W 3,4 sekundy do „setki”. Oto nowy, elektryczny bolid z Politechniki Śląskiej. Studenci budowali go przez dziesięć miesięcy. Zobaczcie zdjęcia

Studenci Politechniki Śląskiej, z zespołu SKN PolSl Racing, zaprezentowali swój kolejny elektryczny bolid, który będzie rywalizował w zawodach Formuły Student – SW-05e. – Ponad 85 procent elementów pojazdu zostało wykonanych przez nas – podkreślał Cezary Pradela, lider zespołu. Premiera zorganizowana została w hali PreZero Arena Gliwice.

Studenci z Politechniki Śląskiej działają w ramach SKN PolSl Racing od lat. W 2016 roku powstał pierwszy ich bolid – SW-01, dwa lata później – SW-02 „Quarado”. Również w 2018 roku zadebiutował pierwszy elektryczny, crossowy motocykl SKN PolSl Racing, czyli MC-01e „Elektra”. W 2022 roku w zawodach Formuły Student uczestniczył jeszcze jeden pojazd z Politechniki Śląskiej – SW-03e „Querento”, a później także SW-04e (2023 rok). Już w tym roku ekipa SKN PolSl Racing pokazała swój drugi motocykl, MC-02e.

Prawie pół kilometra kabli

Prace nad nowym bolidem, SW-05e, zaczęły się w październiku zeszłego roku i trwały dziesięć miesięcy. Przed ich rozpoczęciem zespół doszło do „restrukturyzacji” – SKN PolSl Racing liczył 18 osób, ale rekrutacja na uczelni po rozpoczęciu kolejnego roku akademickiego nie była problemem – zgłosiło się w sumie ponad 200 osób! Ostatecznie SW-05e stworzyły 84 osoby, a wśród nich czwórka praktykantów – uczniów średnich szkół technicznych.

Warto dodać, że SKN PolSl Racing działa tak, jak profesjonalny, wyścigowy zespół. Są projektanci, są kierowcy, są także wyspecjalizowane wydziały, odpowiadające na przykład za napęd, zawieszenie, aerodynamikę, system chłodzenia, akumulatory, układ kierowniczy czy elektronikę. Tu ciekawostka – w SW-05e jest 445 metrów okablowania!

Efekt? Nowy bolid ma dwa silniki Emrax 188, które zapewniają moc 150 KM. Maksymalna prędkość to 130 km/h, a przyspieszenie do „setki” zajmuje 3,4 sek. Pojazd waży 248 kilogramów.

– To pojazd elektryczny, który powstał na bazie konstrukcji stalowej, z dwoma silnikami lotniczymi – wyjaśnia lider SKN PolSl Racing Cezary Pradela. – Ponad 85 procent elementów pojazdu zostało wykonanych przez nas – dodaje.

Formuła Student to początek drogi

– SW-05e został zaprojektowany z myślą o prostocie komponentów i integracji zaawansowanych systemów. W tym sezonie zespół skoncentrował się na zmodernizowaniu systemów wysokiego napięcia, zoptymalizowaniu komponentów oraz zwiększeniu sztywności ramy. W sezonie 2024 nasz pojazd weźmie udział w zawodach Formula Student, startując w FS Czech oraz FS Italy. To doskonała okazja do zaprezentowania innowacyjnych rozwiązań i umiejętności naszego zespołu konstrukcyjnego – mówi Natalia Kapek, Marketing & Organisation Leader w SKN PolSl Racing.

Czy jest Formuła Student? To międzynarodowa seria zawodów dla inżynierskich zespołów uniwersyteckich, która co roku organizowana jest przez Society of Automotive Engineers. Po raz pierwszy odbyła się na początku lat 80. XX wieku. Studenci z uniwersytetów i politechnik z różnych krajów przez rok projektują i budują bolid wyścigowy, aby po odbytej fazie testów ścigać się na największych i najsłynniejszych torach wyścigowych na świecie. SKN PolSl Racing pojawił się już między innymi na Hungaroringu na Węgrzech, Hockenheimringu w Niemczech czy Assen w Holandii.

Zawody podzielone są na konkurencje statyczne (oceniane są prezentacja, kosztorys, projekt) i dynamiczne (jazda po „ósemce”, przyspieszenie, sprint czy wreszcie wyścig główny). Co istotne, podczas zawodów bolidy oceniają przedstawiciele największych koncernów z branży automotive i nic dziwnego – Formuła Student to okazja do rekrutacji młodych, zdolnych inżynierów z całej Europy. – Każdy z nas marzy o tym, by pracować motorsporcie – przyznaje Cezary Pradela.

Dodajmy, że po prezentacji odbył się „test” możliwości nowego bolidu SKN PolSl Racing na parkingu przed PreZero Areną Gliwice. Zobaczcie zdjęcia.

Wojciech Sokołowski

Może Cię zainteresować:

Od Ferrari 595 Daytona i Spada Codatronca po wyścigowe Fiesty i... „niewidzialny” czołg. Tak robi się karierę w branży motoryzacyjnej. A wszystko zaczęło się w Gliwicach

Autor: Grzegorz Lisiecki

02/07/2022

Alfa Romeo Diva

Może Cię zainteresować:

Supersamochody, auta rajdowe, cywilne... Oto projekty, które stworzyli śląscy styliści dla czołowych europejskich marek

Autor: Grzegorz Lisiecki

17/05/2024

Fabryka w Tychach

Może Cię zainteresować:

Elektryczny „maluch” z Tychów już we wrześniu? Tyska fabryka ma też rozpocząć montaż kolejnego chińskiego elektryka

Autor: Grzegorz Lisiecki

06/07/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon