Przypomnijmy, że według najnowszych prognoz już w 2030 roku z siatki połączeń pyrzowickiego lotniska powinno skorzystać 10 milionów pasażerów. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, spółka zarządzająca Katowice Airport, chcąc przygotować się na rosnący ruch, wdrożyło w życie program inwestycyjny na lata 2024-28, dzięki któremu rozbudowane zostaną praktycznie wszystkie strefy lotniska. Program szacuje się na 1,5 miliarda złotych, a jego kluczowym elementem jest budowa nowego terminalu, która kosztować będzie 950 milionów złotych.
Nowa baza dla działów transportu i eksploatacji lotniska
W Pyrzowicach realizowane są obecnie trzy inwestycje. W południowo-wschodniej części lotniska, przy płycie do odladzania samolotów powstaje nowa baza dla działów transportu i eksploatacji lotniska. Bazę zaprojektowało Przedsiębiorstwo Spółdzielcze Budoprojekt, a inwestycję realizuje Budimex. Pierwszy etap budowy kosztuje prawie 20 milionów złotych netto, zaś prace mają się zakończyć II kwartale 2025 roku.
W ramach inwestycji powstanie między innymi dwukondygnacyjny budynek administracyjno-socjalny o powierzchni 470 metrów kwadratowych, hala garażowo-warsztatowa o powierzchni 2 294 mkw. z dziewięcioma stanowiskami dla oczyszczarek lotniskowych, infrastruktura drogowa – z placami manewrowymi, drogami wewnętrznymi czy chodnikami oraz teletechniczna. Co dzieje się na placu budowy? Prowadzone są prace ziemne, zostały już zakończone prace fundamentowe. W grudniu rozpoczął się montaż konstrukcji stalowej.
Nowoczesny węzeł przeładunkowy w dawnej bazie paliw
Ponad 144 miliony złotych brutto kosztować będzie budowa nowoczesnego, multimodalnego węzła przeładunkowego, który powstaje w części lotniska, w której funkcjonowała kiedyś wojskowa baza paliw. Teren został oczyszczony, a inwestycję – która powinna zakończyć się najpóźniej w czerwcu 2026 roku – realizuje konsorcjum firm: Mostostal Kraków i Budimex.
W południowo-wschodniej części katowickiego lotniska, powstanie bocznica łącząca Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie), ale przede wszystkim kolejowy węzeł do załadunku towarów oraz paliw, obok którego będą się znajdować trzy zbiorniki o pojemności 1000 metrów sześciennych wraz stanowiskami rozładunku autocystern.
Obecnie trwają, zakrojone na szeroką skalę, prace ziemne i fundamentowe. Powstaje ponadto konstrukcja rampy kolejowej.
Parking P5: 900 miejsc i bezpłatny transfer pod terminale
W południowo-wschodniej części lotniska, na południe od strefy do obsługi technicznej samolotów trwa budowa nowego parkingu terenowego oznaczonego jako P5. Inwestycja realizowana jest w formule projektuj i buduj, a wykonawcami są firmy Invest Silesia i Szmitka Kamiński. W pierwszym etapie prac, kosztującym 10,5 mln zł netto, powstanie ok. 900 nowych miejsc parkingowych.
P5 będzie oświetlony i wyposażony w nowoczesny system parkingowy. GTL zapewni klientom korzystającym z parkingu bezpłatny transfer pod terminale pasażerskie. Trwa układania nawierzchni z ażuru i kostki Bauma. Zakończenie pierwszego etapu tej inwestycji planowane jest w drugim kwartale 2025 roku.
Nowy terminal: jest przetarg, będą… prekwalifikacje?
A co z nowym terminalem pasażerskim? Budowa tego obiektu – w za 950 milionów złotych – będzie największą i najdroższą inwestycją w historii pyrzowickiego lotniska. Powstanie na wschód od istniejących terminali pasażerskich – tam, gdzie znajduje się najstarsza cywilna część lotniska, która powstawała od lat sześćdziesiątych XX wieku. W pierwszym etapie nowy terminal będzie miał przepustowość na poziomie 10 mln pasażerów, a po kolejnych etapach rozbudowy – najpierw 12, a potem 15 milionów podróżnych.
W październiku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze ogłosiło przetarg na wybór projektanta zarówno głównego terminalu pasażerskiego, jak i infrastruktury towarzyszącej. Przetarg realizowany jest w formie dialogu konkurencyjnego, opartego o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami zamówienia.
– Do 30 grudnia br. czekamy na wnioski firm projektowych o dopuszczenie do udziału w dialogu. Do dialogu planujemy dopuścić maksymalnie 8 podmiotów, więc jeśli wniosków będzie więcej, czekają nas prekwalifikacje. Wtedy 8 firm wybierzemy na podstawie określonych przez zamawiającego kryteriów. Dialog konkurencyjny z wybranymi firmami planujemy rozpocząć w pierwszym kwartale przyszłego roku – mówi Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy Katowice Airport.
Zobaczcie na zdjęciach, jak realizowane są inwestycje na pyrzowickim lotnisku.