sześć powodów
Wraz z zamknięciem wiaduktu nad ulicą Kłodnicką Zarząd Transportu Metropolitalnego wprowadza zmiany w kursowaniu autobusów:
Od 30 września:
- autobusy linii 13 kursują skróconą trasą: Bykowina Grzegorzka – Ligota Dworzec PKP;
- zmienią się trasy przejazdu linii 51 i 913. Autobusy jeżdżą trasą objazdową i zatrzymują się na przystankach: Ligota Poleska, Piotrowice Dworzec PKP, Piotrowice Fabryka Maszyn i Ochojec Lechicka;
- w kierunku Ligoty linia 51 zatrzymuje się na dotychczas nieobsługiwanych stanowiskach: Ligota Kolejowa i Ligota Kolejowa LIBERO, a linia 913 na przystanku Ligota LIBERO;
- zarówno linia 13, 51, jak i 913 omijają rejon ulicy Kłodnickiej i ulicy Kolejowej;
- zawieszone są przystanki: Ligota Rzeszótki 01, Ligota Kiepury 01, Ligota Dom Kultury nż 01, Ligota Franciszkańska 01.
ZTM uruchomił tymczasową linię zastępczą Z-13, która kursuje ulicami:
- Kłodnicką,
- Kolejową,
- Kościuszki
i zapewnia dowóz do centrum przesiadkowego Brynów.
Przypomnijmy, że 2 września PKP PLK rozpoczęło przebudowę linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice (to część wielkiej inwestycji na szlaku Będzin-Katowice Piotrowice). W pierwszej fazie prace obejmą przebudowę torów na katowickich stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota.
- Zamontujemy rozjazdy oraz przystosujemy tory i sieć trakcyjną do potrzeb inwestycji – umożliwi to prowadzenie prac i utrzymanie ruchu pociągów - informuje PKP.
Cała inwestycja ma potrwać około 3-4 lat i kosztować ok. 7 mld złotych, jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.