W Chorzowie budują na raz kolejarze, tramwajarze i drogowcy. Zobaczcie, jak dawna Królewska Huta wygląda teraz na zdjęciach z drona

Wylot z centrum Chorzowa w stronę Bytomia to dziś jeden wielki plac budowy. To zasługa kolejarzy, tramwajarzy i drogowców. Kierowcy i użytkownicy komunikacji publicznej mają na ten temat swoje zdanie i niekoniecznie nadaje się ono do wyrażenia w kulturalny sposób. Niemniej jednak, zwłaszcza przy spojrzeniu z góry, zakres przedsięwzięcia (a ściślej mówiąc dwóch krzyżujących się inwestycji) robi wrażenie. Zresztą sami spójrzcie na zdjęcia centrum Chorzowa z drona, które wykonał niezawodny Tymoteusz Staniek.

Kolejarze remontują linię do Tarnowskich Gór

Od marca 2022 r. PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą przebudowę linii Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. To jedna z największych inwestycji kolejowych w regionie – jej wartość wyceniana jest na ponad 1,2 mld zł. Modernizacja ma usprawnić przewozy koleją (poprzez możliwość przyjmowania na stacjach dłuższych składów i zwiększenie ich prędkości do 120 km/h) w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca, Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy, Gdańska i Gdyni.

W ramach inwestycji wymienionych miało zostać 60 kilometrów torów wraz z siecią trakcyjną. Zabudowane miały też zostać nowe urządzenia sterowania ruchem (w tym 165 rozjazdów). W samym Chorzowie na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zaplanowano dodatkowy tor, co miało umożliwić zwiększenie przepustowość linii. Powstać miał też nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, przebudowane miały ponadto zostać perony na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary.

Kiedy rozpoczynano przebudowę linii kolejarze zapowiadali, że prace zakończą się w roku 2024. Trzymamy kciuki... Na czas trwania prac wstrzymano kursowanie pociągów między Tarnowskimi Górami a Katowicami, wprowadzając w ich miejsce komunikację zastępczą.

Drogowcy walczą ze skrzyżowaniem ul. Katowickiej i Metalowców

Niespełna rok po rozpoczęciu inwestycji przez kolejarzy (z początkiem stycznia 2023 r.) wstrzymany został ruch tramwajów między Chorzowem a Bytomiem. Była to konsekwencja wejścia w kolejny etap przebudowy całego układu komunikacyjnego (ulicy i torowiska) w ciągu ul. Katowickiej na wysokości dawnej huty Kościuszko (czyli niedaleko miejsca gdzie ul. Katowicką przecina przebudowywana linia kolejowa). W ramach tego etapu konieczna już była rozbiórka starego torowiska - docelowo linia tramwajowa będzie przebiegać w innym śladzie niż poprzednio.

W sumie w ramach przebudowy ul. Katowickiej – poza przesunięciem torowiska - zaplanowano m.in. przebudowę dwóch skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, budowę chodników, przejścia podziemnego, parkingów i ścieżki rowerowej, a także powstanie zintegrowanego przystanku „Królewska Huta”. Także w tym przypadku zakładano, że prace uda się zakończyć w roku 2024 (konkretnie zaś w grudniu). A jak będzie, zobaczymy.

Chorzow, rok 1993

Może Cię zainteresować:

Ponad 30 lat temu Chorzów nie był najlepszym miejscem do życia, ale... Nieznane zdjęcia ze szwajcarskiego archiwum

Autor: Redakcja

09/04/2024

Chorzów

Może Cię zainteresować:

Miasto, którego polska nazwa była... zbyt niemiecka. Najciekawsze absurdy i paradoksy Chorzowa

Autor: Maciej Poloczek

22/04/2024

Chorzów Rynek 1960

Może Cię zainteresować:

Chorzowski rynek był piękny, ale stał na drodze do dobrobytu Polski Ludowej. Transport ważniejszy niż miasto

Autor: Maciej Poloczek

15/04/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon