Tylu pasażerów w pociągach nie było od 10 lat. Pokazały to dane za wakacje i październik

Pasażerowie rzucili się do jazdy koleją. Statystyki nie pozostawiają wątpliwości. Zarówno dane za okres letnich wakacji, jak i za październik wskazują, że pociągi są pełne jak nigdy na przestrzeni ostatniej dekady. Także pociągi Kolei Śląskich.

M. Wroński
Pociąg Kolei Śląskich na stacji Chabówka

Na zakończenie listopada Urząd Transportu Kolejowego przedstawił statystyki dotyczące liczby pasażerów, przewiezionych w lipcu i sierpniu, a także w październiku przez spółki kolejowe. W obu przypadkach pokazują one to samo – mamy do czynienia z masowym, największym w ciągu minionej dekady, zwrotem do kolei.

Drogie paliwa zachęciły Polaków do podróży koleją

Tylko w lipcu pociągiem podróżowało w Polsce 30,5 mln osób, zaś w sierpniu liczba ta przekroczyła 30,7 mln. W sumie pasażerów, którzy skorzystali z usług kolei w tegoroczne wakacje było o 12,7 mln więcej (tj. o ponad 26 proc.) niż w analogicznym okresie roku 2021 i o niemal 5 mln więcej aniżeli w ostatnim przedpandemicznym roku 2019.

Liczba pasażerów w okresie lipiec - sierpień za lata 2012 - 2022
Liczba pasażerów w okresie lipiec - sierpień za lata 2012 - 2022. Mat. UTK

- Na tle wysokich cen paliw podróż pociągiem na wakacje okazała się być optymalną alternatywą podróżowania. Specjalne oferty przewoźników pozwalające obniżyć koszty przejazdu w przypadku podróżowania większą grupą sprawiły, że pod względem kosztów już w przypadku 4 osób podróż koleją była bardziej opłacalna niż np. samochodem – komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Jego zdaniem czynniki, które zapewniły tak dużą liczbę pasażerów kolei w tym roku, najprawdopodobniej będą aktualne także za rok.

- Zatem sytuacja z minionego sezonu urlopowego powinna mieć wpływ na wygląd przyszłorocznego rozkładu jazdy, a także na odpowiednią liczbę taboru dostosowanego do długich, letnich podróży – zwraca uwagę prezes UTK.

Wzrost może też oznaczać spadek. Tak się stało w Kolejach Śląskich

Na wakacyjnym wzroście liczby pasażerów skorzystały wszystkie spółki przewozowe. W liczbach bezwzględnych najbardziej PKP Intercity (o 3,7 mln w stosunku do wakacji 2021) oraz PolRegio (o 3 mln), zaś pod względem dynamiki wzrostu – Koleje Małopolskie (skok o ponad 60 proc.).

Wyraźnie więcej pasażerów przewiozły też Koleje Śląskie. O ile w lipcu – sierpniu roku 2021 z usług tej spółki skorzystało 2,6 mln pasażerów, to w analogicznym okresie tego roku liczba ta sięgnęła 3 milionów. Wzrost o 400 tys. podróżnych (16,4 proc.) wygląda znacząco, choć jeśli zestawić to ze skalą wzrostów notowanych przez pozostałe spółki, to marszałkowski przewoźnik z naszego regionu lokuje się niemalże na samym końcu stawki.

Dynamika zmiany liczby pasażerów za lipiec - sierpień 2022 vs. 2021
Dynamika zmiany liczby pasażerów za lipiec - sierpień 2022 vs. 2021. Mat. UTK


W efekcie udział Kolei Śląskich w rynku (mimo większej liczby przewiezionych pasażerów) realnie spadł – z 5,4 proc. w okresie lipiec – sierpień 2021, do 4,9 proc. w letnich miesiącach tego roku. Dla porównania, w całym okresie od początku roku do końca sierpnia udział KŚ w rynku przewozów pasażerskich w Polsce wyniósł równe 6 proc.

Udział przewoźników w rynku za okres lipiec - sierpień 2022 i 2021
Udział przewoźników w rynku za okres lipiec - sierpień 2022 i 2021. Mat. UTK

Wakacyjne kursy do Zakopane ciągną w dół wskaźniki punktualności

Jak wynika z danych UTK w lipcu i sierpniu na ponad 300 tysięcy uruchomionych w całym kraju pociągów na czas dotarło do stacji końcowej 85,3 proc. (rok wcześniej było to niespełna 88 proc.).

Pod tym względem Koleje Śląskie osiągnęły wskaźnik punktualności lepszy aniżeli średnia krajowa – niemal 92 proc. pociągów tego przewoźnika dotarły w czasie letnich wakacji do celu na czas. Wynik ten byłby jeszcze lepszy gdyby nie wakacyjne połączenia KŚ do Zakopanego. Na 63 uruchomione pociągi Sprinter Ornak opóźnienie odnotowało dokładnie 20, 6 proc. (jak wynika z analizy UTK średni czas dojazdu z Katowic do Zakopanego wyniósł dla nich 5 godz. i 36 min.).

Październik najlepszy w całej dekadzie

Rekordowe zainteresowanie podróżnych koleją nie jest tylko wakacyjnym incydentem. Opublikowane w środę (30 listopada) dane UTK za październik pokazują, że także w tym miesiącu kolej osiągnęła najlepszy wynik w całej dekadzie. Prawie 32,8 mln przewiezionych pasażerów to o 5,8 mln osób więcej (wzrost 21,5 proc.) aniżeli w analogicznym okresie roku ubiegłego. Liczba ta jest również wyższa niż w październiku 2019 r., ostatniego roku przed pandemią – o 1,6 mln osób (5,1 proc.). Początek nowego roku akademickiego i powrót studentów na uczelnie znalazł odzwierciedlenie w zwiększeniu swojego udziału w rynku przez Koleje Śląskie (do 5,75 proc.)

Stacja Wisła Głębce

Może Cię zainteresować:

Pociągiem do Wisły pojedziemy dopiero w grudniu. PKP PLK oficjalnie potwierdza. Wiemy, co spowodowało opóźnienie

Autor: Michał Wroński

17/09/2022

Kolej w Katowicach Szopienicach

Może Cię zainteresować:

180 lat temu ruszyła kolej z Wrocławia do Oławy. Później dotarła do Gliwic, Świętochłowic i Mysłowic

Autor: Michał Wroński

11/06/2022

Kolej do Pyrzowic

Może Cię zainteresować:

Michał Wroński: Linia kolejowa do Pyrzowic nie powinna służyć głównie... dojazdom do lotniska

Autor: Michał Wroński

25/10/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon