W Gliwicach testowano pierwszy na świecie samolot elektryczny z certyfikatem Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego

Chociaż na całym świecie, z dostępnych e-samochodów korzystają już dziesiątki milionów użytkowników, w przypadku w pełni elektrycznych, certyfikowanych samolotów - ta liczba wynosi zaledwie... 100. Jeden z nich testowano w Gliwicach.

Mowa o Velis Electro. To pierwszy na świecie, w pełni elektryczny samolot, który otrzymał certyfikat Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. Pod koniec pierwszego kwartału 2024, słoweńska spółka Pipistrel, będąca największym na świecie producentem samolotów ultralekkich, wyprodukowała setny egzemplarz tego modelu. Do tej pory jest to jedyne tego typu urządzenie wykorzystywane komercyjnie, nie tylko jako prototyp.

Testy w Gliwicach

Od ponad 12 lat na gliwickim rynku działa firma SKYDREAM, która rozpoczęła działalność jako przedstawiciel wspomnianego producenta samolotów ultralekkich. Z początkiem sierpnia elektryk wykorzystywany głównie na zachodzie Europy i w Stanach Zjednoczonych dotarł także na śląskie testy.

Na co dzień Velis Electro służy przede wszystkim do szkolenia pilotów do podstawowej licencji samolotowej PPL(A), do lotów treningowych po kręgu lub do lotów w specjalnie wyznaczonej strefie.

Możliwości Velisa

Dwuosobowy samolot, w całości wykonany w technologii kompozytowej, waży zaledwie 420 kg! Jego silnik E-811 o mocy 58 kW zasilają baterie o pojemności 20 kWh. Pozwala to na około 50 minutową operację lotniczą. To właśnie tyle ile trwa typowa lekcja pilota. Ultralekki model jest w stanie zabrać do 180 kg ładunku, czyli dwie osoby o wadze do 90 kg. W powietrzu może osiągnąć prędkość nawet 180 km/h. Warto podkreślić, że generuje on znacznie niższe decybele niż modele spalinowe. Na uwagę zasługuje także gotowość samolotu. I choć bateria po locie powinna ładować się przynajmniej godzinę, w przypadku startu, po włączeniu zaledwie 4 przełączników - samolot osiąga gotowość do operacji powietrznej... w niespełna minutę. Wystarczy sprawdzić bezpieczną moc startową.

- Gdy zajmiemy już miejsce za sterami, potrzebuje on znacznie mniej czasu, żeby przygotować go do lotu. Nie mamy sprawdzania zanieczyszczeń w paliwie, sprawdzania poziomu oleju, oczekiwania na czas, kiedy temperatura oleju dojdzie do bezpiecznego zakresu, nie mamy parametrów związanych z gazami wylotowymi, ciśnienia oleju, ciśnienia paliwa - wylicza pilot i właściciel firmy SKYDREAM, Krzysztof Będkowski.

Ile kosztuje taka przyjemność?

To pytanie... z odpowiedzią tylko dla odważnych. Zarówno elektryczny model Velis Electro, jak i inne samoloty ultralekkie dostępne w firmie SKYDREAM można przecież kupić. Chętni do otrzymania cennika (oczywiście w cenach netto, w euro) mogą kierować swoje zapytania za pośrednictwem strony internetowej.

Life Archiclima w KTW

Może Cię zainteresować:

„Zielone” lotnisko w Pyrzowicach: drzewa, krzewy, pnącza i deszczowe ogrody za 1,3 mln złotych. „To inwestycja w przyszłość”

Autor: Grzegorz Lisiecki

06/08/2024

Wikimania katowice 2024

Może Cię zainteresować:

Światowy zlot wikimedian, Wikimania 2024, już od 7 sierpnia 2024 r. w Katowicach. Przyjedzie do nas 1000 osób

Autor: Katarzyna Pachelska

06/08/2024

Autostrada A1 odcinek Pyrzowice Czestochowa

Może Cię zainteresować:

Kolejne kilometry dróg w województwie śląskim zostaną objęte opłatami. Chodzi o odcinek autostrady A1 na północ od Pyrzowic i kawałek S1 w Beskidach

Autor: Michał Wroński

06/08/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon