W Jaworznie powstał magazyn energii wykorzystujący zużyte baterie elektrobusów. Źródłem jest... pierwszy autobus elektryczny kursujący w Jaworznie

Tauron uruchomił w Jaworznie pierwszy w Polsce magazyn energii, który powstał przy wykorzystaniu zużytych baterii z autobusów elektrycznych. „Wsad” do niego zapewnił pierwszy autobus elektryczny, który wyjechał na jaworznickie drogi.

fot. Maciej Kowal – PKM Jaworzno
Autobus elektryczny w Jaworznie

Według danych Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, w pierwszej połowie tego roku na drogach całego kraju jeździło ponad 850 autobusów elektrycznych. Najwięcej ich było na Mazowszu (234) i Wielkopolsce (99), zaś trzecie miejsce w stawce zajmowało województwo śląskie z 90 „elektrykami”. Liczby te pewnie będą rosnąć, bo rządowe programy od kilku lat intensywnie wspierają rozwój tego rodzaju mobilności.

Pierwszy taki magazyn w Polsce

Zwolennicy pojazdów elektrycznych zachwalają je jako szansę na czysty transport (można dyskutować biorąc pod uwagę obecny kształt polskiego miksu energetycznego, gdzie wciąż jeszcze dominuje energia z węgla). Z kolei sceptycy wskazują na ograniczenia dotyczące ich zasięgu, a także kwestię postępującego wraz z eksploatacją spadku pojemności i sprawności baterii (standardowo czas użytkowania modułów bateryjnych w autobusach elektrycznych wynosi od 8 do 10 lat).

Pomysł na ten ostatni problem przedstawiła Grupa Tauron, która właśnie pochwaliła się, że uruchomiła pierwszy w Polsce magazyn energii wykorzystujący zużyte baterie z autobusów elektrycznych. Powstał on w Jaworznie, ma moc 150 kW i pojemności 150 kWh, no i przede wszystkim współpracuje już z siecią elektroenergetyczną.

– Baterie w autobusach elektrycznych w wyniku ich eksploatacji tracą część swojej pojemności i sprawności. Akumulatory o pojemności poniżej 80 procent, które nie są już użyteczne w autobusach, mogą stać się doskonałym elementem stacjonarnego magazynu energii elektrycznej. Drugie życie baterii jest więc wydłużeniem ich okresu użyteczności o co najmniej 8 lat – wyjaśnia Patryk Demski, wiceprezes Grupy Tauron ds. strategii i rozwoju.

Źródłem jest pierwszy autobus

Podczas realizacji projektu, sprawdzaliśmy, jak magazyn współpracuje z ładowarką do pojazdów elektrycznych oraz jak wpływa na parametry lokalnej sieci elektroenergetycznej. Planujemy dalsze analizy pracy magazynu oraz weryfikację możliwości jego integracji na przykład ze źródłami wytwórczymi Grupy – dodaje Demski.

Jak informuje Tauron, magazyn w Jaworznie zbudowany jest z czterech modułów bateryjnych, w których znajduje się po 78 pojedynczych ogniw bateryjnych. Każdy z modułów waży około 500 kilogramów, a ich źródłem jest… pierwszy autobus elektryczny kursujący w Jaworznie.

Magazyny energii wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe będą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej. Niewielkie magazyny stanowią efektywne narzędzie stabilizujące pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE dynamicznie rośnie, a także istotnym elementem układu mikrosieci czy spółdzielni energetycznych – podkreśla Patryk Demski.

Ogniwa litowo-jonowe z autobusów mogą tu odegrać znaczącą rolę ze względu na przewidywaną zwiększającą się podaż wyeksploatowanych baterii oraz na niższe koszty budowy w porównaniu do klasycznych magazynów przemysłowych – dodaje.

Farma wiatrowa we Wielowsi

Może Cię zainteresować:

Pierwsza na Śląsku farma wiatrowa powstała w Wielowsi przed zaostrzeniem przepisów. "8 procent w budżecie wsi"

Autor: Michał Wroński

02/03/2023

Farma wiatrowa Piotrków 01

Może Cię zainteresować:

W Pawłowicach w cieniu kopalni powstanie farma wiatrowa. Dzięki zmianom w ustawie wiatrakowej

Autor: Michał Wroński

20/06/2023

Farma PV Taurona w Mysłowicach

Może Cię zainteresować:

W drugim półroczu popłynie „zielona energia” ze słonecznej farmy w Mysłowicach

Autor: Michał Wroński

17/05/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon