Kronprinzenstrasse, czyli dzisiejsza ul. Wolności w Zabrzu, wybudowana została w latach 1819-1830. To część pierwszej bitej drogi na Śląsku, powstałej na początku XIX wieku i łączącej Królewską Hutę z Gliwicami. Inicjatorem jej budowy był zarząd Huty Królewskiej. Drogę nazwano pierwotnie „Kronprinzenstrasse”, czyli „ulicą Następcy Tronu”, na cześć późniejszego króla Prus, Fryderyka Wilhelma IV.
Gdy ją wytyczono, dzisiejsze Zabrze stanowiło ledwie kilka wsi, ale z czasem ulica stała się główną arterią miasta, które powstało sto lat później. Dziś jest to jedna z najdłuższych ulic w Polsce - ma ok. 9,5 km długości. Przed laty mieściły się przy niej duże zakłady przemysłowe m.in. Kopalnia Zabrze, dziś skansen Królowa Luiza czy Huta Reden, w miejscu której są teraz zakłady Powen SA.
Pierwsze tramwaje na Górnym Śląsku
Przez dzisiejszą ul. Wolności przejeżdżały pierwsze tramwaje tramwaje, które pod koniec XIX w. pojawiły się na Górnym Śląsku. Można był nim podróżować z Gliwic, przez Zabrze do ówczesnej Królewskiej Huty (dzisiejszego Chorzowa). Na terenie Zabrza ulica biegnie ze wschodu na zachód, od
granicy z Rudą Śląską do granicy z Gliwicami.
Dziś w okolicach dworca
kolejowego Wolności jest reprezentacyjnym deptakiem, pełnym kilkupiętrowych, eklektycznych kamienic z przełomu
XIX i XX wieku. Najsłynniejszym gmachem jest bez wątpienia dawny hotel „Admiralspalast”, zbudowany w latach 20.
ubiegłego wieku. Warto również wspomnieć o trzech ciekawych obiektach sakralnych. Na zachód od
centrum stoi neoromański kościół św. Andrzeja Apostoła,
wzniesiony w latach 60. XIX wieku. Nieco młodszy jest neogotycki
kościół św. Franciszka w Zaborzu. I trzeci:
drewniany kościół św. Jadwigi w dzielnicy Poręba; został
postawiony w 1929 roku, posiada owalną nawę i dwie wieże.
Może Cię zainteresować: