Remont drogi wojewódzkiej nr 948 był jedną z największych inwestycji drogowych w tej części województwa śląskiego. Dodajmy: DW 948 prowadzi przez powiat żywiecki i gminy Porąbka, Czernichów i Żywiec. Wyremontowany odcinek ma 17,4 km. Prace prowadzono od skrzyżowania z DK 52 w Kobiernicach do skrzyżowania z DW 946 w Żywcu. Wyremontowany odcinek oficjalnie otwarto w tym tygodniu.
Mosty, przepusty i… osuwiska
Przed remontem droga była w fatalnym stanie, zniszczone były pobocza. DW 948 prowadzi nie tylko przez obszary zabudowane, ale i leśne – wzdłuż Soły oraz przy zbiornikach wodnych w Międzybrodziu Bialskim i Tresnej. Przy trasie są aktywne osuwiska, a także mosty (między innymi nad Sołą, Wilczym Jarej czy potokiem Oczków) i przepusty.
– Ukształtowanie drogi wymuszało usytuowanie licznych konstrukcji oporowych, stanowiące zabezpieczenie skarp wzgórza lub umocnienie korpusu drogi – mówi Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Jak informuje Urząd Marszałkowski, w czasie prac modernizacyjnych przebudowano konstrukcję nawierzchni DW 948 „z uwzględnieniem geometrycznego odtworzenia w planie i profilu stanu istniejącego”. Istotny wpływ na zakres prac miała konieczność „ograniczenia ingerencji w zbocza gór, czynne obszary osuwiskowe”. W znacznej części remontowane odcinka doszło jednak do kompleksowej przebudowy – powstała nowa konstrukcja drogi. Pojawiły się również drogi dla pieszych, zatoki autobusowe, odwodnienie, oświetlenie uliczne i kanał technologiczny. Przebudowano ponadto zjazdy, zabezpieczono oraz przebudowano kolidujące sieci uzbrojenia terenu.
W Beskidy szybciej i bezpieczniej
Jak podkreśla dyrektor ZDW, podczas remontu drogi wojewódzkiej nr 948 wyzwaniem było „prowadzenie robót ziemnych w warunkach występowania gruntów skalistych oraz prowadzenie robót budowlanych w obszarach, gdzie występują ruchy masowe ziemi i strome zbocza”.
– Konieczne było wykonanie drenów stokowych, pozwalających na ujęcie infiltrujących wód opadowych napierających na korpus drogowy od strony zbocza, umocnienie skarp poprzez wykonanie pali żelbetowych i kotew gruntowych, umocnienie skarp rowu materacami gabionowymi z umocnieniem dna rowu korytkiem, wykonanie palisad betonowych, umocnienie skarp narzutem z kamienia układanym na warstwie betonu cementowego. Z uwagi na potrzebę poszerzenia korony drogi pomiędzy mostami nad Potokiem Żarnówka Mała a Potokiem Żarnówka Wielka zaprojektowano żelbetową konstrukcję oporową opartą na układach palowych wprowadzonych w skałę twardą bądź na bazie konstrukcji gabionowych – wyjaśnia Zbigniew Tabor.
Dodajmy, że głównym wykonawcą prac była firma Strabag, zaś partnerem – IMB Podbeskidzie. – Inwestycja w znaczący sposób poprawi bezpieczeństwo kierujących, skróci czas podróży i zwiększy komfort jazdy turystów wypoczywających w regionie, jak i mieszkańców powiatu żywieckiego – podkreślają w firmie Strabag.