Fabryka dużych samochodów dostawczych w Gliwicach, która jest częścią Stellantis Commercial Vehicles Business Unit, uruchomiła produkcję w pełni elektrycznych dużych samochodów dostawczych. – Po zakończeniu tego etapu, Stellantis, posiadający zakłady w Gliwicach i Tychach jest w Polsce największym i jedynym seryjnym producentem zarówno w pełni elektrycznych samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych – podkreślają w koncernie.
Nie tylko samochody, ale i oprogramowanie
Pierwszym elektrycznym dostawczakiem, który zjechał z linii produkcyjnej fabryki jest Fiat Professional e-Ducato. Produkcja tego samochodu odbywa się w nowym zakładzie. W fabryce znajdują się w jedne z największych robotów przemysłowych w Europie, Stellantis chwali się ponadto nowoczesnymi, energooszczędnymi technologiami lakierniczymi, efektywnymi procesami jakościowymi, a nawet nowym torem testowym.
Przypomnijmy, że kiedy jeszcze spółka Opel Manufacturing Poland produkowała Astry, inna spółka – PSA Manufacturing Poland już przygotowywała fabrykę do produkcji samochodów dostawczych. Prace trwały w sumie 2,5 roku i kosztowały niemal 300 milionów euro. Powstały nowe hale, a linie montażowe zostały zautomatyzowane w 96 procentach. Na początku 2022 roku obie spółki oficjalnie połączyły się tworząc jedną firmę – Stellantis Gliwice, będącą częścią międzynarodowego koncernu.
Ostatnie dwa lata upłynęły nie tylko pod znakiem przekształcenia fabryki w ośrodek produkcji w pełni elektrycznych pojazdów użytkowych, ale także w centrum tworzące oprogramowanie na potrzeby pojazdów definiowanych programowo (Software Defined Vehicles). Rolę tę pełnią wspólnie fabryka dużych samochodów dostawczych i Centrum Oprogramowania Software Experience (SWX). (Interesujesz się Śląskiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter).
„Nowy etap rozwoju zakładu”
Fiat z modelem e-Ducato dołączył do innych marek produkowanych w Gliwicach – Citroëna, Opla, Peugeota i Vauxhalla. – Tym samym w portfolio gliwickiej fabryki znajduje się pięć z sześciu, marek oferowanych przez Stellantis w ramach zaprezentowanej pod koniec 2023 roku ofensywy Pro One – wyjaśniają w koncernie.
– Jako fabryka należąca do jednostki biznesowej pojazdów użytkowych Stellantis, realizującej strategię Stellantis Pro One, mamy bardzo ambitne zadania. Rolą Gliwic w dostarczaniu klientom i klientkom kompleksowej oferty pojazdów użytkowych jest produkcja największych VAN-ów marek należących do Stellantis. Wraz z uruchomieniem produkcji modeli elektrycznych wchodzimy w nowy etap rozwoju zakładu – powiedział Grzegorz Buchal, dyrektor fabryki dużych samochodów dostawczych Stellantis w Gliwicach.
Dodajmy, że udział koncernu Stellantis w segmencie pojazdów użytkowych w europejskim rynku samochodów elektrycznych wynosi ponad 38 procent.
Może Cię zainteresować:
W Gliwicach rusza produkcja dostawczaków z napędem elektrycznym. A zaraz potem: napęd wodorowy
Może Cię zainteresować: